Tygryski

My starszaki „Tygryskami” siebie nazywamy
Już ostatni rok do przedszkola uczęszczamy.
Do nauki w szkole się przygotowujemy
Bo pilnie uczyć tam się chcemy,
Wiedzę o świecie w przedszkolu zdobywamy.
Na zajęcia z angielskiego i gimnastyki uczęszczamy.
Piosenki chętnie śpiewamy , plastyczne talenty w sobie odkrywamy.
.Kto nas nie zna niech żałuje,
Bo w naszej grupie zawsze dobry humor panuje!

Wychowawcy:

Pani Sylwia Pabiańczyk
Pani Beata Kołodziej 

Kontakt z nauczycielami : tygryskinr95@onet.eu

Harmonogram konsultacji Rodziców z Nauczycielami w roku szkolnym 2020/2021 po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym lub mailowym.

Załącznik Harmonogram konsultacji

……………………………………………………………………………………………………………………………….

NAJLEPSZE ŻYCZENIA DLA MAMY I TATY SKŁADAJĄ STARSZAKI

……………………………………………………………………………………………………………………………….

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE : 

Wrzesień 2020

Październik 2020

Listopad 2020

Grudzień 2020

Styczeń 2021

Luty 2021

Marzec 2021

Kwiecień 2021

Maj 2021

Czerwiec 2021

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Drodzy Rodzice, zachęcamy do pokazania dzieciom gry edukacyjnej „EkoEksperymentarium”. Gra ta poprzez wizytę w wirtualnym domu uczy oraz rozwija dobre nawyki ekologiczne u dzieci przydatne w codziennym życiu: oszczędzanie wody i energii, segregacja śmieci, świadome sprzątanie i zakupy.

www.ekoeksperymentarium.pl

……………………………………………………………………………………………………………………………….

ZDALNE NAUCZANIE

PIĄTEK 16.04.2021

I. „Muzyczna gimnastyka” Wykonaj ćwiczenia w podskokach – odcinek 5  https://www.youtube.com/watch?v=23CmYNuEipk.

Dziecko doskonali podskoki, zatrzymanie się na przerwę w muzyce oraz orientację w przestrzeni,  porusza się w odpowiednim kierunku: do przodu, w prawo, w lewo, do tyłu.

II. Posłuchajcie opowiadania Justyny Martynowskiej „Dom pod słońcem”

Dawno, dawno temu świat był bardzo dobry. Pełen radości, miłości i przyjaźni, lecz ludzie zaczęli zapominać, co to uśmiech, dobre słowo, braterstwo. Patrzyło na ten świat słońce: piękne, złote i ciepłe.
Pewnego dnia postanowiło ukarać ludzi za zło, które wyrządzili sobie nawzajem. Powiedziało:
– Mam was dość, żyjecie dzięki mnie, to ja wam daję siłę i chęć do życia, lecz wy tego nie wykorzystujecie dobrze. Zgasnę więc.
I tak się stało .Na świecie zapanowała ciemność. Źli ludzie cieszyli się. Radowali się, mówiąc:
– Bardzo dobrze się stało, po co nam ten maruda. Zaczęli żyć bez słońca, lecz nagle okazało się, że z powierzchni ziemi zniknęły rośliny (one nie mogą żyć bez słońca), potem zwierzęta (one nie mogą żyć bez roślin). Ludzie pozostali sami, głodni i zmarznięci. Cieszyły ich tylko wspomnienia o słońcu, jego cieple i radości, jaką ze sobą niosło. Znaleźli się wśród ludzi mędrcy, którzy postanowili, że będą tacy jak chciało słońce: mili, dobrzy, prawi. A ponieważ nie tylko zło bywa zaraźliwe, ale dobro też, powoli cały świat stawał się dobry. Ludzie zaczęli mieć nadzieję, znowu zaczęli wierzyć w dobro. Stworzyli wielki dom oparty na współczuciu, miłości, zaufaniu i braterstwie.
Dziwny był ten dom, bo bez dachu, który chroniłby od zimna. Ludzie zaczęli błagać słońce:
– Zostań naszym dachem, ciepłym i radosnym .I tak się stało. Słońce znowu zaświeciło. Przykryło dom ludzkości gorącą, wesołą tarczą dającą chęć do życia ludziom, roślinom i zwierzętom..

Porozmawiajcie  na temat treści utworu:
– Kto był bohaterem opowiadania?
– Jak się czuli ludzie w swoim miejscu?
– Co sprawiało, że czuli się dobrze?
– Dlaczego słoneczko się pogniewało?
– Co zrobiło słońce?
– Jak odczuli to ludzie, jak odczuły to rośliny i zwierzęta?
– Jakie wspomnienia przywoływali ludzie?
– Czy ciepło może dawać tylko słońce?
– Czy ludzie również mogą obdarowywać się ciepłem?
– Jak wy rozwiązujecie swoje konflikty?

III. Zabawa ruchowa „Ciepło zimno” – ukryjcie jakiś przedmiot, a rodzic niech próbuje go odnaleźć, gdy jest blisko przedmiotu mówicie cieplej, ciepło, gorąco- przedmiot odnaleziony, gdy się oddala mówicie zimno, zimniej, mróz. 

IV. Rola słońca – zapraszam na filmik https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k 

V. Zaśpiewajcie wspólnie piosenkę https://www.youtube.com/watch?v=ic2Bjr7xsC0 

Tekst piosenki 

Słoneczko późno dzisiaj wstało
I w takim bardzo złym humorze,
I świecić też mu się nie chciało,
Bo mówi, że zimno na dworze.

Lecz gdy piosenkę usłyszało,
To się tak bardzo ucieszyło,
Zza wielkiej chmury zaraz wyszło
I nam radośnie zaświeciło.

Słoneczko nasze, rozchmurz buzie,
Bo nie do twarzy ci w tej chmurze,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!

VI. Poćwiczcie dodawanie do 10 (karta pracy strona 81 w książce „Dzieciaki w akcji” 3 część). Wyznacz trasę przejazdu straży pożarnej, wiedząc że samochód porusza się tylko po polach, na których wyniki działań są równe 10.

VII. Wybierzcie się wspólnie na spacer w celu obserwacji pogody.

 

RELIGIA 16.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 15.04.2021

I. „Ćwiczenia z cyferkami” – „Muzyczna gimnastyka”
(odcinek 4 https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg)

II. „Zegar”  zabawa dydaktyczna – zobacz film o zegarze i rozpoznaj godzin na nim pokazane. (https://www.youtube.com/watch?v=_Ty2bbbsXbE) Dzięki filmikowi poznałeś/poznałaś już zegar wskazówkowy, gdzie duża wskazówka liczy minuty, a mała wskazuje godzinę. Dokładny czas możemy odczytać także z zegara elektronicznego, w którym pierwsze cyfry pokazują godzinę, a po kropeczkach podane są minuty.

Np.     10 : 15        dziesiąta piętnaście

 

III. Na karcie pracy (strona 80 w książce „Dzieciaki w akcji” 3 część) odczytajcie godziny na zegarach oraz wysłuchajcie komunikatów pogodowych odczytanych przez rodzica. Połączcie również zegary z odpowiednimi symbolami pogody. W dalszej kolejności, popatrzcie jak ubrane są dzieci na obrazkach i wyjaśnijcie, o której wyszły z domu, dopasujcie je z odpowiednimi godzinami na zegarze.

IV. Muzyka pana Tik Taka – zabawa  przy muzyce. Poruszajcie się w rytm muzyki naśladując tykanie zegarka https://www.youtube.com/watch?v=85rUjDA2_S0 

V. Zabawa twórcza „Katalog ubrań na ulubioną pogodę” – będąc w domu, otwórzcie swoją szafę, nazwijcie rodzaje ubrań np. na zimę, na deszcz, na lato… Na kartce z bloku zaprojektujcie, strój odpowiadający porze roku lub określonemu typowi pogody. Wykorzystajcie do tej pracy kolorowe czasopisma, gazetki reklamowe z ubraniami, wycinajcie poszukiwane elementy np. spodnie, buty, kurtkę, twarz modela a następnie skomponujcie w jedną całość naklejając na kartkę i zaznaczając na jaką porę roku strój jest przeznaczony. Zwracajcie uwagę na bezpieczne posługiwanie się nożyczkami. Wasze prace będą mile widziane na mailu grupowym. 😊

VI. Zadanie dla chętnych . Sprawdź dzisiejszą pogodę o godzinie :16:00

VII. Utrwalamy literki – odczytajcie literki na kartach pracy (strona 78 w książce „Dzieciaki w akcji” 3 część). W ramkach narysujcie przedmioty, w nazwach których występują te litery. Literka w nazwie może być na początku, w środku, na końcu wyrazu.

 

ANGIELSKI 15.04.2021

Hello!

Hello!

Dzisiaj po raz ostatni temat FOOD. Na początek piosenka, która bardzo podobała się dzieciom w naszym przedszkolu w poprzednich latach. Jej tytuł to „Under the banana tree” czyli „Pod bananowcem”. 

Under the Banana Tree – YouTube

Under the beautiful banana tree
Tell me, please, what do you see?
I see a peach and a monkey.
Under the beautiful banana tree.

Under the beautiful lemon tree
Tell me, please, what do you see?
I see corn and a strawberry
Under the beautiful lemon tree.

Under the beautiful apple tree
Tell me, please, what do you see?
I see a mushroom and a cherry
Under the beautiful apple tree.
Under the beautiful apple tree.

Słowniczek:

under -pod
beautiful -piękny
a tree -drzewo
a peach -brzoskwinia
a monkey -małpa
a lemon -cytryna
corn -kukurydza
a strawberry -truskawka
an apple -jabłko
a mushroom -grzyb
a cherry -wiśnia

Prostą zabawę z tą piosenką zobaczyć można na kanale YouTube pod adresem:

Under the Banana Tree teacher’s video – YouTube

Do zabawy tej będą potrzebne rysunki drzew, które można wykonać samemu lub pobrać w formie załącznika.

Załącznik – Banana tree

Ponieważ w rzeczywistości bananowiec wygląda zupełnie inaczej niż na obrazkach w załączniku, które przygotowali twórcy piosenki, możemy pokazać dziecku na zdjęciach prawdziwe okazy tych drzew.

A banana tree -bananowiec: https://www.swiftgrow.org/collections/rain/products/banana-tree 

A lemon tree -drzewo cytrynowe: https://www.alamy.com/stock-photo/lemon-tree.html 

An apple tree -jabłoń: https://ladnydom.pl/Ogrody/1,113408,4594226.html

W tekście piosenki o drzewach pojawia się kilka razy przyimek „under” czyli „pod”. Dzieci mogą go utrwalić w zabawach ruchowych z kolejną piosenką, gdzie oprócz „under” pojawiają się kolejne przyimki.

„on” -na
„in” -w
„under” -pod.

On In Under – YouTube

Rodzic powinien zaprezentować dziecku sekwencję ruchów dłoni pokazującą odpowiednie przyimki:

„on” -płaska dłoń przykrywa drugą, zwiniętą w pięść
„in” -palec jednej ręki wkładamy do zwiniętej pięści drugiej ręki
„under” -płaska dłoń znajduje się pod zwiniętą pięścią drugiej dłoni.

 Piosenka jest dość szybka dlatego wystarczy jeśli dziecko włączy się z odwzorowywaniem ruchów we fragmentach dotyczących uszu i nosa. 

Dla starszaków, tradycyjnie już, polecam filmik ze Stevem i Maggie, którzy uwielbiają owoce: 

Fruit for Kids | Funny English Stories for Kids from Steve and Maggie by Wow English TV – YouTube

 

ŚRODA 14.04.2021

I. „Wysokie i niskie dźwięki” – „Muzyczna gimnastyka”

(odcinek 2 https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU)

II. „Komunikaty pogodowe”  – wysłuchaj tekstu czytanego przez rodzica (strona 76 w książce „Dzieciaki w akcji” 3 część). Następnie sami spróbujcie odczytać tekst w chmurkach. 

Dodatkowo na dole strony zaprojektujcie odpowiednie ubranie dla każdej z postaci, bazując na przeczytanych komunikatach, tak aby mogły one swobodnie wybrać się na spacer w czasie zapowiadanej pogody. np. szalik/ czapka/ parasol/ kurtka dla komunikatu : „Uwaga na silne wiatry i opady deszczu. Niska temperatura. Zimno”. Na końcu połączcie postacie z odpowiednią prognozą podaną w chmurce.

III. Zabawa „Rebusy fonetyczne” – zagadki obrazkowo – literowe o symbolach pogody. Nazwijcie obrazki, zastanówcie się i rozwiążcie zagadki. Wklejcie lub narysujcie rozwiązania we właściwych okienkach. Po zakończeniu zadania, dokonajcie oceny swojej pracy: czy coś sprawiło wam trudność, czy było to zadanie łatwe. Swoje odczucia zaznaczcie wybierając odpowiednią buźkę u góry na marginesie.

IV. Piosenka „ Wiosna w błękitnej sukience”  Zaśpiewaj piosenkę.                      

https://www.youtube.com/watch?v=bO5qbyBVHtA 

Tekst piosenki

1. Wiosna w błękitnej sukience, bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej i w nowe płatki ubierze.

ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach, 
wiosna piosenki śpiewa. 

2. Potem z rozwianym warkoczem, niebem powoli gdzieś kroczy. 
Wysyła promyki słońca i wiersze pisze bez końca. 

ref: Wiosna buja w obłokach… 

3. Nocą się skrada z kotami, chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie i nie wie, że sosna rośnie. 

ref: Wiosna buja w obłokach…

V. Zabawa twórcza „Prezenter pogody”- przygotujcie sobie cztery lub pięć karteczek, narysujcie na nich: słoneczko, chmurkę, deszczyk, śnieg ,mgłę… Zaprezentujcie mamie lub tacie pogodę. Przykładowa prognoza: 

Dzisiaj w całej Polsce pogoda urozmaicona. W Tatrach śnieg  (pokażcie karteczkę ze śniegiem), nad morzem deszcz – trzeba pamiętać o parasolach.  W Krakowie u Smoka Wawelskiego będzie zachmurzone, a w Katowicach słonecznie, zabierzcie z sobą dzisiaj koniecznie okulary na słońce! 😊

VI. W wolnym czasie pobaw się układając puzzle https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/361814-4-pory-roku

 

WTOREK 13.04.2021

I. „Wiosenna pobudka” – „Muzyczna gimnastyka” 

Wykonaj ćwiczenia w podskokach takie jak „Żuraw”, „Góra dół”, „Łódeczka” „Jabłuszko” – (odcinek 1 https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU) Przypomnijcie sobie ćwiczenia, sprawdźcie czy już dokładnie potraficie je wykonać.

II. Wprowadzenie do tematyki tygodnia: słuchanie opowiadania na podstawie utworu Lucyny Krzemienieckiej

Rodzic czyta tekst:

Zbudził raz kwiecień pannę Juliannę. – Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny to uczyniły.
Pyta Julianna tuż przed okienkiem – A jaką kwietniu, wziąć mam sukienkę? – Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami.
Biegnie Julianna wesoła taka, zdejmuje lekką suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek. Frr… już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli sobie: – Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach śmieje.
Lecz psotnik kwiecień pannę dogania, chmurami szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął z cebra. Panna Julianna narobi krzyku: – Ej psotny kwietniu, psotny deszczyku! – Mój kapelusik, on nie na deszcze!
I frr… pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol, czapkę na słoty. – Na nic mi teraz kwietniowe psoty! Lecz kwiecień psotnik pannę dogania. Szepnął coś słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa, i tak przypieka.
Z panny pot spływa, panna narzeka: – Ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten kwiecień do psoty skory! Ciągle przeplata słońce i deszcze. Pójdę się chyba przebrać raz jeszcze.
Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął głośno: – Dziwię się pannie, że piórka zmienia tak nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku, wysycham sobie w kwietniowym słonku.

Źródło: Lucyna Krzemieniecka, „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku”

Rodzic wspólnie z dzieckiem rozmawia na temat treści utworu. Pyta: Kto wystąpił w opowiadaniu? Jaką przygodę miała panna Julianna? Dlaczego kwiecień został nazwany psotnikiem? Jaka pogoda była tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer? Jak czuła się panna Julianna, ciągle zmieniając ubrania? Czy spacer Julianny był udany i przyjemny? Jak należy się ubierać, gdy mamy do czynienia ze zmienną pogodą? Co to znaczy ubrać się na cebulkę? Kto może nam pomóc przewidzieć, jaka będzie pogoda? Czy Julianna słuchała prognozy pogody? Dziecko odpowiada na pytania, wskazując, że należy się ubierać stosownie do pogody, najlepiej „na cebulkę”, tzn. warstwowo, aby móc zdjąć niektóre ubrania, gdy zrobi się cieplej. Wskazuje, iż przed wyjściem na zewnątrz można sprawdzić prognozę pogody w telewizji, radiu lub telefonie, korzystając ze stron internetowych. Wtedy możemy się dowiedzieć, jaka pogoda będzie w danej miejscowości, i ubrać się stosownie do zapowiedzi. Dorosły zaznacza, że są to tylko prognozy, które mogą się zmienić. Zapoznaj się z treścią przysłowia „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.”

III. Zabawa „ Jestem kropelką wody” – opowieść ruchowa. Naśladuj ruchem opowiadanie, wcielając się w kropelkę wody.

Jesteś kropelką wody, leżysz na listku.
Wygrzewasz się na słoneczku. Czujesz ze stajesz się lekka, unosisz się wysoko, wysoko.

Jesteś teraz chmurką, płyniesz sobie po niebie. Nagle robi się chłodniej, spadasz na ziemię  pac jako deszczyk kap, kap, kap, odbijasz się o parapety domów, parasole ludzi….i ponownie jesteś kropelką, leżysz na listku. 

IV. Zobacz film „Obieg wody w przyrodzie” https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ 

V. Zabawa plastyczna „Kropelki” na stronie 79 „Dzieciaki w akcji” 3 część – wymyśl ,co może powstać z każdej kropli deszczu. Dokończ ilustracje według własnego pomysłu. Życzymy powodzenia 😊.

VI. „Pogodowe zagadki” dzieci rozwiązują zagadki słowne, rozwiązania próbują narysować na karteczce.

  1. Co to za ogrodnik? Konewki nie ma, a kwiatki i drzewa podlewa.  ( deszcz)
  2. Huczy, świszczy leci w pole, ludziom zrywa kapelusze i wykręca parasole.  (wiatr)
  3. Nie widać nic od samego rana, ziemia jest jakby mlekiem zalana, lecz nie martwcie się, to nic nie szkodzi bo słońce wróci za kilka godzin.  (mgła)
  4. Dom pszczół i Ewa, to będzie… (ulewa)

 

ANGIELSKI 13.04.2021

Hello!

Mieliśmy już okazję poznać nazwy owoców i produktów potrzebnych do wykonania pizzy. Dziś znów wracamy do zdrowej żywności, a konkretnie warzyw –vegetables. (https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=vegetable

Dzieciom wpadnie w ucho melodyjna i rytmiczna piosenka o warzywach w wykonaniu The Singing Walrus: https://www.youtube.com/watch?v=RE5tvaveVak

Vegetable Song

Carrot (carrot) – cabbage (cabbage) – broccoli (broccoli)
(One – two – three)
Let’s chop some carrots
Let’s chop some cabbage
Let’s chop some broccoli
(Some vegetables for you and me)

Carrot – cabbage – broccoli
(Some vegetables for you and me)
And we sing na – na – na
And we sing na – na – na
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

Potato (potato) – spinach (spinach) – celery (celery)
(One – two – three)
Let’s chop some potatoes
Let’s chop some spinach
Let’s chop some celery
(Some vegetables for you and me)

Potato – spinach – celery
(Some vegetables for you and me)
And we sing na – na – na
And we sing na – na – na
Vegetables for you and me
One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
Vegetables for you and me

Garlic (garlic) – onion (onion) – leek (leek)
(One- two- three)
Let’s chop some garlic
Let’s chop some onions
Let’s chop some leek
(Some vegetables for you and me)

Garlic – onion – leek
(Some vegetables for you and me)
And we sing na- na- na
And we sing na- na- na
One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

Słowniczek:

Vegetable -warzywo  (https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=vegetable

carrot -marchew
cabbage –kapusta
broccoli -brokuł
potato  -ziemniak
spinach -szpinak
celery -seler
garlic -czosnek
onion -cebula
leek -por

Dzieci mogą utrwalać nazwy warzyw w prosty sposób, wykorzystując gazetki reklamowe ze sklepów. Im więcej gazetek, z różnych sklepów, więcej zdjęć pomocy do zabaw. Wyszukujemy w gazetkach różne warzywa, naklejamy je na białe prostokąty papieru i bawimy się np. w odgadywanie, co jest na obrazku. 

I tym razem starszaki mogą poznać kolejne słówka i utrwalić poznane oglądając filmik z zabawnym Stevem i sroką Maggie.

Chocolate Yummy Tummy Story from Steve and Maggie | Wow English TV – YouTube

Słowniczek: 

joghurt -jogurt 
chocolate -czekolada
cheese -ser 
milk -mleko
to eat -jeść
to drink -pić
hungry -głodny
fridge -lodówka

Zabawa “Chop, chop” czyli “Siekaj, siekaj” 

Rodzic rozkłada na dywanie okrąg np. ze skakanki, który będzie symbolizował garnek z zupą. Może to też być prawdziwy garnek. Dziecko i rodzic trzymają w rękach plastikowe noże lub przedmioty, które je zastąpią, a przed nimi leżą deski do krojenia lub dowolne podkładki. W woreczku lub pod przykryciem znajdują się wycięte z gazetek i podklejone papierem obrazki przedstawiające warzywa, które dziecko i dorosły będą dodawać do zupy. Uczestnicy zabawy po kolei losują po jednym obrazku i kroją warzywo mówiąc:

Chop, chop, chop,
Chop the…. (tu wstawiają nazwę warzywa)
Chop, chop, chop,
Chop and stop.

Po powiedzeniu „stop” wrzucają produkt do garnka i sięgają po następny.

Kiedy wszystkie składniki znajdą się w zupie, rodzic i dziecko recytują (dziecko może jednocześnie dużą łyżką mieszać w garnku):

Cook, cook, cook,
Cook the soup.
Cook, cook, cook,
Cook and stop.

Na koniec dziecko i dorosły udają, że jedzą już ugotowaną zupę i recytują:

Eat, eat, eat,
Eat the soup.
Eat, eat, eat,
Eat and stop.

Słowniczek:

To chop -siekać
To cook -gotować
To eat -jeść
Soup -zupa

 

RELIGIA 13.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

I. „Muzyczna gimnastyka” Wykonaj ćwiczenia w podskokach – odcinek 5  https://www.youtube.com/watch?v=23CmYNuEipk. Dziecko doskonali podskoki, zatrzymanie się na przerwę w muzyce oraz orientację w przestrzeni,  porusza się w odpowiednim kierunku: do przodu, w prawo, w lewo, do tyłu.

II. Wprowadzenie do tematyki tygodnia: ” Kapryśna pogoda ” – osłuchanie z wierszem B. Forma.     

Siedzi natura i myśli sobie.
Och ja tu zaraz porządek zrobię.
Wnet pory roku do niej przygnały
i różne aury zaplanowały.

Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,
słoneczko coraz mocnej przygrzewa.
Często śnieg z deszczem i grad popada,
jednak dni ciepłych znaczna przewaga.

Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
Wszyscy witają lato radośnie.
Czyściutkie niebo, upały duże
zachody słońca i groźne burze.

Razem z jesienią ulewne deszcze.
Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,
słońce ukryte ciągle za chmurą.

A kiedy zima sroga przybędzie,
lekki, puszysty śnieg sypać będzie.
Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
będą panować wtedy na świecie.       

Rodzic zaprasza do wysłuchania wiersza „Kapryśna pogoda”. Po wysłuchaniu utworu dzieci opowiadają, o czym był wiersz . Kto był głównym bohaterem? Jakie postacie wezwała do siebie natura? Jaka jest pogoda w poszczególnych porach roku? W czasie powtórnej recytacji spogląda na „Karty pracy” (strony 74 i 75 w książce „Dzieciaki w akcji” 3 część) i stara się poprawnie uzupełnić obrazek naklejkami opowiadając czym różni się pogoda w poszczególnych porach roku.

III. Zabawa twórcza „Pogoda i nasze nastroje” – dzieci wyrażają swoje emocje przyjemne i nieprzyjemne związane ze zmieniającą się  pogodą, rysują na kartce dzisiejszą pogodę. Podczas wykonywania pracy rodzic może opisać swoją ulubioną pogodę.

IV. Zabawa ruchowa. „Głowa, ramiona” – dzieci poruszają się w rytm muzyki, naśladując ruchy z piosenki https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E 

V. Zabawa językowa „Zjawiska pogodowe” dzieci doskonalą i usprawniają narządy mowy, dodatkowo mogą odczytać i powtórzyć  nazwę oglądanego zjawiska pogodowego np. grad, wiatr itd. https://www.youtube.com/watch?v=uQMjztYYuuk 

VI. Jeżeli macie w domu parasol zabierzcie go i zatańczcie „Deszczową piosenkę”         

https://www.youtube.com/watch?v=CTHycKz70HI                    

VII. „Poćwiczcie literki” – zadanie dodatkowe – wykorzystajcie naszą książkę strona 94 „Dzieciaki w akcji” 3 część i spróbujcie wykonać znaki i literki według wzoru😊

 

PIĄTEK 09.04.2021

I. Powtórz gimnastykę z wtorku:

„Wiosenna pobudka” – „Muzyczna gimnastyka” 

Wykonaj ćwiczenia w podskokach takie jak Żuraw”, „Góra dół”, „Łódeczka” „Jabłuszko” – (odcinek 1 https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU)

II. „Układamy wieżę” – do zabawy wykorzystaj kostki do gry, musi być ich 6. Jeżeli nie masz kostek to wykonaj ćwiczenie 1 ( str.73 „Dzieciaki w akcji” 3 część) Ułóż wieżę z  6 kostek ,aby na każdej było  razem 10 oczek, na pustych ściankach dorysuj odpowiednią liczbę oczek.

Drugim proponowanym zadaniem jest „Wycieczka rowerowa”. Znaki drogowe poznaliśmy na początku roku, dlatego teraz wykorzystaj tą wiedzę i wyznacz trasę na wycieczkę rowerową.

III. Powtarzamy piosenkę „Maszeruje wiosna” (https://www.youtube.com/watch?v=eVX4Nk7D1Xc)

IV. Wykorzystując farby lub kredki, spróbuj narysować lub namalować wiosenne kwiaty. Wasze pracę możecie wysyłać na maila grupowego 😊.

V. „Okiem biedronki” – zabawa badawcza. Możecie zabrać lupę, wyjść na podwórko i obserwować życie tuż pod ludzką stopą, uświadamiając sobie, że najbliższe środowisko przyrodnicze składa się z bardzo małych elementów. 

VI. Poczytaj teksty z literką „H” oraz poćwicz dodawanie i odejmowanie do 10.

 

RELIGIA 09.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 08.04.2021

I. „Ćwiczenia z cyferkami” – „Muzyczna gimnastyka”
(odcinek 4
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg)

II. „W poszukiwaniu fasolek” – zabawa dydaktyczna – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, zapisywanie działań z wykorzystaniem znaków „+”, „-” , „=”. Przy zabawie skorzystaj z karty pracy (w załączniku). Wytnij cyfry i znaki, a następnie układaj fasolki według polecenia mamy lub taty, a działanie zapisz cyframi i znakami, np.

Adam miał 2 fasolki, a Krzysiu miał 4 fasolki. Ile chłopcy mieli fasolek razem ?

OO   OOOO   OOOOOO
 2 +     4 =       6

Kasia miała 9 fasolek, a zgubiła 3 fasolki. Ile fasolek jej zostało ?

OOOOOOOOO   OOO   OOOOOO
           9    3 =         6

Podobne zadanie wykonaj na stronie 72 (w książce „Dzieciaki w akcji” 3 część) w celu ułożenia historyjek matematycznych wraz z obliczeniami.

karta pracy cyfry i znaki

III. Na kartach pracy (strona 71 w książce „Dzieciaki w akcji” 3 część) „ Wyznacz trasę” bazując na kodzie podanym nad tabelką (motyl-słońce-kropla-kosz-drzewo). Zabawę zacznij od pola z zielonym tłem w pierwszym rzędzie (motylek), następnie odszukaj drogę do wyjścia, pamiętając o kodzie.

Przed wykonaniem drugiego ćwiczenia z tej strony zapoznaj się z wyliczanką:
Fiku-miku, fiku-miku, w stawie pływa żab bez liku. 

Następnie przyklej żabki tak, aby w każdym stawie pływała co najmniej jedna żabka oraz dorysuj nad każdym stawek tyle muszek, żeby każda żaba zjadała po dwie muszki.

IV. Powtórz zabawę lot trzmiela.

Zabawa ruchowa M. Rimskiego – Korsakowa pt. „Lot trzmiela” – poruszaj się w rytm muzyki (https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY) rękami naśladując skrzydełka owada.

V. „Wiosenny ogródek” – zabawa eksperyment. Załóż hodowlę białej fasoli. Potrzebne Ci będą: słoik, kawałek gazy, gumka recepturka, nasionka fasoli oraz woda. Na początek nalej wody do słoika, nałóż gazę i owiń gumeczką. Następnie ułóż  nasionka fasoli na gazie, lekko zanurzając je w wodzie. Prowadź obserwacje wzrostu swojej fasolki. Zdjęcia możesz przesłać na grupowego maila 😊     fasola

 

ANGIELSKI 08.04.2021

Sałatka owocowa, na którą dzieci mogły kupić składniki w sklepie, owszem, jest zdrowa, ale dzisiaj pora na coś bardziej konkretnego: pizzę.

Piosenka „Pizza party” jest bardzo prosta, ale, żeby nie była nudna, warto zaangażować dziecko w zabawę. Można wyciąć duże kółko z papieru (będzie to spód pizzy), zaopatrzyć pociechę w drewnianą łyżkę, plastikowy nóż i tarkę, a do dekorowania pizzy jako sera użyć np. kawałków bibuły czy żółtej kartki, albo pociętego sznurka. Kolejne składniki mogą stanowić kolorowe guziki, elementy układanek, czy warzywa i produkty wycięte z gazetki reklamowej supermarketu (ser też tam możemy znaleźć).


„Pizza Party” – link: https://www.youtube.com/watch?v=KP69YPqHquY

A oto tekst utworu: 

Pizza, pizza party!
Pizza, pizza party!

First you take the dough and you spin it, you spin it, you spin it, spin it, spin it. /kręcimy kółko na palcu i udajemy, że nam wychodzi 

Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the sauce and you spread it, you spread it, you spread it, spread it, spread it. /smarujemy drewnianą łyzką
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the cheese and you shred it, you shred it, you shred it, shred it, shred it. /”ścieramy” ser
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the toppings and you spread ‘em, you spread‘em you spread‘em, spread‘em, spread‘em. /”sypiemy” ser na kółko
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you bake it, you bake it, you bake it, bake it, bake it. /wkładamy do
kartonu/szafki/piekarnika i czekamy
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you slice it, you slice it, you slice it, slice it, slice it. /kroimy nożykiem
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you eat it, you eat it, you eat it, eat it, eat it. /udajemy, że zjadamy
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
MMM MMM, MMM MMM MMM MMM.
MMM MMM, MMM MMM MMM MMM.

W zeszłym tygodniu, przygotowując kanapki, poznaliśmy m. in. takie słowa jak:
a chees -ser
a ham -szynka
a tomato -pomidor

Teraz możemy utrwalić ich znajomość oglądając kolejny filmik ze Stevem i Maggie, którzy również usiłują przygotować pizzę:

https://www.youtube.com/watch?v=UBEVc_9j1k4 

Przyda nam się znajomość takich słów, jak:
flour -mąka
tomato ketchup -kechup pomidorowy
chocolate -czekolada
olives -oliwki
yoghurt -jogurt
marshmallows  -pianki
magic dust -magiczny proszek

Oglądając filmik „Tygryski” przypomną sobie i utrwalą następujące wyrażenia:
Do you like? -Czy lubisz?
DO you like chocolate?
Do you like tomato ketchup?
Do you like chocolate and tomato ketchup?

Yes, I do. -Lubię.
No, I don’t. -Nie lubię.

 

ŚRODA 07.04.2021

I. „Wysokie i niskie dźwięki” – „Muzyczna gimnastyka”
(odcinek 2 https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU)

II. Prezentacja literki  „h”/ ”H” – wysłuchaj tekstu czytanego przez rodzica:

„Babcia Helenka woła z ogrodu:
– Henryku, podaj mi kubek herbaty z hibiskusa!
– Oj, babciu, nie mamy w domu herbaty z hibiskusa – odpowiada Henryk.
– Ale jest herbata z sokiem z cytryny.
– Brawo Henryku! Wypijemy razem na hamaku. Hop!”

Pobawcie się w detektywa „Szukamy literki „h”/ „H” (tekst na stronie 70 w książce „Dzieciaki w akcji” 3 część) – zgodnie z zaprezentowaną wcześniej literką, w trakcie czytanie odszukajcie ją  zaznaczając kółeczkiem. Na koniec pokolorujcie obrazki, których nazwy wystąpiły w tekście.

III. Na kartach pracy (strony 68 i 69 w książce „Dzieciaki w akcji” 3 część) przeczytajcie wyrazy z  literką „h”, a następnie wyjaśnijcie wspólnie z rodzicami co oznaczają słowa „harfa” i „wahadło”. W schematach wyrazów pokolorujcie kółko odpowiadające miejscu głoski „h” w wyrazie. W kolejnym ćwiczeniu wklejcie sylaby zgodnie z podanym szyfrem kwiatowym, aby odczytać radosne okrzyki dzieci, które cieszyły się, gdy witały wiosnę. Następne zadanie polega na rysowaniu konturów kwiatów po wyznaczonych śladach. Ważne jest, aby nie odrywać ołówka od kartki. Ćwiczenia zakończ pisząc literkę „h” zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na żółtych konturach i w liniaturze.

IV. Piosenka „ Maszeruje wiosna”  Zaśpiewaj piosenkę.
(https://www.youtube.com/watch?v=eVX4Nk7D1Xc)

Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony
a z nich każdy jest zielony.

Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

V. Wybierzcie się na spacer, aby odszukać oznaki wiosny w swoim najbliższym otoczeniu 😊

 

WTOREK 06.04.2021

I. „Wiosenna pobudka” – „Muzyczna gimnastyka” 

Wykonaj ćwiczenia w podskokach takie jak „Żuraw”, „Góra dół”, „Łódeczka” „Jabłuszko” – (odcinek 1 https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU)

II. Wprowadzenie do tematyki tygodnia: ” Przyjście wiosny ” – osłuchanie z wierszem Jana Brzechwy.

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewno furą.
Jeż się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
– Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? – Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią – Witaj wiosno!

Rodzic zaprasza do wysłuchania wiersza „Przyjście wiosny”. Po wysłuchaniu utworu dziecko opowiada, o czym był wiersz i jakie było zakończenie tej historii. W czasie powtórnej recytacji spogląda na rozkładówkę w „Kartach pracy” (strony 66 i 67 w książce „Dzieciaki w akcji” 3 część) i stara się odnaleźć pojazdy wymienione w wierszu. Liczy ile pojazdów proponowały zwierzęta. Wskazuje i nazywa wymienione w wierszu zwierzęta i ptaki, które rozmawiały o wiośnie. Można też zabawić się w odgrywanie emocji odczuwanych przez bohaterów wiersza – rodzic czyta, a dziecko przyjmuje odpowiednią do treści minę lub pozę, może przy tym samo wypowiadać zapamiętane kwestie. Np. dziecko krzywi się ponuro odgrywając kreta, okazuje emocje towarzyszące kłótni zwierząt (np. tupie, gestykuluje, udaje, że się obraża). Ćwiczenie kończy odczytywanie wyrazów podanych na dole strony oraz ich analiza słuchowa na sylaby i głoski np. „ka-re-ta”, „k-a-r-e-t-a”.

III. Zabawa ruchowa M. Rimskiego – Korsakowa pt. „Lot trzmiela” – poruszaj się w rytm muzyki (https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY) rękami naśladując skrzydełka owada.

IV. Zabawa językowa „Odgłosy wiosny” doskonaląca i usprawniająca narządu mowy. Naśladuj:

– idzie bocian „kle, kle, kle”
– śpiewa ptaszek „ćwir, ćwir, ćwir”
– pada deszczyk „kap, kap, kap”
– szumi wiatr „szu, szu, szu”
– kapie woda „plusk, plusk, plusk”
– rechocze żabka „kum, kum, kum”

V. „Motyle” – praca plastyczna. Spróbujcie wykonać wspólnie z rodzicami motylka techniką origami (https://www.youtube.com/watch?v=FW0h3cO-mhg). Efekty waszej pracy możecie wysłać na maila grupowego 😊

 

ANGIELSKI 06.04.2021

Hello!
Dziś utrwalamy i poszerzamy znajomość nazw owoców w kolejnej piosence:

Fruit salad : https://www.youtube.com/watch?v=SPiv6uJn6iU
Wykonawczyni piosenki “Fruit salad song” zaprasza do wspólnego pokazywania czynności związanych z zakupem w sklepie owoców do przyrządzenia sałatki.

Powtarza się początek: 
„The woman went to the shop, shop, shop” (Kobieta poszła do sklepu, sklepu, sklepu) następnie wskazywany jest jakiś owoc, np. 
„To buy a banana to chop, chop, chop” (Kupić banana, aby go pokroić, pokroić, pokroić), a potem pytanie:
„Can you tell me what else she needs?” (Czy możesz mi powiedzieć, czego innego ona potrzebuje, potrzebuje, potrzebuje). 

Po polsku mało zgrabnie to brzmi, ale ważne, by zrozumieć treść i włączyć się do zabawy, najlepiej w parze.

CAŁY TEKST PIOSENKI:
The woman went to the shop, shop, shop /rysujemy dłońmi budynek
To buy a banana to chop, chop, chop /”siekamy” rękę od łokcia do dłoni
To pick some grapes from the top, top, top /układamy płaskie dłonie, grzbietem do góry coraz wyżej
To buy an apple red and round /pokazujemy okrągłe jabłko
A plum witch just hit the ground /uderzamy dłońmi w uda
A pear soft in touch, touch, touch / delikatnie dotykamy dłońmi policzków
Strawberrys she loves so much, much, much /pokazujemy dłonie z rozszerzonymi palcami czyli “dużo”
A watermelon with lots of seeds /pokazujemy zwinięte pięści
To peel an orange to squeeze, squeeze, squeeze /ściskamy górną część ciała
To make a fruit salad is all she need. /rozkładamy ręce

Nowe słowa nazywające owoce, wprowadzone w tej piosence to: a plum -śliwka oraz a pear -gruszka.

Kolejne słówka i wyrażenia, które warto wyłuskać z tej piosenki to:

a shop -sklep
fruit salad -sałatka owocowa
to chop -siekać
to touch -dotykać
to peel -obierać
to squeeze -wyciskać

Myślę, że ciekawym ćwiczeniem słuchowym dla starszaków będzie filmik, w którym Steve i sroka Maggie spierają się o to, które produkty są zdrowe i wartościowe. Niektóre z Tygrysków z pewnością „wyłapią” znane sobie wyrażenia, a wszyscy zrozumieją całość z kontekstu. Warto tę historyjkę obejrzeć co najmniej dwa razy: 

https://www.youtube.com/watch?v=kKuYfLM0yDc

 

RELIGIA 06.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PIĄTEK 02.04.2021

I. „Pisanki” – posłuchaj wiersza bardzo dokładnie, a następnie na jego postawie narysuj pisanki w prawidłowej kolejności. Opisz swoimi słowami wygląd pisanek.

Pisanki, pisanki, jajka malowane,
nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,
na nich malowane bajki pisankowe.
Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance piękne opowiastki.

Krystyna Różecka Źródło: „Antologia literatury dla najmłodszych”, red. A. Pietrzykowska, A. Wierniuk, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 2001, s. 115

II. „Pisankowe kody” – ćwiczenie sprawności manualnych i logicznego myślenia. Przyjrzyj się uważnie kolorom i wzorom, jakie muszą być umieszczone na pisankach. Poprowadź jeden palec po kolumnie z kolorem w dół, a drugi po wierszu ze wzorkiem w prawo tak, aby znaleźć kratkę, w której zostanie narysowana dana pisanka. Sam wybierz poziom trudności.

KARTY PRACY

III. „Przenieś jajko” – zabawa zręcznościowa. Przygotuj piłeczkę lub jajko plastikowe, które będziesz przenosić za pomocą łyżki. Rozłóż przeszkody (zabawki), które będziesz omijać. Spróbuj przejść, nie upuszczając piłeczki. Zmień trasę i spróbuj ponownie. Powodzenia!

IV. „Piłka w koszu” – zabawa dydaktyczna z elementem rzutu piłeczkami lub mniejszymi maskotami. Przygotuj kosz, miskę lub pudełko i 5 piłeczek lub maskotek. Ustaw się w pewnej odległości od kosza i po kolei rzucaj każdą piłeczką. Policz, ile elementów wylądowało w koszu i zapisz liczbę. Pozbieraj wszystkie piłeczki i spróbuj ponownie z tej samej odległości. Policz i powiedz czy za drugim razem celnych rzutów było więcej, mniej czy tyle samo. Zapisz drugą liczę i spróbuj policzyć, ile razy trafiłeś do kosza. Zabawę można powtórzyć, stając dalej od kosza.

V. „Wiosenne/wielkanocne przebrania” – wykonanie przebrań o tematyce wiosennej lub świątecznej. Może to być cały strój, ubiór w wybranym kolorze, opaska na głowę, wianuszek lub zawieszka na koszulkę, kotylion. Wykonanie dowolne z dostępnych materiałów i dodatków. Niech będzie kolorowo! Zachęcamy do przesłania swoich pomysłów!

VI. Poćwicz czytanie tekstu ze strony 54 w kartach pracy.

 

RELIGIA 02.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 01.04.2021

I. „Tajemnice tulipana” – oglądanie zdjęć i obserwacje przyrodnicze.

Przyjrzyj się ilustracjom przedstawiającym tulipany, zwróć uwagę na ich kształt i budowę. Powiedz jakiego są koloru. Czym się różnią od innych kwiatów a co mają podobnego? Jeżeli masz w domu żywe tulipany przyjrzyj się im uważnie.

ILUSTRACJE – Tulipany

Połącz podpisy z elementami budowy tulipana: https://wordwall.net/pl/resource/12422220/budowa-tulipana-dla-przedszkolak%C3%B3w

II. „Od cebulki do kwiatu” – posłuchaj opowiadania „O żółtym tulipanie” a następnie ułóż obrazki w prawidłowej kolejności. Spróbuj swoimi słowami opowiedzieć jakie są etapy wzrostu tulipana, czego potrzebuje do życia oraz w jaką porę roku zakwita.

OPOWIADANIE I ZADANIE

III. „Idź za dźwiękiem” – zabawa słuchowa. Rodzic prosi, by dziecko z zamkniętymi oczami próbowało iść w kierunku, z którego słychać dźwięk grzechotki lub innego instrumentu. Dziecko przemieszcza się ostrożnie i próbuje ustalić źródło dźwięku. Zabawę można wykonać na dworze, gdzie dziecko będzie miało więcej miejsca do przemieszczania się.

IV. „Zachowania przy stole” – odgrywanie scenek sytuacyjnych. Dziecko wraz z Rodzicem przedstawia scenki, ocenia zachowania bohaterów (właściwe lub niewłaściwe) i proponuje rozwiązania sytuacji. Przykładowe scenki do odegrania:
– Tata głośno rozmawia przez telefon przy stole, nie zwracając uwagi na prośbę przełożenia rozmowy.
– Mama serwuje posiłki, dzieli je po równo i, używając odpowiednich określeń, zachęca do wspólnego zjedzenia posiłku.
– Dziecko nie chce usiąść przy stole, tłumacząc się chęcią oglądania telewizji.
– Dziecko „głośno” je posiłek.
– Ciocia krytykuje wszystkie potrawy, których próbuje.

V. „Puzzle” – wejdź na podaną stronę internetową i wybierz obrazek, który chciałbyś ułożyć. Poziom trudności można zmienić nad wybranym obrazkiem.

https://puzzlefactory.pl/pl/kategorie/wielkanoc

 

ANGIELSKI 01.04.2021

Hello!
Kontynuując tematykę związaną z żywnością ( FOOD) przejdźmy do tego, co zdrowe i smaczne czyli owoców (FRUIT).
Dla zapoznania się z owocami polecam piosenkę:

Are you hungry? https://www.youtube.com/watch?v=ykTR0uFGwE0

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
A banana! Banan!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
An apple! Jabłko!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
Grapes! Winogrona!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
Watermelon! Arbuz!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum
I’m full! Jestem pełen!

Do zabawy z piosenką możemy przygotować 4 nieduże kartki papieru na których rysujemy (my, albo dziecko) wymienione owoce. Dziecko może próbować zaśpiewać piosenkę, jednocześnie pokazując na swój brzuszek i kiwając głową na tak (YES, I AM) i podnosząc do góry kartkę, na której wyobrażony jest owoc, kiedy jego nazwa pada w piosence. W kolejnej wersji zabawy możemy wyłączyć obraz, a zostawić tylko muzykę, a dziecko słysząc nazwę owocu będzie podnosiło obrazek.

ARE YOU HUNGRY? – Czy jesteś głodny? -Można zadawać to pytanie dziecku nawet w ciągu dnia, np. przed posiłkami.
YES, I AM. – Tak, jestem.

NO, I DON’T. -Nie, nie jestem.

Dziecko może samo zorganizować prostą zabawę sadzając przed sobą kilka maskotek i odgrywając scenki z pytaniem „ARE YOU HUNGRY?”. Kiedy maskotka „odpowie” „YES, I AM” wówczas dziecko podsuwa jej kartonik z rysunkiem owocu i wymienia jego nazwę.

Poszerzony zestaw owoców: https://www.youtube.com/watch?v=9VjqnaFSn9Y

Do tej piosenki dziecko również może wykonać zestaw kart z obrazkami przedstawiającymi wymienione owoce, a następnie używać ich w zabawach, np. „What is missing?” (Co zginęło?)

Kolejna zabawa: przygotowujemy obrazki owoców i wszystkie powtarzamy z dzieckiem, następnie mieszamy obrazki zmieniając kolejność ich ułożenia i przykrywamy je materiałem lub kocykiem. Dziecko zamyka oczy, a rodzic wyciąga jeden obrazek. Zadanie dziecka polega na nazwaniu, po ściągnięciu kocyka, brakującego obrazka.

 

ŚRODA 31.03.2021

I. „Wieziemy tu kogucika” – nauka piosenki i zabawa ruchowa przy piosence. Dziecko uczy się piosenki na zasadzie echa (Rodzic mówi jeden wers, dziecko powtarza). Gdy opanuje tekst oraz melodię i będzie potrafiło poprawnie ją zaśpiewać, Rodzic prosi, aby podczas śpiewania klaśnięciem w dłonie „na raz” zaznaczać pierwszą miarę taktu.

Tekst:
Wieziemy tu kogucika,
dajcie jajek do koszyka,
dajcie aby choć ze cztery,
a do tego ze trzy sery,
dla kogucika!
Kukuryku!

Do was tutaj wstępujemy,
zdrowia, szczęścia winszujemy,
dajcie też co macie dać,
zdrowia, szczęścia nie żałować
dla kogucika!
Kukuryku!

Oj, zieleni się, zieleni,
młoda trawka tuż przy ziemi,
kukuryku, kukuryku,
i już  pełno jest w koszyku,
dla kogucika!
Kukuryku!

Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=F7t-VJGk2WI

II. „Znam te litery” –  dziecko wyszukuje na ilustracji w „Karty pracy”  ukryte litery i je odczytuje. Podaje słowa zaczynające się na daną głoskę. 

III. „Rymy” – zabawa słownikowa, dopowiadanie rymujących się wyrazów. Dziecko zastanawia się i wymieniły wyrazy, które najbardziej kojarzą mu się ze zbliżającymi się świętami (nazwy przedmiotów i obyczajów świątecznych) i próbuje znaleźć rym, np. pisanki – wianki, Wielkanoc – dobranoc, zajączek – pączek. Na podstawie rymów dzieci próbują ułożyć krótkie wesołe zdania, np. Do koszyka włożę pisanki, a na głowę dwa wianki.

IV. „Zajączki na łące” – zabawa ruchowa. Dzieci swobodnie poruszają się po pokoju, naśladując zajęcze skoki. Na hasło zatrzymują się i wykonują polecenia:

– Zajączki jedzą marchewkę – naśladują gryzienie marchewki,
– Zajączki się myją – kolistymi ruchami naśladują czyszczenie futra,
– Zajączki nasłuchują, czy nie zbliża się myśliwy – kucają, podnoszą podkurczone ramiona i nasłuchują dobiegających odgłosów,
– Zajączki odpoczywają na leśnej polanie – kładą sią na podłodze i spokojnie oddychają.

 

WTOREK 30.03.2021

I. „Barwne pisanki” – zapoznanie z różnymi technikami zdobienia jajek. Przyjrzyj się fotografiom przedstawiającym ozdobne jajka, pisanki i kraszanki. Powiedz, które podobają Ci się najbardziej i dlaczego. Jakie Ty wykonasz? PISANKI

II. „Uporządkuj pisanki” – rytmy. Przyjrzyj się zdobieniom i kolorom pisanek, dokończ rytm, rysując odpowiednie wzory na pustych jajkach. Dokończ rytmy

III. „Pisanki” – zabawa logopedyczna. Do tej zabawy będziesz potrzebować kartkę z narysowanym na niej jajkiem, słomkę oraz kółeczka z kolorowego papieru. Trzymając słomkę w buzi (jedynie wargami), ozdabiaj jajko, przenosząc za pomocą słomki kółka z kolorowego papieru na narysowany kontur. Po zakończeniu ćwiczenia przeniesione na jajko ozdoby można przykleić.  Szablon jajka

IV. „Zbuduj wieżę” – zabawa matematyczna. Przygotuj 20 klocków tej samej wielkości oraz dwa paski z białego papieru. Twoim zadaniem będzie ułożenie dwóch wieży. Rodzic klaszcze w dłonie np. pięć razy – Ty budujesz wieże z tylu klocków, ile usłyszałeś dźwięków. Następnie Rodzic klaszcze w dłonie więcej razy, mniej lub tyle samo. Po zbudowaniu drugiej wieży porównaj wysokość wież przez przeliczenie klocków, a następnie ułóż z pasków papieru znak równości, mniejszości lub większości między wieżami.

V. Karty pracy strona 83.

 

ANGIELSKI 30.03.2021

Hello! 
Ostatnio w przedszkolu poznawaliśmy zwierzęta, a dziś nowa tematyka: żywność czyli FOOD.
Zacznijmy od tego, co prawie każde dziecko lubi jeść –od kanapki (SANDWICH).

MAPLE LEAF LEARNING PLAYHOUSE przygotował świetną zabawę przy piosence, dostępną na kanale You Tube:  https://www.youtube.com/watch?v=b-QV4Q-PjgI

„Let’s Make a Sandwich” –Zróbmy kanapkę 

Let’s make a sandwich. /Zróbmy kanapkę
Let’s make a sandwich. /Zróbmy kanapkę
Let’s make a sandwich, you and me. /Zróbmy kanapkę, ty I ja

Let’s make a sandwich. /Zróbmy kanapkę
Let’s make a sandwich. /Zróbmy kanapkę
Let’s make a sandwich, I’m hungry. /Zróbmy kanapkę, jestem głodny

Bread, bread. /Chleb, chleb
I want bread. /Chcę chleba
Butter, butter. /Masło, masło
I want butter. /Chcę masła
Ham, ham. /Szynka, szynka
I want ham. /Chcę szynki
Lettuce, lettuce. /Sałata, sałata
I want lettuce. /Chcę sałaty

And don’t forget the tomato, please. /I nie zapomnij o pomidorze, proszę
But the most important thing is cheese!/Ale najważniejszą rzeczą jest ser!

Let’s make a sandwich. 
Let’s make a sandwich. 
Let’s make a sandwich, you and me. 

Let’s make a sandwich. 
Let’s make a sandwich. 
Let’s make a sandwich, I’m hungry.

Do zabawy przy piosence można wykorzystać przygotowany przeze mnie “zestaw kanapkowy” (załącznik). Średniaki mogą te wszystkie te składniki spróbować narysować same lub z niewielką pomocą rodzica.

Dodatkowo dzieci mogą zapoznać się z następującymi artykułami spożywczymi, które pojawiają się w zabawie:

Bacon -bekon
Onion -cebula
Mayonnaise -majonez
Pickles -pikle
Peppers -papryki  
Cucumber -ogórek
Egg –jajko

Mając przygotowane składniki można pobawić się z dzieckiem wykorzystując wyrażenie: I want. „Produkty”  leżą na stole i każdy uczestnik zabawy po kolei mówi, na co ma ochotę. Jeśli powie poprawnie, zabiera produkt. Np. jedna osoba mówi np. „I want butter”, a druga „I want onion!”

ZAŁĄCZNIKI: Zestaw kanapkowy 1 Zestaw kanapkowy 2

 

RELIGIA 30.03.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021

I. „Kącik wielkanocny” – zorganizowanie ekspozycji. Przygotuj wraz z Rodzicem kącik, ze świątecznymi dekoracjami. Zwróć uwagę na delikatność form i ich różnorodność. Wskaż te, które najbardziej Ci się podobają i uzasadnij swój wybór. Jeżeli masz możliwość zasiej rzeżuchę w skorupce jajka, kiedy urośnie będzie nie tylko kolejną ładną ozdobą, ale także zdrowym dodatkiem do śniadania.

II. „Bajeczka wielkanocna” – Posłuchaj bajki i porozmawiaj z Rodzicem na temat jej treści.

III. „Nakrywamy do wielkanocnego stołu” – zabawa tematyczna. Przygotuj stół do serwowania posiłku. Zobacz, jak powinno wyglądać nakrycie dla jednej osoby i spróbuj je odwzorować. Powiedz, co jest po prawej stronie talerza, co po lewej, co na górze. Gromadzenie się przy stole, zwłaszcza podczas świątecznych posiłków, jest okazją do bycia razem z rodziną, wspólnych rozmów i spędzania czasu w miłej domowej atmosferze. Obraz

IV. „Wielkanocny zajączek” – praca plastyczno-techniczna. Z rolki po papierze toaletowym stwórz zajączka – pomaluj go, doklej uszy, oczy, nos, wąsy i łapki. Poszukaj inspiracji w Internecie.

Czekamy na zdjęcia Waszych zajączków 😊

 

PIĄTEK 26.03.2021

I. „Co porwie wiatr?” – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność klasyfikowania ze względu na ciężar. Dziecko kładzie na dywanie różne przedmioty i podaje ich nazwy. Obok przedmiotów umieszcza dwie obręcze (wyznacza dwa miejsca) – do jednej będzie odkładać lekkie przedmioty, które słaby wiatr unosi bez problemu, a do drugiej – ciężkie, które potrafi porwać tylko silny wiatr.

Środki dydaktyczne: chusteczka, piórko, kartka, samochodzik, klocek, kredka, zabawka, itp.

II. „Przyjaciel przyrody” – utrwalenie wiedzy z ekologii. Próba odpowiedzenia na pytania dotyczące tematyki tygodnia.    Pytania

III. „Segregujemy odpady” – zabawa dydaktyczna, wykonanie zadania. Połącz śmieci z odpowiednimi pojemnikami – Karta pracy

IV. „Mój przyjaciel drzewo” – praca plastyczna. Przedstawienie drzewa jako przyjaciela ludzi i zwierząt. Dziecko maluje duże drzewo, następnie wycina z czasopism i dokleja postacie ludzi i zwierząt oraz dorysowuje różnego rodzaju elementy, tak aby powstał plakat przedstawiający drzewo jako przyjaciela ludzi i zwierząt.

Środki dydaktyczne: kartka A3/A4, farby, pędzle, nożyczki, kolorowe czasopisma, kredki, klej

……………………………………………………………………………………………………………………………….

PIĄTEK 11.12.2020

I. „Ozdabiamy czapkę” – zabawa graficzne. Na białej kartce narysuj szablon czapki, wytnij ją i ozdób samodzielnie napisanymi literami. Niech będą to kolorowe litery, w różnych wielkościach i obrócone w różnych kierunkach. Na koniec przypnij do czapki pompon.

II. 6-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 38 i 39.

III. „I my możemy być Mikołajami” – przygotowanie upominku dla najbliższych. Wykonanie ozdób choinkowych z masy solnej.

Składniki: szklanka mąki tortowej typu 450, szklanka soli, pół szklanki skrobi ziemniaczanej, szklanka ciepłej wody.

Przygotowanie masy solnej: w misce wymieszaj sypkie składniki, stopniowo dolewaj ciepłą wodę i ugniataj, aż połączą się składniki, a ciasto będzie gładkie. Rozwałkuj ciasto i za pomocą foremek utwórz kształty, pamiętaj o zrobieniu dziurki wykałaczką, tak aby po wysuszeniu można było przełożyć wstążkę.

Ozdoby można wysuszyć w piekarniku lub odkładając je na kilka dni w ciepłym miejscu. Po wyschnięciu pomaluj je farbami, lakierem lub posyp brokatem.

 

CZWARTEK 10.12.2020

I. „Dzielimy się” – posłuchaj opowiadania, a następnie odpowiedz na pytania.

Opowiadanie

II. „Równa się” – wprowadzenie znaku „=”. Przygotuj 2 białe kartki, 10 klocków, kawałków papieru lub kredek – 2 czerwone, 2 zielone, 2 żółte, 2 niebieskie, 1 czarny i 1 biały oraz dołączone cyfry i znaki. Przy każdym poleceniu wykonuj te same czynności – połóż wybrane kolory na kartkach, policz je (na każdej kartce osobno), oznacz cyframi, sprawdź, czy jest ich tyle samo oraz powiedz, po której stronie jest więcej, a po której mniej i o ile.

cyfry i znak

  • Na kartce po prawej stronie połóż klocki czerwone, zielone i żółte, a na lewej niebieskie, czarne i białe.
  • Na kartce po prawej stronie połóż klocki niebieski i zielone, a na lewej pozostałe.
  • Na kartce po lewej stronie połóż klocki żółte i białe a na lewej pozostałe.
  • Na kartce po lewej stronie połóż klocki czerwone, na lewej niebieskie, żółte i czarne.
  • Na kartce po prawej stronie połóż klocki białe i czarne a na lewej pozostałe.
  • Na pierwszej kartce połóż 4 klocki, a na drugiej pozostałe. Czy jest po równo? Jak je trzeba podzielić, żeby było po równo? Podziel swoje kredki po równo. Dopasuj odpowiednie cyfry.

Wśród cyfr znalazł się znak, który informuje nas o tym, że na jednej i drugiej kartce jest tyle samo klocków, że dwie liczby są równe. Ułóż ten znak pomiędzy cyframi i przeczytaj zapis: pięć równa się pięć. Następnie ułóż inne zbiory według zasady po równo i przeczytaj ułożony zapis (możesz dołożyć klocków).

III. 6-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 36 i 37.
     5-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 26 i 27.

IV. „Ćwiczenia z liniami” – zabawy ruchowe. Rozłóż poziomo na podłodze 5 pasków papieru w odległości 3 stóp od siebie. A teraz wykonuj następujące ćwiczenia.

  • Skoki pomiędzy liniami obunóż do przodu.
  • Skoki pomiędzy liniami obunóż do tyłu.
  • Skoki pomiędzy liniami na jednej nodze, następnie na drugiej – próbuj utrzymać równowagę.
  • Wykroki w przód – sprawdź, do której linii dosięgniesz.
  • Postaw stopy przy pierwszej linii, a następnie opierając się na dłoniach, staraj się przesunąć je jak najdalej do przodu.

 

ŚRODA 09.12.2020

I. Kolorowe wyrazy” – ćwiczenia słuchu fonematycznego. Wybierz 5 kredek w kolorach tęczy i nazwij wybrane kolory. Zaraz zobaczysz obrazki, które będziesz miał/miała za zadanie nazwać oraz ułożyć do nich tyle kredek, ile nazwa obrazka ma głosek. Po ułożeniu, głośno głoskuj, aby sprawdzić prawidłowość. Na zakończenie poproś Rodzica o wymyślenie słowa, ułożenie kredek oraz głoskowanie z dotykaniem kolejnych kredek. Twoim zadaniem będzie powiedzenie słowa w całości – dokonanie syntezy głoskowej.

Obrazki

II. „Jaka to muzyka?” – określanie nastroju muzyki. Posłuchaj fragmentów utworów muzyki klasycznej i powiedz przy każdym z nich jaki jest ich nastrój (utwory są wesołe, nastrojowe, smutne, taneczne, skoczne, wolne, poważne, tajemnicze). Proponuję wysłuchanie paru minut nagrania, muzyka szybko się zmienia.

LINK

III. 6-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 34 i 35.
     5-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 24 i 25.

IV. „Co następne?” – układanie rytmów. Pokoloruj i wytnij podane kształty, a następnie dokończ rozpoczęte rytmy. Po ułożeniu każdego rytmu pokaż go rytmicznie powtarzanymi ruchami i gestami: serce – uderzanie delikatnie w klatkę piersiową, naśladowanie bicia serca, gwiazdka – obrót wokół własnej osi z rozłożonymi rękami, wstążka – skrzyżowanie rąk na piersiach. Wykonują ruchy i gesty, jednocześnie mówiąc/czytając ułożoną sekwencję.

Pokoloruj kształty i wytnij wzdłuż linii prostych

Kontynuuj podane rytmy

„Puzzle„ – składanie puzzli wg wzoru, na czas. Wydłużanie okresu koncentracji, skupienia uwagi na zadaniu, budzenie wiary we własne możliwości.

„Moja mozaika” – wycinanie i naklejanie kawałków papieru, określanie kolorów i przeliczanie elementów.

 

WTOREK 08.12.2020

I. „Spotkanie z Mikołajem” – przypomnienie wiersza Bożeny Formy. Poznanie głoski „y”.

Już widzę Mikołaja,
poznaję go z daleka
i wiem, że właśnie dzisiaj
na niego każdy czeka.
Przemierzył mil tysiące,
by zostać z nami dzisiaj.
Prezenty ma dla Igi,
Konrada i dla Rysia.
Ma serce pełne ciepła
i uśmiech dla każdego.
Dlatego niespodziankę
dziś mamy też dla niego.

Przygotuj teraz 3 zabawki – prezenty dla Igi, Konrada i Rysia. Powiedz co przygotowałeś dla dzieci, np:

  • Klocki to … (prezent dla Rysia)
  • Piłka to … (prezent dla Konrada)
  • Puzzle to … (prezent dla Igi)
  • Dzieci dostały od Mikołaja …. (prezenty)

Powtórz kilka razy słowo „prezenty”. Jaką głoskę słyszysz na końcu?

II. „Co czują dzieci” – określanie emocji i uczuć z rozróżnianiem na rodzaj męski i żeński. Przyjrzyj się emocjom i je nazwij, następnie powiedz, jak czuje się dziewczynka, a jak chłopiec:

(np.: Strach – Dziewczynka jest przestraszona – Chłopiec jest przestraszony).

Czym różnią się wypowiedzi? Jakie głoski słyszysz na końcu?

Otwórz książkę na stronie 32 i przyjrzyj się literze „y” drukowanej wielkiej i małej. Jest to litera, która występuje na końcu wyrazu, a nie na początku jak dotychczas, ponieważ w polskim języku żaden wyraz nie rozpoczyna się głoską „y”. Ta głoska może być tylko na końcu lub w środku wyrazu.

III. 6-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 32 i 33.
     5-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 22, 23 i 62.

IV. „Nowa litera” – wyklej szablon litery „y” plasteliną lub ziarenkami, tak abyś po wyschnięciu mógł/mogła utrwalać pisownie nowej literki prowadząc palcem po szablonie.

Litera „y”

„Emocje” – zabawy z lusterkiem. Dziecko patrząc w lusterko pokazuje miny i je nazywa – złość, szczęście, strach, smutek, zdziwienie.

„Co by było gdyby” – zabawa językowa – twórcza. Prowadzący – dorosły podaje twierdzenia hipotetyczne typu „Co by było gdyby śnieg był niebieski?”. Czas na odpowiedzi dziecka jest ograniczony do 2 min.(kształcenie inteligencji wielorakiej)

 

PONIEDZIAŁEK 07.12.2020

I. „Pomocnik” – posłuchaj opowiadania, a następnie za pomocą ruchu pokaż, czy przeczytane przez Rodzica zdania uważasz za prawdziwe (podskocz) lub nie (usiądź).

  • Mama Jacka zachorowała.
  • Tata i Jacek nie poradzili sobie bez mamy.
  • Jeżeli ktoś zachoruje, ucieszy go nasza pomoc.
  • Pomagać może każdy.
  • Pomaganie jest za trudne.
  • Pomagać mogą tylko dorośli.
  • Starsze osoby nie potrzebują pomocy.
  • Dzieci w przedszkolu sobie nie pomagają.
  • Lubię, gdy ktoś mi pomaga.
  • Lubię pomagać innym.

II. „Skrzynka pomocnika” – z dowolnego pudełka utwórz skrzynkę pomocnika. Ozdób ją w dowolny sposób, niech kojarzy ci się z czymś pięknym i przyjemnym. Do skrzynki będziesz wrzucać swoje rysunki lub karteczki, na których ktoś bliski będzie zapisywał, jak komuś pomogłeś/aś. W pięknych skrzynkach, szkatułkach, pudełkach przechowujemy cenne i ważne dla nas rzeczy, niech pomaganie będzie dla was równie ważne. Po świętach otworzysz swoją skrzynkę i zobaczysz, jakie znalazły i się w niej skarby – dobre uczynki pomocnika.

III. „Kolędnicy wędrownicy” – przypomnienie słów i zaśpiewanie piosenki. LINK 

IV. 6-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 30 i 31.
     5-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 20 i 21.

V. „Powiedz Mikołaju, gdzie ukryłeś prezent?” – zabawa z elementami orientacji kierunkowej. Rodzic chowa prezent w pokoju, tak aby dziecko go nie widziało. Następnie podając słowną instrukcję (zrób 3 kroki do przodu, skręć w lewo, zrób jeden krok w prawo) prowadzi dziecko do celu. Zabawę powtarzamy kilka razy, po czym zamieniamy się rolami.

 

PIĄTEK 04.12.2020

I. „Gdzie jest głoska?” – zagadki słuchowe. Rodzic mówi słowa zawierające głoskę „d” na początku, w środku lub na końcu. Zadaniem dziecka jest określenie tego miejsca za pomocą sznurka i klocka. Ustawia klocek w odpowiednim miejscu na sznurku, czyli tam, gdzie usłyszy głoskę „d” (na początku, w środku, na końcu).

Zadanie to można przećwiczyć także z zaznaczaniem głosek poznanych we wcześniejszych tygodniach: a, e, i, o, u, m, t, k, l.

II. Posłuchaj wiersza pod tytułem „Kolory” i odpowiedź na pytania. Następnie otwórz ćwiczenia na stronie 85 i wykonaj zadania zgodnie z poleceniem. Zwróć uwagę na kolory oraz na liczbę kratek do zamalowania. Powodzenia!

III. „Mój dzień” – określanie pory dnia. Koło zostało podzielone na 5 części i każda z nich oznacza porę dnia: niebieski – rano, żółty – południe, czerwony – popołudnie, zielony – wieczór, szary – noc. Opowiedz, co robisz w poszczególnych porach dnia, jednocześnie wskazując je na kole. Następnie zabaw się w pokazywanie tych czynności, niech rodzice lub rodzeństwo próbują odgadnąć, co robisz i o jakiej porze. Zamieńcie się rolami.  

IV. Dzisiaj obchodzimy Dzień Górnika. Z tej okazji zachęcam do obejrzenia filmiku przedstawiającego wiele ciekawych wiadomości związanych z tym zawodem. 

 

CZWARTEK 03.12.2020

I. „Pracujemy jak Mikołaj”– zabawa matematyczna. Zamieniasz się w Mikołaja i masz do przygotowania paczki z prezentami dla 8 dzieci. Do każdej z nich musisz włożyć takie same rzeczy np. lalkę, autko, klocek, kredkę itd. Za każdym razem policz czy wystarczy zabawek dla wszystkich dzieci, ile jeszcze musisz przygotować, ile brakuje. Na koniec policz, ile zabawek dostaną dzieci i czy każde z nich dostanie ich tyle samo.

II. „Ósemkowe układanki” – poznawanie wyglądu cyfry. Otwórz ćwiczenia na stronie z cyfrą 8, przyjrzyj się jej, powiedz, z czym ci się kojarzy oraz poprowadź palcem po żółtej cyfrze. Kolejnym zadaniem jest ułożenie cyfry 8 ze sznurka, a następnie z innych dostępnych elementów np., klocków, guzików, ziarenek, koralików.

III. 6-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 28 i 29.
     5-latki – Zadania w ćwiczeniach ze stron 18, 19 i 69.

IV. „Mój Mikołaj” – praca plastyczno-techniczna. Wykonanie Mikołaja z dowolnych materiałów i w dowolnej formie. Propozycje: Mikołaj z rolki po papierze toaletowym, w formie stożka, z odrysowanej dłoni, namalowany farbami, wycięty z papieru, z brodą z waty.

Zachęcamy do wysłania na maila wykonanych prac.

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Język angielski

CZWARTEK 10.12.2020

Hello!
W tym tygodniu za oknami mogliśmy obserwować padający śnieg. Młodsi koledzy i koleżanki „Tygrysków” nieustannie zerkali w stronę przedszkolnych okien, patrząc na sypiące się z nieba białe płatki. Pierwsze opady śniegu to dla kilkulatków zawsze ważne wydarzenie. Dlatego właśnie pierwszą zimową piosenką, którą śpiewaliśmy była „Little snowflake” czyli „Mały płatek śniegu”. Starszaki powinny pamiętać ten melodyjny, nastrojowy utwór z poprzednich lat. Załączam link do posłuchania tej piosenki na You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=tbbKjDjMDok

Dla utrwalenia słowa „snowflake” i całej piosenki proponuję zabawę ruchową, w której dziecko pokazuje treść piosenki, trzymając w dłoni wykonaną własnoręcznie śnieżynkę. Śnieżynkę dziecko wyciąć może ze złożonej kilkakrotnie białej kartki papieru (można skorzystać z instrukcji: https://www.youtube.com/watch?v=1aYDfjhForU . Kiedy śnieżynka jest gotowa dziecko ilustruje ruchem tekst piosenki (tekst polski jest na dole filmu) –pokazuje jak płatek śniegu spada z góry, jak opada na głowę, na nos, na dłoń.

Przy okazji tej piosenki można wprowadzić słownictwo –przymiotniki: big (duży) i little (mały), np. oglądając filmik: https://www.youtube.com/watch?v=4qbRP29MXRw.

Dziecko może też wykonać własną kartę pracy, dzieląc pionową kreską na dwie połowy kartkę formatu A4. Na jednej połowie dziecko może rysować rzeczy w wersji BIG, a na drugiej połowie w wersji LITTLE, np. dużą i małą śnieżynkę, duży i mały samochodzik, duży i mały wazonik.

Udanej zabawy!

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Zajęcia rozwijające uzdolnienia sportowe

CZWARTEK 03.12.2020

Poćwicz z tygryskiem 😉 Ćwiczenia do wykonania w domu z rodzicem lub rodzeństwem. Zabawa ruchowa i wzmacnianie korpusu mięśniowego.      KLIK

CZWARTEK 10.12.2020

Ćwiczenia do wykonania w domu z rodzicem lub rodzeństwem. Zabawa ruchowa i wzmacnianie mięśni rąk, mięśni nóg, ćwiczenia ogólnorozwojowe.

Bajka o smoku obiboku – ćwiczenia dla najmłodszych       KLIK

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Zajęcia z psycholog dla wszystkich starszaków – bajki terapeutyczne

03.12.2020 – List do Rodziców oraz bajka „O kotku, który nie słuchał mamy”

10.12.2020 – List do Rodziców oraz bajka „Czy pająk jest na prawdę taki straszny?”

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Ćwiczenia logopedyczne

Utrwalenie głoski sz: ćwiczenia kształtujące słuch fonemowy.

Zadanie 1

Zadanie 2

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Religia

WTOREK 08.12.2020

Jestem pewna, że w ostatnich dniach odwiedził Was pewien Święty, który jest ulubionym
Świętym wszystkich dzieci. Na pewno przyniósł Wam mnóstwo pięknych prezentów.
Chciałabym, żebyście dziś obejrzeli PRAWDZIWĄ historię Świętego Mikołaja.

Opowieść o Świętym Mikołaju

W wolnej chwili możecie pokolorować:

Święty Mikołaj

PIĄTEK 11.12.2020

Maryja naszą przewodniczką w Adwencie