Słoneczka

Młodszaki słoneczkami nazywane
co dzień rano mają buzie roześmiane.
Chętnie bawią się i psocą,
posiłki zjadają z wielką ochotą.
W przedszkolu nigdy się nie nudzą
wspólnie z panią wierszyków się uczą, śpiewają
i przy pięknych pracach plastycznych się trudzą.
Rodziców do zabawy zapraszają
i różne scenki dla nich odgrywają.
Gdy masz wiek „słoneczek” nie zwlekaj
do naszego przedszkola przybywaj, nie czekaj.

Wychowawcy:

Pani Małgorzata Górecka
Pani Janina Duda

Kontakt z nauczycielami : sloneczkanr95@onet.eu

Harmonogram konsultacji Rodziców z Nauczycielami w roku szkolnym 2020/2021 po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym lub mailowym.

Załącznik Harmonogram konsultacji

……………………………………………………………………………………………………………………………….

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE : 

Wrzesień 2020

Październik 2020

Listopad 2020

Grudzień 2020

Styczeń 2021

Luty 2021

Marzec 2021

Kwiecień 2021

Maj 2021

……………………………………………………………………………………………………………………………….

ZDALNE NAUCZANIE

PIĄTEK 16.04.2021

I. OBRAZY POGODY- praca z obrazkiem, inspirowana opowiadaniem „ Dzieci Pani  Pogody”.    –     Dzieci Pani Pogody

Rodzic czyta dziecku opowiadanie. Następnie przeprowadza rozmowę zadając pytania,  dotyczące treści: 

– Gdzie mieszkała Pani Pogoda? 
– Ile miała dzieci?
– Jak się nazywały? 
– Które dzieci wysłała pogoda na ziemię jako pierwsze? 
– Jaka wtedy była pora roku? 
– Które dzieci były wysyłane do pracy ? 
– Czy dzieci Pani Pogody tak samo zachowywały się we wszystkich porach roku? Rodzic tłumaczy dziecku, że każda z pór roku charakteryzuje się pewnymi cechami np.  zimą pada śnieg, jesienią zimny deszcz i sytuacja ta powtarza się od wieków ( zwracamy  uwagę na cykliczność pór roku). Ale czasem jest tak, że któreś dziecko Pogody jest  nieposłuszne i ucieknie na ziemię bez pozwolenia. Wtedy mamy śnieg np. wiosną. Następnie dziecko zachęcamy do wykonania zadania w kartach pracy s.38- 39, gdzie są  ilustracje różnych zjawisk pogodowych. Prosimy aby powiedziało co widzi na ilustracjach i  wykonało polecenia.

II. JESTEŚMY BADACZEMI ZJAWISK ATMOSFERYCZNYCH- zabawy badawcze. 

Potrzebne materiały: balonik, książka, gazety, kulki z papieru, słomka do napojów,  szklanka, woda ,lusterko, latarka.  

Rodzic tłumaczy dziecku, że jest wiele czynników, które mają wpływ na pogodę. Jednym z  nich powietrze i wiatr, czyli powietrze w ruchu. Zachęca dziecko do ustalenia odpowiedzi na pytanie : Czy powietrze ma siłę? 

Eksperyment I : dziecko otrzymuje balonik, który kładzie na stole. Na baloniku układa  książkę ( niezbyt ciężką). Potem wdmuchuje powietrze do balonika , a książka się unosi do  góry. Wniosek: powietrze ma siłę. Podnosi książkę. 

Rodzic proponuje aby jeszcze sprawdzić jaką siłę ma wiatr. 

Eksperyment II: rodzic przygotowuje na stole kilka przeszkód, układa i mocuje ścieżkę labirynt z pozwijanej gazety przy użyciu taśmy klejącej. Dziecko przez słomkę dmucha w  papierowe kulki tak, aby precyzyjnie przeprowadzić je przez labirynt. Wniosek: wiatr ma  siłę, porusza papierowe kulki. 

Rodzic zwraca uwagę, że w przyrodzie można zaobserwować, tak piękne zjawiska, jak  tęcza. Prezentuje dziecku, jak powstaje tęcza. 

Eksperyment III: do szklanki wlewa wodę do 3/4 wysokości i umieszcza w niej małe  lusterko tak, aby było pochylone. Z jednej strony powinno opierać się o dno szklanki, a z  drugiej o ścianę. Należy manipulować szklanką tak, aby promienie słońca padały wprost na  powierzchnię lustra ( dla ułatwienia można skierować na nią strumień światła z latarki).  Tęczę można zaobserwować na suficie. Rodzic tłumaczy: – tęcza powstaje w wyniku  rozszczepienia światła słonecznego, Dzieje się tak dzięki temu, że światło, dostając się do  atmosfery, napotyka na swojej drodze kropelkę wody i wtedy przez nią przechodzi, a białe  światło zamienia się w wielobarwne widmo.

III. UBRANIA NA KAŻDĄ POGODĘ- zabawa doskonaląca małą motorykę oraz koordynację  wzrokowo – ruchową. 

Potrzebne przedmioty: rożne części garderoby dziecka na cztery pory roku, jak również  akcesoria takie jak: parasol, kalosze, okulary przeciwsłoneczne itp. 

Zadaniem dziecka jest nazwanie poszczególnych części garderoby i zaprezentowanie  sposobu ubierania się. Rodzic opisuje warunki pogodowe, a dziecko wybiera odpowiednie  ubranie i zakłada je możliwie jak najsprawniej. 

Uwaga: ważne jest, aby przedszkolak robił to samodzielnie. Im większa sprawność w  czynnościach samoobsługowych , tym wyższa samoocena dziecka i większe poczucie  bezpieczeństwa. 

Gimnastyka z piosenką : https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

 

RELIGIA 16.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 15.04.2021

I. JAK DZIAŁA TERMOMETR- oglądanie i obserwowanie działania termometru. Rodzic pokazuje dziecku różne rodzaje termometrów. Wyjaśnia ich przeznaczenie. Pokazuje działanie termometru. Dostępny w domu termometr kładzie na kaloryferze a następnie  wkłada do lodówki. W przesłanym linku jest pokazane doświadczenie, które wyjaśnia  sposób działania termometru. Myślę, że przedszkolaka też to zaciekawi. 

rodzaje termometrów

https://epodreczniki.pl/a/jak-dziala-termometr/D11uMUWbV

II. LATAWIEC- praca konstrukcyjna, wykonanie latawca w zespole domowników. 

Rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą latawiec. Tłumaczy co to jest i jak i  kiedy można z niego korzystać. Następnie proponuje dziecku zrobienie takiego latawca. Do zabawy zapraszamy wszystkich domowników. 

Potrzebne materiały: papier kolorowy, bibuła, patyczki do szaszłyków, cienki sznurek, klej,  nożyczki.  

Należy skleić dwa patyczki o różnych długościach, a po wyschnięciu i zabezpieczeniu  miejsca sklejenia sznurkiem ( sznurka nie należy obcinać, będzie służył jako uchwyt)  nakleić arkusz kolorowego papieru lub bibuły. Można również wykonać proste samolociki z papieru. Życzymy fajnej zabawy, prosimy o zdjęcia.  

latawce

Film inspirujący: https://www.youtube.com/watch?v=R2vHA6HHnIQ

III. CHMURA- zabawa z mocowaniem. 

Zabawa posiada element rywalizacji, dlatego można do niej zaprosić wszystkich  domowników. Dwie osoby np. mama i dziecko siedzą naprzeciwko siebie w wyznaczonym  miejscu , w swoich „bazach”. Miedzy nimi jest przedmiot, który udaje chmurę ( może to być poduszka, materac itp. osoba koordynująca wypowiada hasło: – Zostań z nami, chmuro!-  uczestnicy próbują przeciągnąć „ chmurę” na swoją stronę. – Uciekaj stąd, chmuro!- próbują odepchnąć „ chmurę” na stronę przeciwnika.  

https://wordwall.net/pl/resource/1222493/pogodowe-memory

 

ANGIELSKI 15.04.2021

Hello!

Hello!

Dzisiaj po raz ostatni temat FOOD. Na początek piosenka, która bardzo podobała się dzieciom w naszym przedszkolu w poprzednich latach. Jej tytuł to „Under the banana tree” czyli „Pod bananowcem”. 

Under the Banana Tree – YouTube

Under the beautiful banana tree
Tell me, please, what do you see?
I see a peach and a monkey.
Under the beautiful banana tree.

Under the beautiful lemon tree
Tell me, please, what do you see?
I see corn and a strawberry
Under the beautiful lemon tree.

Under the beautiful apple tree
Tell me, please, what do you see?
I see a mushroom and a cherry
Under the beautiful apple tree.
Under the beautiful apple tree.

Słowniczek:

under -pod
beautiful -piękny
a tree -drzewo
a peach -brzoskwinia
a monkey -małpa
a lemon -cytryna
corn -kukurydza
a strawberry -truskawka
an apple -jabłko
a mushroom -grzyb
a cherry -wiśnia

Prostą zabawę z tą piosenką zobaczyć można na kanale YouTube pod adresem:

Under the Banana Tree teacher’s video – YouTube

Do zabawy tej będą potrzebne rysunki drzew, które można wykonać samemu lub pobrać w formie załącznika.

Załącznik – Banana tree

Ponieważ w rzeczywistości bananowiec wygląda zupełnie inaczej niż na obrazkach w załączniku, które przygotowali twórcy piosenki, możemy pokazać dziecku na zdjęciach prawdziwe okazy tych drzew.

A banana tree -bananowiec: https://www.swiftgrow.org/collections/rain/products/banana-tree 

A lemon tree -drzewo cytrynowe: https://www.alamy.com/stock-photo/lemon-tree.html 

An apple tree -jabłoń: https://ladnydom.pl/Ogrody/1,113408,4594226.html

Jeśli już jesteśmy przy temacie drzew owocowych to kontynuacją może być wyprawa Steve’a do sadu. Przygody Steve’a i sroki Maggie młodszaki mogą obejrzeć w  filmiku: 

Fruit for Kids | Funny English Stories for Kids from Steve and Maggie by Wow English TV – YouTube

 

ŚRODA 14.04.2021

I.Jaka to pogoda” ? – rozwiązywanie zagadek o tematyce przyrodniczej.    

Rodzic zadaje proste zagadki :

Widzicie je we dnie
Nie ma go w nocy
Zimą grzeje słabo
Latem z całej mocy .  ( słońce )        

Kto podlewa
W lesie drzewa?   ( deszcz )     

Nie deszcz
i nie grad
spada z nieba
bieli świat .   ( śnieg )

Unosi szybowce
Popycha żaglowce
Obraca wiatraki –
Siłacz z niego taki.   ( wiatr )

Dziecko podaje logiczne rozwiązania. 

Następnie Rodzic proponuje dziecku wspólną zabawę w tworzenie zagadek. Dziecko losuje symbole pogodowe  ( wymieniając liczby od 1 do 5 ).

Peleryna przeciwdeszczowa      Kalosze      Burza     Chmura z błyskawicą     Grad                                                                           

„Chmurki” – wykonanie ćwiczenia w kartach prace na str.40.

Dziecko za pomocą ołówka rysuje po śladzie chmurki, a następnie je koloruje na wskazany kolor ( niebieski ) . Rodzic zwraca uwagę na właściwy uchwyt ołówka jak i kredki. Zadaniem dziecka jest dokładne zapełnienie konturu chmurek p mieszczenie się w konturze. Bardzo proszę zwrócić uwagę na odpowiednie ułożenie podręcznika, oraz na przyjęcie przez dziecko właściwej postawy ciała. Zdarza się, że w przedszkolu dzieci siedząc na krzesełku siedzą też na swojej nodze. Prowadzi to do powstania wady postawy. 

II. „Pogoda” – słuchanie piosenki, taniec z Rodzicem przy piosence. 

www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q 

III. „Rozpędzanie chmurek” – ćwiczenia relaksacyjne.

Rodzic prosi dziecko, aby wyobraziło sobie, że przygląda się niebu pełnemu chmur. Dziecko kładzie się na plecach na dywanie. Nogi są ugięte w kolanach i opierają się całymi stopami o podłogę, a ręce są wyciągnięte wzdłuż ciała. Na hasło : Rozpędzamy chmurki   – dziecko wciąga powietrze nosem, płynnym ruchem kolistym unosi ręce i kładzie je za głową. Przy powrocie rąk do pozycji wyjściowej dziecko dalej „rozpędza chmurki” poprzez mocne wydmuchiwanie powietrza ustami.

IV. „Pogoda bez tajemnic” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic mówi zdanie prawdziwe i fałszywe o pogodzie, a dziecko reaguje na nie w ustalony sposób ( np. prawda – podskakiwanie, fałsz – turlanie się ).

Przykładowe zdania :

Deszcz pada tylko wiosną.
Śnieg może padać wiosną i jesienią.
Są trzy pory roku.
Burze są bezpieczne.
Wiosną kwitnie dużo kwiatów.
Deszcz nie jest nam potrzebny.
Najwyższe temperatury mamy latem.
Trzeba zakładać ubrania odpowiednie do pogody.
Gdy jest burza, można schować się pod drzewem.
Śnieg jest z wody.

„Ja i moja Rodzina na wiosennym spacerze” – malowanie farbami na dużym arkuszu papieru lub na szarym papierze.

 

WTOREK 13.04.2021

I. „Kwiecień plecień, bo przeplata – trochę zimy trochę lata”- zabawa dydaktyczna. Wykonanie zadania w kartach pracy na str. 40. 

Dziecko nakleja z wyklejanki właściwe ubrania i przedmioty.

Odpowiada na następujące pytania : „Jaka dzisiaj jest pogoda”?, wymienia rzeczy garderoby, które pasują do dzisiejszej aury.

„Dźwięki pogody” – zabawa słuchowa mająca na celu rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych.  Dziecko w skupieniu wsłuchuje się w  odgłosy zjawisk atmosferycznych i wypowiada się na ich temat. 

https://www.youtube.com/watch?v=UgQa0zE6lTY   

II. Dni i noce i ich następstwo

 Rodzic kładzie przed dzieckiem pierścień wycięty z szarego papieru oraz białe i granatowe kółka. Mówi: Dowiemy się jak to jest z dniem i nocą.

  • słoneczko wstało, zaczyna się dzień – kładzie białe koło. Gdy zachodzi, dzień się kończy, zaczyna się robić ciemno i nastaje noc – kładzie granatowe koło.
  • Noc się kończy i słońce powoli wstaje, zaczyna się dzień – kładzie białe koło. Później gdy zachodzi słoneczko, dzień się kończy i zaczyna się noc, robi coraz ciemniej – kładzie granatowe.

Dalej już potrafisz sam. Ułóż kalendarz, ma się składać z dni i nocy. Dziecko samodzielnie układa pierścień.

Na koniec można nazywać po kolei – dzień, noc, dzień, noc

 

„Każda pogoda jest dobra” – wykonanie plakatu.

Rodzic zadaje pytania dziecku np. :
Jaką pogodę wybieramy?
Co jest najciekawszym atutem tej pogody?
W jakich porach roku ona występuje?
Która pogoda jest najważniejsza?

Następnie w formie plakatu przedstawiamy wszystkie mocne cechy wybranej pogody, by stworzyć jej reklamę. Format i technika pacy dowolna.
Rodzic z dzieckiem wymyślają propozycję pomysłów na zabawy pasujące do ich plakatu.    Miłej zabawy!

III. „Deszczyk” – zabawa relaksacyjna z Rodzicem.

Dziecka siada przed Rodzicem w parze jedno za drugim. Rodzic mówi rymowankę i wykonuje opisane poniżej ruchy na plecach dziecka, po czym następuje zmiana ról:

Idzie pani: tup, tup, tup (na przemian, z wyczuciem stukamy w plecy opuszkami palców wskazujących)
Dziadek z laską: stuk ,stuk, stuk  (delikatnie stukamy zgiętym palcem) 
Skacze dziecko: hop, hop, hop (naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach) 
Żaba robi długi skok (…) 
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka) 
Kropi deszczyk: puk, puk, puk  (delikatnie stukamy wszystkimi palcami  
Świeci słonko (gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)
Wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka)  
Pada deszczyk (z wyczuciem stukamy opuszkami palców w plecy)
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark)

 

ANGIELSKI 13.04.2021

Hello!

Mieliśmy już okazję poznać nazwy owoców i produktów potrzebnych do wykonania pizzy. Dziś znów wracamy do zdrowej żywności, a konkretnie warzyw -vegetables. (https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=vegetable

Dzieciom wpadnie w ucho melodyjna i rytmiczna piosenka o warzywach w wykonaniu The Singing Walrus: https://www.youtube.com/watch?v=RE5tvaveVak

Vegetable Song

Carrot (carrot) – cabbage (cabbage) – broccoli (broccoli)
(One – two – three)
Let’s chop some carrots
Let’s chop some cabbage
Let’s chop some broccoli
(Some vegetables for you and me)

Carrot – cabbage – broccoli
(Some vegetables for you and me)
And we sing na – na – na
And we sing na – na – na
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

Potato (potato) – spinach (spinach) – celery (celery)
(One – two – three)
Let’s chop some potatoes
Let’s chop some spinach
Let’s chop some celery
(Some vegetables for you and me)

Potato – spinach – celery
(Some vegetables for you and me)
And we sing na – na – na
And we sing na – na – na
Vegetables for you and me
One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
Vegetables for you and me

Garlic (garlic) – onion (onion) – leek (leek)
(One- two- three)
Let’s chop some garlic
Let’s chop some onions
Let’s chop some leek
(Some vegetables for you and me)

Garlic – onion – leek
(Some vegetables for you and me)
And we sing na- na- na
And we sing na- na- na
One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

Młodszaki mogą utrwalać nazwy warzyw w prosty sposób, wykorzystując gazetki reklamowe ze sklepów. Po wysłuchaniu (najlepiej kilkukrotnym) piosenki dziecko ogląda gazetkę i wyszukuje w niej warzywa, które wystąpiły w piosence. Może to być (najczęściej): carrot, broccoli czy potato. 

Jeśli mamy więcej gazetek, z różnych sklepów, będziemy też mieć więcej zdjęć warzyw. Można więc je wyciąć, nakleić na kartki i wykorzystać do powtarzania materiału. 

Słowniczek:

vegetable -warzywo  (https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=vegetable
carrot -marchew
cabbage –kapusta
broccoli -brokuł
potato  -ziemniak
spinach -szpinak
celery -seler
garlic -czosnek
onion -cebula
leek -por
to sing -śpiewać

Zabawa “Chop, chop” czyli “Siekaj, siekaj” 

Rodzic rozkłada na dywanie okrąg np. ze skakanki, który będzie symbolizował garnek z zupą. Może to też być prawdziwy garnek. Dziecko i rodzic trzymają w rękach plastikowe noże lub przedmioty, które je zastąpią, a przed nimi leżą deski do krojenia lub dowolne podkładki. W woreczku lub pod przykryciem znajdują się wycięte z gazetek i podklejone papierem obrazki przedstawiające warzywa, które dziecko i dorosły będą dodawać do zupy. Uczestnicy zabawy po kolei losują po jednym obrazku i kroją warzywo mówiąc:

Chop, chop, chop,
Chop the…. (tu wstawiają nazwę warzywa)
Chop, chop, chop,
Chop and stop.

Po powiedzeniu „stop” wrzucają produkt do garnka i sięgają po następny.

Kiedy wszystkie składniki znajdą się w zupie, rodzic i dziecko recytują (dziecko może jednocześnie dużą łyżką mieszać w garnku):

Cook, cook, cook,
Cook the soup.
Cook, cook, cook,
Cook and stop.

Na koniec dziecko i dorosły udają, że jedzą już ugotowaną zupę i recytują:

Eat, eat, eat,
Eat the soup.
Eat, eat, eat,
Eat and stop.

Słowniczek:

To chop -siekać
To cook -gotować
To eat -jeść
Soup -zupa

 

RELIGIA 13.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

I. POGODA JEST JAK …- zabawa w kończenie zdań. 

Cztery pory roku- zjawiska atmosferyczne : https://www.youtube.com/watch?v=lbBbi_ds4eU 

Po obejrzeniu filmu z dzieckiem, rodzic zachęca do swobodnych wypowiedzi na temat zjawisk  pogodowych. Następnie , dorosły wypowiada początek zdania dotyczącego pogody, a dziecko je  kończy. 

Przykładowe zdania: 
Gdy jest zimno, to…… 
Deszcz jest jak….. 
Gdy pada grad, to… 
W wielkie upały można…

II. JAKA BĘDZIE JUTRO POGODA- rozmowa kierowana, zapoznanie z wierszem L. J.  Kerna „Panie Wietrze”. 

Rodzic tłumaczy dziecku, że większość zmian pogodowych wynika z ruchu powietrza –  wiatru. Następnie czyta wiersz: 

Panie Wietrze 

Panie Wietrze, panie Wietrze 
Czemu pan nie chodzi w swetrze? 
Czemu pan udaje zucha, 
skoro sam pan chłodem dmucha? 
Sam oziębia pan powietrze, 
Oj ostrożnie, panie Wietrze! 
Gnając chmurki, gdzieś na niebie, 
Chce pan sam zaziębić siebie?
Jednak lepiej, panie Wietrze,  
O tej porze chodzić w swetrze. 
Ani się pan sam spodzieje, 
Jak pan siebie sam zawieje. 
Liczka ma pan coraz bledsze, 
Panie Wietrze… 

Po przeczytaniu należy wytłumaczyć niezrozumiałe słowa, archaizmy np. liczka- policzki  (dziecko wskazuje tę część twarzy), spodzieje- spostrzeże. 

Rodzic zadaje pytania: 

Jak wygląda wiatr? Czy można go zobaczyć? Kiedy wiatr jest nam potrzebny? ( wegetacja  roślin , osuszanie ziemi) Kiedy bywa groźny? ( huragan) . Czy wiatr można usłyszeć? Czy  można go posmakować, dotknąć, poczuć na skórze? 

W celu wytłumaczenia ruchu powietrza, można zaprezentować działanie wiatraka  elektrycznego, tak aby dziecko mogło poczuć podmuch wiatru. Warto powiedzieć o różnych rodzajach wiatru i rozwiązać z dzieckiem zadanie:  

https://wordwall.net/pl/resource/6696807/rodzaje-wiatru 

Na koniec dziecko wykonuje zadanie w kartach pracy: kostki domina s.41

III. UWAGA, ZIMA WRACA! -zabawa muzyczno – ruchowa. 

Dziecko słucha nagrania odgłosów łąki , leżąc swobodnie w dowolnej pozycji np. na  plecach, na brzuchu lub na boku. Gdy muzyka zmienia się na odgłosy wichury i deszczu- 

dziecko chowa się w bezpieczne miejsce i zwija się w kłębuszek. Trwa w tej pozycji tak  długo, aż ponownie usłyszy pierwszą melodię- wówczas wraca do pozycji wyjściowej.  

Odgłosy łąki: https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0 

Wichura i deszcz  

https://chomikuj.pl/Vanesska_Ania/ODG*c5*81OSY+NATURY/wiatr+wichura,2026691367.mp3(audio

 

PIĄTEK 09.04.2021

I. WIOSENNY KWIAT- projekt plastyczny poprzedzony rozmową na temat pierwszych  kwiatów wiosennych.  

W projekcie wykorzystujemy kartę pracy z wyprawki 4- latka – krokus, którą dzieci zabrały przed świętami do domu. Oprócz tego, potrzebne będą: rolka po papierze toaletowy oraz  zielona krepina. Zajęcie należy poprzedzić rozmową z dzieckiem na temat wiosennych  kwiatów. Pokazujemy ilustracje i zwracamy uwagę na kwiaty chronione – przebiśnieg,  krokus, pierwiosnek. Następnie rodzic pomaga dziecku wykonać zadanie: 

– oklejanie rolki krepiną, 
– wypchnięcie z kartki części krokusa, liście i trawę, 
– wsuniecie jednej części kwiatu w drugą, 
– zrobienie czterech nacięć na górze rolki,
– wsunięcie w nie krokusa, 
– przyklejenie do rolki liści i trawy. 

tablica – kwiaty wiosenne

Życzymy dobrej zabawy przy projekcie. Mile widziane są zdjęcia.

II. OD NASIONKA DO KWIATU- zabawa badawcza. 

Potrzebne będą: słoik, wata lub papierowy ręcznik, nasiona fasoli lub kukurydzy, woda. Wkładamy do słoika papierowe ręczniki lub watę. Dodajemy odpowiednią ilość wody, żeby  ręcznik lub wata nasiąkły. Rodzic powinien tak umieścić w słoiku ziarna kukurydzy lub  fasoli- pomiędzy ścianą słoja a watą ( żeby były widoczne na zewnątrz). Przez następne dni  należy obserwować słoik i utrzymywać watę w wilgoci.

III. TAŃCZĄCA CHUSTKA- zabawa inhibicyjno- incytacyjna. 

Dziecko otrzymuje szyfonową chustkę lub szali. Rodzic włącza nagranie walca „ Odgłosy  wiosny” https://www.youtube.com/watch?v=3_iZNMsUqDw

Dziecko improwizuje ruch zgodnie z nastrojem i tempem muzyki. Na przerwę w muzyce  przybiera wymyśloną przez siebie pozę. Podczas pauzy , rodzic uderza łyżeczką o szklankę  ( 3-4 uderzenia w odstępach) . Na każde uderzenie w szklankę, dziecko zmienia pozę. Gdy  powraca muzyka ponownie porusza się spontanicznie. 

Wiadomość dla rodzica: Codzienne słuchanie muzyki przez dziecko przyzwyczaja je do  umiejętności koncentrowania się i pomaga budować neuronalne drogi wpływające na  rozwój pamięci, percepcję słuchową a nawet poczucie przestrzeni.

 

RELIGIA 09.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 08.04.2021

I. POSZUKIWANIE WIOSNY- gimnastyka narządów mowy. 

https://www.youtube.com/watch?v=n48RQ4OpHZA 

Po obejrzeniu filmu wraz z dzieckiem, rodzic proponuje, aby jego języczek wybrał się na  poszukiwanie wiosny. Poleca , we wskazanym momencie wykonywać określone czynności.

Tekst opowieści. 

Zbliża się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków ( dziecko naśladuje głos ptaków) Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu ( dziecko  klaska, uderzając szerokim językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociana ( dziecko  wymawia: kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie ( dziecko wymawia prr). Zsiadł z konia i rozejrzał się wokoło ( dziecko oblizuje wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał  delikatny wiatr ( dziecko wykonuje delikatny wdech nosem i chwilę zatrzymuje powietrze, a następnie wolno je wypuszcza ustami). Było ciepło i przyjemnie ( dziecko uśmiecha się ,  rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty- zawilce i sasanki.  Pachniało wiosną ( dziecko oddycha głęboko wdychając powietrze nosem, wydychając  ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty ( dziecko wdycha powietrze nosem) i  kichnął ( dziecko kicha , wymawiając : a- psik). W tym momencie zauważył  przeciskającego się przez zarośla jeża ( dziecko ziewa, przeciskając język między  złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu  (dziecko klaska językiem językiem o podniebienie).  

II. MOTYLEK CYTRYNEK- praca plastyczna, technika mieszana. 

Potrzebne materiały: arkusz szorstkiego papieru rysunkowego z naszkicowanymi  skrzydłami motyla, żółte, czarne i pomarańczowe kredki woskowe, farby akwarelowe,  pędzel, czarny pisak. 

Rodzic daje dziecku arkusz szorstkiego papieru rysunkowego z naszkicowanymi skrzydłami motyla. Dziecko koloruje skrzydła żółtymi kredkami świecowym w rożnych odcieniach.  Tułów rysuje czarną, a kropki – pomarańczową kredką woskową. Całość zamalowuje  rozwodnioną niebieską farbą akwarelową. Gdy obrazek wyschnie, czarnym mazakiem  dorysowuje czułki.

III. WIOSENNY WIATR- zabawa ruchowa z krążeniem rąk. 

Dziecko staje w parze naprzeciwko siebie z jednym z domowników. Wykonują  wyprostowanymi rękami obszerne krążenia. Krążenia rąk mogą być: 

– wolne lub szybkie, 
– symetryczne lub asymetryczne, 
– w przód lub w tył. 

W czasie krążenia uczestnicy zabawy naśladują wiejący wiatr, szumiąc: szszsz… . Zmieniają natężenia: cicho, głośno, coraz ciszej, coraz głośniej.

 

ANGIELSKI 08.04.2021

Sałatka owocowa, na którą dzieci mogły kupić składniki w sklepie, owszem, jest zdrowa, ale dzisiaj pora na coś bardziej konkretnego: pizzę.

Piosenka „Pizza party” jest bardzo prosta, ale, żeby nie była nudna, warto zaangażować dziecko w zabawę. Można wyciąć duże kółko z papieru (będzie to spód pizzy), zaopatrzyć pociechę w drewnianą łyżkę, plastikowy nóż i tarkę, a do dekorowania pizzy jako sera użyć np. kawałków bibuły czy żółtej kartki, albo pociętego sznurka. Kolejne składniki mogą stanowić kolorowe guziki, elementy układanek, czy warzywa i produkty wycięte z gazetki reklamowej supermarketu (ser też tam możemy znaleźć).


„Pizza Party” – link: https://www.youtube.com/watch?v=KP69YPqHquY

A oto tekst utworu: 

Pizza, pizza party!
Pizza, pizza party!

First you take the dough and you spin it, you spin it, you spin it, spin it, spin it. /kręcimy kółko na palcu i udajemy, że nam wychodzi 

Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the sauce and you spread it, you spread it, you spread it, spread it, spread it. /smarujemy drewnianą łyzką
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the cheese and you shred it, you shred it, you shred it, shred it, shred it. /”ścieramy” ser
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the toppings and you spread ‘em, you spread‘em you spread‘em, spread‘em, spread‘em. /”sypiemy” ser na nasze kółko
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you bake it, you bake it, you bake it, bake it, bake it. /wkładamy do
kartonu/szafki/piekarnika i czekamy
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you slice it, you slice it, you slice it, slice it, slice it. /kroimy nożykiem
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you eat it, you eat it, you eat it, eat it, eat it. /udajemy, że zjadamy
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
MMM MMM, MMM MMM MMM MMM.
MMM MMM, MMM MMM MMM MMM.

Młodszaki mogą też powtórzyć nazwy owoców w zabawie Fruit Guessing Game for Kids! Wszystkie te nazwy, oprócz dwóch ostatnich, dzieci mogły poznać w dotychczas zaproponowanych zabawach i piosenkach: https://www.youtube.com/watch?v=mVE9pYdwX-I .

Dodatkowe owoce w zagadkach to:
cherry -wiśnia
star fruit -karambola

 

ŚRODA 07.04.2021

I. „Przyszła Wiosna” – oglądanie ilustracji dotyczących obecnej pory roku Wiosny. Dziecko wypowiada się na temat ilustracji, a Rodzic zwraca uwagę na poprawne budowanie wypowiedzi i wypowiadanie się dłuższym zdaniem.

Obrazki – wiosna

II. „Poruszaj się jak …” – zabawa słuchowo – ruchowa. Rodzic umawia się z dzieckiem, że:
– stuka kredką po stole 1 x – to dziecko naśladuje ruchy motyla
–                                    2 x – to dziecko  naśladuje skoki żabki i jej kumkanie
–                                    3 x – to dziecko naśladuje bociana i jego klekotanie

Stukanie  może być wolne lub szybkie, a dziecko dostosowuje swoje tempo do polecenia Rodzica. Następnie następuje zmiana ról. Dziecko wydaje polecenia, a Rodzic wykonuje polecenia, dziecko sprawdza, czy polecenie jest prawidłowo wykonane przez Rodzica.

III. Piosenka „Maszeruje Wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Tam daleko, gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała Wiosna
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki.
                 Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat
                 Gdy go w górę wznosi zielenieje świat.
Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony.
                  Maszeruje Wiosna …
Wiosno, Wiosno nie zapomnij o nas
Każda trawka chce być już zielona
Gdybyś zapomniała, inną drogą poszła
Zima by została mroźna.
                  Maszeruje Wiosna …

IV. „Marsz za Panią Wiosną” – zabawa do w/w piosenki. Rodzic włącza muzykę, jedna osoba jest Panią Wiosną ( trzyma w ręku kwiat ), a pozostali uczestnicy podążają za nią. Po chwili następuje zmiana osoby prowadzącej.

V. „Chodzę po …” – zabawa sensoryczna, stymulowanie zmysłu dotyku. Rodzic układa ścieżkę z przedmiotów o różnych fakturach, np. : piórka, folia bąbelkowa, szyszki, koc, fasola/ groch. Dziecko na bosaka idzie po ścieżce . Mówi, czy dane podłoże jest przyjemne czy nie.

VI. Wiosenny spacer w  zabawie „Zwinne stopy” – ćwiczenie stóp, zabawa wyciszająca. Dziecko boso porusza się po obwodzie koła. Rodzic z włóczki, nitki lub tasiemki tworzy duży okrąg i wydaje komunikaty : chodzimy na piętach, chodzimy na palcach, chodzimy na całych stopach, chodzimy na zewnętrznych krawędziach stóp itp. Co jakiś czas zmiana kierunku spaceru.

VII. „Wiosenne kwiaty” – wykonanie kwiatów  dowolnie wybraną przez siebie techniką plastyczną

Zawilec
Sasanka wiosenna
Przebiśniegi
Pierwiosnek-lekarski
Krokus

 

WTOREK 06.04.2021

I. „Wiosna zamawia kolor”- zabawa ruchowa doskonaląca szybkość oraz spostrzegawczość z elementem rywalizacji. Jedna osoba jest wiosną i woła: WIOSNA ZAMAWIA KOLOR ! i podaje nazwę koloru. Pozostali uczestnicy zabawy muszą jak najszybciej dotknąć dowolnego przedmiotu w wywołanym kolorze. Każdy przedmiot może być dotknięty tylko przez jedną osobę. Osoby, którym nie udało się znaleźć przedmiotu w określonym kolorze, odpadają z zabawy i dopingują pozostałych uczestników. Zabawę powtarzamy kilka razy, zmieniając osobę wywołującą kolory.

II. „Kropki biedronki” – wiersz J.Sztaudyngera, zabawa matematyczna. Zabawa ta ma na celu doskonalenie umiejętności liczenia.

„Kropki biedronki”

Biedronka siedem kropek miała
Pierwszą od rosy dostała
Drugą od słonka złotego
Trzecią od wiatru halnego
czwartą od kropelki deszczu
piątą od ziemi karmicielki
szóstą od dziada, co przechodził drogą
siódmą już nie wiem od kogo.
Wszystkie siedem nosiła w komplecie
Ażeby szczęście dawały dzieciom.

Karty pracy str. 36. Dziecko nazywa owady, koloruje na dowolny kolor tyle koralików, ile widz owadów.

Karty pracy str. 37. Dziecko kredkami łączy gałązki, na których jest po tyle samo owadów.

Uwaga: proszę zwracać uwagę, aby dziecko liczyło i kolorowało zgodnie z kierunkiem pisma to znaczy od strony lewej do prawej.

III. „Biedronka” – praca plastyczna.

Dz. maluje biedronkę mieszcząc się w jej konturze, Rodzic wycina odpowiednią ilość kropek z czarnego papieru i wspólnie z dzieckiem nakleja .Dziecko w racjonalny sposób gospodaruje klejem i dba o estetyczne naklejenie kropek.

BIEDRONKA

IV. Piosenka o biedronce: 

https://www.youtube.com/watch?v=Vti_lSDQy9c  

Dziecko doskonali poczucie rytmu, uwrażliwia się na zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku, rozwija umiejętności aktorskie przy piosence, śpiewa i tańczy przy piosence, naśladuje ruchy występujących w piosence owadów.

V. Wiosenne kwiaty: 

Dziecko poznaje wygląd i nazwy wiosennych kwiatów, określa ich kolory.

wiosenne kwiaty

 

ANGIELSKI 06.04.2021

Hello!
Dziś utrwalamy i poszerzamy znajomość nazw owoców w kolejnej piosence:

Fruit salad : https://www.youtube.com/watch?v=SPiv6uJn6iU

Wykonawczyni piosenki “Fruit salad song” zaprasza do wspólnego pokazywania czynności związanych z zakupem w sklepie owoców do przyrządzenia sałatki.

Powtarza się początek: 
„The woman went to the shop, shop, shop” (Kobieta poszła do sklepu, sklepu, sklepu) następnie wskazywany jest jakiś owoc, np. 
„To buy a banana to chop, chop, chop” (Kupić banana, aby go pokroić, pokroić, pokroić), a potem pytanie: 
„Can you tell me what else she needs?” (Czy możesz mi powiedzieć, czego innego ona potrzebuje, potrzebuje, potrzebuje). 
Po polsku mało zgrabnie to brzmi, ale ważne, by zrozumieć treść i włączyć się do zabawy, najlepiej w parze.

CAŁY TEKST PIOSENKI:
The woman went to the shop, shop, shop /rysujemy dłońmi budynek
To buy a banana to chop, chop, chop /”siekamy” rękę od łokcia do dłoni
To pick some grapes from the top, top, top /układamy płaskie dłonie, grzbietem do góry coraz wyżej
To buy an apple red and round /pokazujemy okrągłe jabłko
A plum witch just hit the ground /uderzamy dłońmi w uda
A pear soft in touch, touch, touch / delikatnie dotykamy dłońmi policzków
Strawberrys she loves so much, much, much /pokazujemy dłonie z rozszerzonymi palcami czyli “dużo”
A watermelon with lots of seeds /pokazujemy zwinięte pięści
To peel an orange to squeeze, squeeze, squeeze /ściskamy górną część ciała
To make a fruit salad is all she need. /rozkładamy ręce

Nowe słowa nazywające owoce, wprowadzone w tej piosence to:

a plum -śliwka oraz a pear -gruszka.

Kolejne słówka i wyrażenia, które warto wyłuskać z tej piosenki to:

a shop -sklep
fruit salad -sałatka owocowa
to chop -siekać
to touch -dotykać
to peel -obierać
to squeeze -wyciskać.

 

RELIGIA 06.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PIĄTEK 02.04.2021

I. SERWETKA DO KOSZYKA- wycinanka, doskonalenie sprawności ręki. Rodzic udostępnia dziecku do oglądania różnego rodzaju serwetki, obrysy, bieżniki, ludowe wycinanki. Dziecko stara się je opisać. Następnie rodzic pokazuje dziecku kwadratowe  papierowe serwatki ( ewentualnie można wykorzystać kolorowy papier), składa serwetkę na  pół i wycina w niej prosty wzór, np. serduszko i rozkłada serwetkę. Dziecko sprawdza ile  serduszek udało się w ten sposób wyciąć. Następnie rodzic składa serwetkę na cztery i  ponownie wycina kształt. Po dokładnym obejrzeniu działań rodzica, dziecko wybiera sobie  papierową serwetkę w kształcie kwadraty i wycina dowolne wzory, może wykonać kilka czy kilkanaście prób.  

Uwaga: rodzic zwraca uwagę na prawidłowy chwyt nożyczek i oczywiście bezpieczeństwo, Dziecko nie może z nożyczkami się przemieszczać.

Wycinanki ludowe

II. WIELKANOCNY KOSZ- zabawa dydaktyczna. Rodzic inicjuje rozmowę na temat przygotowań do świąt. Wskazuje jakie są symbole świąt  wielkanocnych i mówi o ich znaczeniu np.; Baranek wielkanocny, który może być  zrobiony z ciasta, z cukru lub czekolady, symbolizuje Pana Jezusa, który został w Piśmie  Świętym nazwany Barankiem ofiarnym. Jajko to symbol życia i Zmartwychwstania,  bowiem pisklę samo, w odpowiednim czasie, rozbija skorupkę i wydobywa się na zewnątrz. Sól– symbol oczyszczenia,w Piśmie Świętym jest napisane , że Jezus był Solą Ziemi.  Chrzan– symbol siły.  

Pozostałe pokarmy: wędliny, chleb, babki są symbolem wszelkiego pożywienia, wszyscy  pragniemy, aby nigdy nie brakło nam pożywienia. 

Po krótkiej rozmowie z dzieckiem, rodzic przygotowuje tacę z rożnymi przedmiotami, które przykrywa serwetką, żeby dziecko nie widziało. Powinny być tam też rzeczy nie związane z  Wielkanocą. Dziecko losuje jedną rzecz i tylko za pomocą dotyku zgaduje, co to jest.  Następnie sprawdza, czy miało rację. Obok stoi pusty kosz. Dziecko decyduje, czy  wylosowana rzecz, pasuje lub nie, do wielkanocnego koszyka.

karta pracy – wielkanocny koszyczek

III. JAJECZKO- masażyk, relaksacje  

Dziecko leży na brzuchu, na podłodze, rodzic klęczy przy plecach dziecka. Wykonuje masaż dziecku, wypowiadając następujące słowa: 

W spodeczku jest jajeczko (malujemy owal na całych plecach). 
Postukam w nie łyżeczką ( stukamy po plecach, delikatnie pięścią); 
oskubię skorupkę ( podskubujemy boczki); 
podmucham paluszki ( dmuchamy na palce); 
podmucham jajeczko ( dmuchamy na plecy leżącego, delikatnie je masując);
nabiorę łyżeczką ( ruch nabierania) 
żółteczko, białeczko ( zagarniamy raz z jednej ,raz z drugiej strony); 
mniam- pyszne jajeczko! ( rozmasowujemy kółko na plecach) . 

Potem może nastąpić zamiana, ale rodzic wtedy musi podpowiadać słowa tekstu i czynności wykonywania masażyku.

 

RELIGIA 02.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 01.04.2021

I. PISANKOWE PUZZLE- cięcie nożyczkami po linii prostej, ćwiczenie spostrzegawczości. Dzieci dysponują w swojej „Wyprawce 4- latka”, kartą – pisanka ( w piątek 26.03. zabrały  ją do domu). Karta jest dwustronna, z każdej strony jest inny wzór. Zadaniem dziecka jest,  pociąć pisankę wzdłuż linii przerywanych, a następnie ułożyć puzzle po wybranej przez  siebie stronie. Może układać raz z jednej, raz z drugiej strony lub na czas ( sprawdzamy w  jakim czasie przedszkolak ułożył puzzle i zachęcamy do poprawienia wyniku). Na koniec  należy przykleić puzzle na kartkę wybraną stroną. 

Uwaga: rodzic powinien towarzyszyć dziecku, zwłaszcza podczas posługiwania się nożyczkami i zwracać uwagę na bezpieczeństwo.

II. WIELKANOCNE ZAJĄCZKI I KURCZACZKI- lepienie z masy solnej, kształcenie  sprawności manualnej. 

https://www.youtube.com/watch?v=U46Ir9nzafg  
https://www.youtube.com/watch?v=atk-3dEr6MU 

Potrzebne materiały: masa solna ( mąka, sól, woda), farby plakatowe, pędzel. Rodzic prezentuje dziecku filmiki, jak można wykonać figurki. Nie trzeba jednak się  trzymać stricte tej instrukcji. Film traktujemy jako inspirację. Dziecko wspólnie z rodzicem  tworzy masę solną . Rodzic odmierza proporcje a dziecko wyrabia. Zabawy sensoryczne  mają właściwości terapeutyczne, więc pozwólmy maluchowi to robić. Rodzic wyrabia na  końcówce, by masa była elastyczne. Następnie należy wykonać poszczególne elementy  figurki ( głowa, uszy, łapki) i połączyć je ze sobą. Dla szybszego wyschnięcia, wkładamy  figurki do piekarnika. Kolejnym zadaniem dziecka, jest pomalowanie farbami ulepionej  figurki. Zachęcamy do przesłania nam zdjęć wykonanych prac. Życzymy wesołej zabawy.

III. PISKLĄTKO- opowieść ruchowa, rozwijanie kreatywności ruchowej. Rodzic pozostawia dziecku dowolność w ilustrowaniu opowieści gestem i ruchem. Przykładowa opowieść: 

Wyobraź sobie, że jesteś pisklęciem, które siedzi w środku jajka w skorupce i śpi. Czujesz, że rośniesz, że jest ci już w skorupce za ciasno. Usiłujesz się z niej wydostać. Próbujesz  dziobem i skrzydełkami, i nóżkami. Nagle udało się! Wyglądasz ze skorupki na świat.  Wyklułeś się. Rozglądasz się ciekawie po świecie. Wystawiasz łapki do słońca, wygrzewasz  się i odpoczywasz. Wydostanie się ze skorupki to nie taka prosta sprawa, wymaga wysiłku.  Czujesz, że jesteś bardzo głodny i spragniony. Rozglądasz się za mama – kwoką, ale nigdzie  jej nie widać. Obok stolika dostrzegasz pyszne ziarenka, idziesz tam szybciutko i dziobiesz,  aż masz pełny brzuszek. Po drugiej stronie, pod ścianą, dostrzegasz pojemnik z wodą.  Idziesz tam bardzo powoli, bo jesteś ociężały po obfitym posiłku. Pijesz powoli i zasypiasz.  Przez sen słyszysz: koko koko. Kto to? To przyszła mama- kwoka. Ach cóż za radość ! 

Układamy puzzle: https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/355350-piskl%C4%85t jaja-wielkanocne-kwiaty

 

ANGIELSKI 01.04.2021

Hello!
Kontynuując tematykę związaną z żywnością ( FOOD) możemy utrwalić poznane nazwy owoców w innej tym razem piosence:

Are you hungry? https://www.youtube.com/watch?v=ykTR0uFGwE0

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
A banana! Banan!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
An apple! Jabłko!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
Grapes! Winogrona!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
Watermelon! Arbuz!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.
I’m full! Jestem pełen!

Do zabawy z piosenką możemy przygotować 4 nieduże kartki papieru na których rysujemy (my, albo dziecko) wymienione owoce. Dziecko może próbować zaśpiewać piosenkę jednocześnie pokazując na swój brzuszek i kiwając głową na tak (YES, I AM) i podnosząc do góry kartkę, na której wyobrażony jest owoc, kiedy jego nazwa pada w piosence. W kolejnej wersji zabawy możemy wyłączyć obraz, a zostawić tylko muzykę, a dziecko słysząc nazwę owocu będzie podnosiło obrazek.

ARE YOU HUNGRY? – Czy jesteś głodny? -Można zadawać to pytanie dziecku nawet w ciągu dnia, np. przed posiłkami.
YES, I AM. – Tak, jestem.

NO, I DON’T. -Nie, nie jestem.

Dziecko może samo zorganizować prostą zabawę sadzając przed sobą kilka maskotek i odgrywając scenki z pytaniem „ARE YOU HUNGRY?”. Kiedy maskotka „odpowie” „YES, I AM” wówczas dziecko podsuwa jej kartonik z rysunkiem owocu i wymienia jego nazwę.

 

ŚRODA 31.03.2021

I. „Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna”? – zabawa logopedyczna z wykorzystaniem wiersza Ewy Stadtmuller. Rodzic czyta wiersz, a dziecko aktywnie uzupełnia jego treść.

Jestem mały poliglota,
bo rozumiem psa i kota,
Ptasi język także znam,
zaraz udowodnię wam.

Kotek miskę mleka miał
pyszne było – miauknął:
……………..( miau )

Piesek też by pewnie chciał.
Szczeka głośno:
……………( hau, hau, hau )

Małej myszce ser się śni.
Piszczy cicho :
………………( pi, pi, pi )

Kurka zniosła jajek sto.
Gdacze o tym:
………………. (ko, ko, ko )

Kaczka śliczne piórka ma.
Kwacze dumnie:
………………. ( kwa, kwa, kwa )

Nad jeziorkiem żabek tłum
Kumka sobie :
………………… ( kum, kum, kum )

Jak to dobrze kumie, kumie,
że ktoś po żabiemu umie.

Rodzic chwali dziecko za prawidłowe uzupełnienie wiersza oraz mówi, że dziecko jest poliglotą i wyjaśnia znaczenie tego słowa.

II. Piosenka: Śpiewające Brzdące – Kurka i pisanki – Piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

Piosenkę można wykorzystać przy malowaniu jajek.

 

WTOREK 30.03.2021

I. „Pisanka”– ozdabianie szablonu pisanki w dowolny sposób. Dziecko nazywa kolory, których używa do ozdabiania pisanki. Jedną pisankę ozdabia dziecko, a drugą rodzic. Gotową pisankę wycinamy nożyczkami. Rodzic zwraca uwagę na prawidłowe trzymanie nożyczek podczas wycinania i bezpieczne posługiwanie się nożyczkami. Szablon jajka

Zorganizowanie wystawy pisanek. Mile widziane zdjęcie waszych prac. 

II. „Ukryta pisanka” – zabawa matematyczna. Ozdobiony wcześnie kontur pisanki Rodzic chowa w dowolnie wybranym miejscu, a dziecko szuka. Rodzic wydaje krótkie polecenia dziecku : np. prosto, w bok, do przodu, do tyłu, w przód, w tył, nad, pod, obok, 1 krok do przodu, 2 kroki w prawo itp. Gdy dziecko odnajdzie pisankę – nagradzamy go brawami. Zmiana ról, następnie to dziecko chowa pisankę i wydaje Rodzicowi polecenie. Miłej zabawy.

III. „Figurki” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko i Rodzic tańczą przy dowolnej muzyce, na przerwę w muzyce ( Rodzic wyłącza muzykę ) dziecko i Rodzic zatrzymują się i tworzą dowolną nieruchomą figurę przez kilka sekund. Czynność tą powtarzamy w ciągu całego utworu kilkakrotnie, ale za każdym razem wymyślamy inną figurę.

ANGIELSKI 30.03.2021

Hello! 
W ostatnim czasie w przedszkolu poznawaliśmy zwierzęta, a dziś nowa tematyka: FOOD czyli żywność.
Polecam „Słoneczkom” sympatyczną piosenkę, śpiewaną miłym, naturalnym głosem z akompaniamentem gitary: „I Like Apples!, Yummy, Yummy, Yummy!”, której posłuchać można na kanale YouTube: 

Fruit Song for Kids: I Like Apples!, Yummy, Yummy, Yummy! – YouTube

Dzięki piosence dzieci poznają nazwy następujących owoców:
apples -jabłka
bananas -banany
oranges -pomarańcze
strawberries -truskawki
grapes -winogrona
watermelon -arbuz

oraz wyrażenia:
I like -lubię
Yummy! -pyszne!

Aby utrwalić sobie w zabawie nazwy owoców oraz poznane wyrażenia można samemu zrobić karty obrazkowe z owocami występującymi w piosence lub wykorzystać owoce, które akurat znajdują się w kuchni. 

Posiadaczom sprawnych drukarek (ale nie tylko, bo rysunki są bardzo proste i odrysować je mogą nawet czterolatki:) polecam wydrukowanie i złożenie książeczki ilustrującej piosenkę. Pobrać ją można ze strony Dream English.com pod adresem: cover (kidsenglishbooks.com).

 

RELIGIA 30.03.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021

I. KĄCIK WIELKANOCNY– zorganizowanie ekspozycji przedmiotów związanych z wiosną i Wielkanocą. 

Rodzic prezentuje dziecku dostępne w domu przedmioty związane z wiosną i świętami  wielkanocnymi np. pisanki, kraszanki, palmy, bazie, baranki, kurczaki, zajączki. Wspólnie  przygotowują miejsca, w których będą one wyeksponowane ( wskazane jest, by było to  m. in. rękodzieło z regionu). Dziecko swobodnie wypowiada się na temat świątecznych  ozdób i symboli. Rodzic proponuje, by wskazało te, które najbardziej mu się podobają i  uzasadniło swój wybór. Zachęca do opisywania wybranych przedmiotów, ich wyglądu i  zastosowania.

II. WIELKANOCNE ROZNOSZENIE– zapoznanie z wierszem Katarzyny Bayer i Adriana  Komińskiego, zwrócenie uwagi na tradycję przynoszenia prezentów przez zajączka. 

Wielkanocne roznoszenie 
W wielkanocny poranek 
kiedy słońce wcześnie wstaje, 
dzieją się niesamowite rzeczy 
o nich mówi wiele dzieci. 
Po lasach, po polach, po łąkach, 
gdy słychać już śpiew skowronka, 
cicho, szybko, niepostrzeżenie, 
zajączki zaczynają roznoszenie. 
Co roznoszą? Chcecie wiedzieć? 
Mogę szybko wam powiedzieć. 
Choć właściwie… sama nie wiem, 
co przyniosą dziś do ciebie. 
Może będzie moc słodyczy 
żadne dziecko ich nie zliczy, 
może prezenciki małe, 
do zabawy doskonałe. 
Jednak jedno co wam powiem, 
każde dziecko dziś się dowie, 
co mu zając w koszu niesie, 
bo Wielkanoc jest już przecież. 

Po przeczytaniu wiersza, rodzic przeprowadza z dzieckiem rozmowę na temat tradycji  wielkanocnych. Wskazuje różnice między Świętami Wielkiej Nocy a Bożym Narodzeniem.  

Pytania przykładowe: 
– Jakie święta będziemy wkrótce obchodzić? 
– Jaka jest wtedy pora roku? 
– Z czym się kojarzą te święta? 
– Który , ze zwyczajów wielkanocnych lubisz najbardziej?
– O jakim zdarzeniu wielkanocnym, opowiada wiersz? 

Można zwrócić uwagę, że nie w każdym regionie Polski zajączek przynosi prezenty. Jest to  zwyczaj znany głównie na Śląsku. Dlatego fajnie jest tutaj mieszkać ( rozwijamy lokalny  patriotyzm).

III. BARANKI, KURCZAKI, ZAJĄCZKI -zabawa ruchowa, orientacyjno- porządkowa. Rodzic gra na alternatywnym instrumencie perkusyjnym np. garnek i drewniana łyżka. Kiedy gra wolno, dziecko- baranek chodzi na czworakach i beczy: beee, kiedy gra szybko,  dziecko- kurczaczek podskakuje w pozycji w kucki i piszczy pi, pi, pi. Gdy rodzic przestaje  grać dziecko naśladuje zająca-wyskakuje jak najwyżej w górę i mówi: hyc.  

 Posłuchajmy bajeczki: https://www.youtube.com/watch?v=zKxAIlXjpQ8