Delfinki

Grupa delfinki to paczka jest zgrana
co psoci i figluje zawsze od rana.
Chętnie uczymy się wierszyków
i piosenek znamy też bez liku.
Świetnie rysujemy
może malarzami będziemy.
Na gimnastykę chętnie uczęszczamy
bo o zdrowie swoje dbamy.
I angielski język poznajemy
bo w przyszłości świat zwiedzać pragniemy!

Wychowawcy:

Pani Aleksandra Smuda
Pani Beata Liczbon-Urbańska

Kontakt z nauczycielami : delfinkinr95@onet.eu

Harmonogram konsultacji Rodziców z Nauczycielami w roku szkolnym 2020/2021 po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym lub mailowym.

Załącznik Harmonogram konsultacji

……………………………………………………………………………………………………………………………….

NAJLEPSZE ŻYCZENIA DLA MAMY I TATY SKŁADAJĄ ŚREDNIAKI

……………………………………………………………………………………………………………………………….

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE : 

Wrzesień 2020

Październik 2020

Listopad 2020

Grudzień 2020

Styczeń 2021

Luty 2021

Marzec 2021

Kwiecień 2021

Maj 2021

Czerwiec 2021

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Drodzy Rodzice, zachęcamy do pokazania dzieciom gry edukacyjnej „EkoEksperymentarium”. Gra ta poprzez wizytę w wirtualnym domu uczy oraz rozwija dobre nawyki ekologiczne u dzieci przydatne w codziennym życiu: oszczędzanie wody i energii, segregacja śmieci, świadome sprzątanie i zakupy.

www.ekoeksperymentarium.pl

……………………………………………………………………………………………………………………………….

ZDALNE NAUCZANIE

PIĄTEK 16.04.2021

I. Wiatr i trawa – ćwiczenie logopedyczne. Przygotowujemy (razem z dzieckiem) paski zielonej krepiny. Dziecko i rodzic siadają naprzeciwko siebie. Biorą do rąk pociętą krepinę imitującą trawę. Dmuchając w nią, poruszają jej źdźbłami. Rodzic przypomina o zachowaniu prawidłowego cyklu oddychania: wdech nosem, wydech ustami.

II. Wiosenny kalendarz pogody – codzienna obserwacja i uzupełnianie założonego wcześniej indywidualnego kalendarza zjawisk pogodowych.

III. Wietrzyk, wiatr, wicher – wysłuchanie wiersza „Wiosenny wietrzyk” J. Kulmowej jako punkt wyjścia do rozmowy na temat wiatru. 

Dziecko wygodnie siedzi na dywanie, zamyka oczy i wsłuchuje się w tekst. Rodzic, czytając utwór, szczególnie intonuje „szeleszczące” wyrazy.

Joanna Kulmowa Wiosenny wietrzyk 

Mały wietrzyk wiosenny
ledwie w drzewach zaszumi,
ledwie w krzakach zamruczy,
jeszcze gwizdać nie umie,
jeszcze się uczy.
Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał.
Znalazł listki – zapiał na listkach.
Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.
Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.
Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.
Albo szepcze tak, że milczy prawie.
Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka.
A on jest.
Tylko słucha słowika.

Dorosły pyta: O czym jest wiersz? Czym jest wiatr? Jakie szumiące wyrazy zapamiętaliście? A może znasz jeszcze inne wyrazy, w których słychać wiatr?. Następnie dziecko z rodzicem próbuje odnaleźć gestodźwięki, które mogą naśladować odgłosy wiatru. Szumią na głoskach „czczcz” i „szszsz”, pocierają rękami włosy, dłonie, części ubrania. Dopasowują odgłosy do wiersza przy powtórnym czytaniu tekstu przez nauczyciela. Rodzic przekazuje dzieciom informacje dotyczące wiatru: Wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powodują ruch, czyli powstawanie wiatru. Może być delikatny albo gwałtowny. Od siły wiatru zależy jego nazwa. Znad morza wieje lekki wiatr, zwany bryzą. Morze jest wtedy spokojne, a trawy na wydmach lekko się poruszają. Wicher to odmiana bardzo silnego wiatru mogącego zrywać dachy i łamać drzewa. Jego najsilniejszym przykładem jest huragan występujący tylko nad oceanem, gdzie temperatura wody jest bardzo wysoka. W polskich górach za to czasem wieje halny, czyli ciepły, suchy, porywisty wiatr skierowany ku dolinom.

IV. Tornado w szklance wody – zabawa badawcza. 

Rodzic proponuje eksperyment, w którym dzieci wywołają minitornado w szklance wody. Do wysokiej szklanki dziecko wlewa wodę gazowaną, zapełniając 2/3 jej objętości (do narysowanej wcześniej kreski). Energicznie mieszają, wsypując trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Po wykonaniu doświadczenia dziecko opisuje, co zaobserwował, a rodzic tłumaczy w uproszczony sposób, w jaki sposób działa zjawisko w naturalnym środowisku: tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej.

V. Kręta droga – zabawa ruchowa, ćwiczenie równowagi.

Rodzic układa ze sznurka krętą drogę po całym ogrodzie. Im droga bardziej kręta i urozmaicona (np. pod drzewami, pod zjeżdżalnią), tym więcej zabawy. Zadaniem dziecka jest iść śladem sznurka. 

VI. Deszczowe kropelki – zabawa z elementem celowania.

Dziecko ustawia się w wyznaczonym miejscu – np. na brzegu dywanu albo w miejscu wyznaczonym przez rodzica. Nieco dalej rodzic stawia miskę – chmurkę do której dziecku będzie wrzucać kropelki deszczu – mogą to być przygotowane wcześniej przez dziecko gazetowe kulki. Im więcej „kropelek” (kulek) będzie w „chmurce”, tym większe prawdopodobieństwo, że spadnie deszcz. Dziecko rozpoczyna rzuty na sygnał rodzica. Później samodzielnie przelicza ilość trafionych „kropelek” . Po wykorzystaniu wszystkich „kropelek” można zmienić rękę i wykonać to ćwiczenie jeszcze raz. 

Propozycja na weekend: Kulinarny deszcz wiosenny z pomarańczy, banana i słonecznika…

http://www.littlefoodjunction.com/2014/04/spring-rain.html#.XigWyshKhPa

 

RELIGIA 16.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 15.04.2021

I. Wiosenna niepogoda i zimowa pogoda – wprawki dramowe. 

Rodzic zachęca dzieci do pokazania ruchem, gestem i mimiką prostych scenek. Przedszkolak wykonuje ćwiczenie. Rodzic wymyśla różne sytuacje związane z pogodą, a dziecko demonstruje: Pokaż, jak będziecie się zachowywać, gdy „złapie” was na spacerze wiosenna ulewa. Pokaż, co będziesz robić w słoneczny, ciepły jesienny dzień. Zademonstruj, w co będziesz się bawić w słoneczny, mroźny dzień. Pokaż, jak należy się zachować, kiedy nadchodzi letnia burza.

II. Wiosenny kalendarz pogody – codzienna obserwacja i uzupełnianie założonego wcześniej indywidualnego kalendarza zjawisk pogodowych.

III. Fabryka chmur – zabawa badawcza. 

Rodzic kieruje do dziecka pytania: Czym są chmury? Skąd się biorą? Czy można samemu je stworzyć?. Wysłuchuje wszystkich pomysłów i propozycji. Proponuje, by w domowych warunkach stworzyć małą chmurę. Zachęca do uważnego obejrzenia doświadczenia. Przypomina o zasadach bezpieczeństwa w czasie badań z wykorzystywaniem gorących płynów i prosi o uważną obserwację. Do czajnika elektrycznego wlewa zimną wodę i ją gotuje. Po zagotowaniu przelewa ją do szklanej miski. Na misce z wodą kładzie ostrożnie talerzyk z kilkoma kawałkami lodu. Para wodna wydobywająca się z ogrzanej wody zetknie się z zimnym powietrzem i utworzy się chmura. Będzie lepiej widoczna, gdy rolety będą zasłonięte, a prowadzący poświeci na miskę latarką. Po zakończeniu zabawy rodzic prosi dziecko o komentarz, opowiedzenie kolejnych etapów doświadczenia. Następnie sam tłumaczy, czym są chmury i jak powstają: Chmury to zbiory bardzo małych kropelek wody lub kryształków lodu – tak lekkich, że unoszą się w powietrzu. Powstają, gdy ogrzane, wilgotne powietrze, wznosząc się, ochładza, a para ulegnie skropleniu. Środki dydaktyczne: czajnik bezprzewodowy, woda, szklana miska, talerz, kostki lodu, ewentualnie latarka .

IV. Spacer małego badacza – prowadzenie obserwacji i eksperymentów. 

Dziecko w czasie pobytu na dworze obserwuje bieżące zjawiska atmosferyczne: słońce, które na pewien czas chowa się za chmurami, deszcz, wiatr. 

V. Chmury na niebie – ćwiczenia grafomotoryczno-rozmachowe. 

Rodzic przygotowuje papiery dużego formatu lub skleja mniejsze ze sobą. Dziecko maluje niebo farbami plakatowymi. Eksperymentuje z jedną barwą w kilku odcieniach, uzyskanych przez dodawanie białego lub czarnego koloru, w czasie malowania chmur. Próbuje malować jednocześnie obiema rękami. Wykonuje obszerne ruchy. Zamalowuje całą powierzchnię kartonu. Po zakończeniu pracy układa karton z malowidłami tak, by wysechł.

VI. Piórko tańczące na wietrze – zabawa integracyjna.

Rodzic rozkłada folię, dziecko i rodzic łapią ją

za brzegi, nieznacznie unosząc. Na środku kładą piórko. Odpowiednio poruszany materiał wytworzy „wiatr”, który będzie podnosił małe piórko. Zadanie wymaga koordynacji i współpracy, by kontrolować intensywność poruszania materiałem. 

VII. Pogoda w czterech porach roku – transformacja relaksacyjnej opowieści. 

Dorosły zachęca dziecko do zajęcia wygodnej pozycji. Prosi o zamknięcie oczu i spokojnym, miarowym głosem czyta tekst: 

Idziesz powoli, rozglądasz się. Wiosna zagościła już na dobre. Motyl frunie między kolorowymi kwiatami, a trawa zazieleniła się na łące. Między drzewami przebłyskują promienie słońca. Delikatnie muskają skórę. Bezchmurne niebo zachwyca swoim kolorem, a delikatny wietrzyk lekko porusza włosami. Oddychasz równo, spokojnie, słuchasz śpiewu ptaków. W oddali słyszysz, jak spływa strumień. Delikatnie prześlizguje się między kamieniami. Woda pluszcze. Siadasz pod drzewem. Na niebie pojawił się obłoczek. Patrzysz, jak płynie. Powoli zaczyna padać deszcz… kap, kap, kap. Delikatne krople spadają na trawę, kwiaty. Wystawiasz rękę… deszcz spływa po Twojej dłoni. Słyszysz delikatny szum wiatru. Wychodzi słońce. Motyle wracają nad łąkę. Wstajesz i idziesz do domu. Czujesz się wypoczęty.

Po wysłuchaniu treści dziecko wskazuje opisaną porę roku i charakterystyczne dla niej zjawiska. Spośród przygotowanych piktogramów zjawisk pogodowych (wykorzystujemy te z kalendarza) w różnych porach roku dziecko wybiera te, o których słyszały w opowiadaniu: słońce, deszcz, wiatr, chmura. Rodzic zachęca dziecko do stworzenia krótkiego opowiadania, które będzie przekształceniem tego, co usłyszało. Przedszkolak słuchając muzyki relaksacyjnej tworzy własne opowiadanie o innej porze roku. Wybieraj piktogramy zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla tej pory. Oczywiście rodzic  pomaga, splatając wypowiedzi lub stosując pytania pomocnicze. Chwali dzieci za pomysłowość.

VIII. Kolory pór roku – zabawa orientacyjno-porządkowa.

 Dziecko dostaje kartki w czterech kolorach oznaczających pory roku: brązowym – jesień, zielonym – wiosnę, niebieskim – zimę i żółtym – lato. Jeśli nie ma kolorowych kartek – możemy poprosić dziecko, żeby wcześniej pomalowało białe kartki farbami lub kredkami. Nie mówimy dziecku, który kolor przyporządkowany jest do jakiej pory roku – dziecko samo to ustala. Rodzic wypowiada nazwę pory roku, a dziecko wykonuje czynności, które kojarzą mu się z poszczególnymi porami roku – np. jesień – grabienie liści, wiosna – sadzenie kwiatów, lato – pływanie, zima – jazda na łyżwach.

 

ANGIELSKI 15.04.2021

Hello!

Dzisiaj po raz ostatni temat FOOD. Na początek piosenka, która bardzo podobała się dzieciom w naszym przedszkolu w poprzednich latach. Jej tytuł to „Under the banana tree” czyli „Pod bananowcem”. 

Under the Banana Tree – YouTube

Under the beautiful banana tree
Tell me, please, what do you see?
I see a peach and a monkey.
Under the beautiful banana tree.

Under the beautiful lemon tree
Tell me, please, what do you see?
I see corn and a strawberry
Under the beautiful lemon tree.

Under the beautiful apple tree
Tell me, please, what do you see?
I see a mushroom and a cherry
Under the beautiful apple tree.
Under the beautiful apple tree.

Słowniczek:

under -pod
beautiful -piękny
a tree -drzewo
a peach -brzoskwinia
a monkey -małpa
a lemon -cytryna
corn -kukurydza
a strawberry -truskawka
an apple -jabłko
a mushroom -grzyb
a cherry -wiśnia

Prostą zabawę z tą piosenką zobaczyć można na kanale YouTube pod adresem:

Under the Banana Tree teacher’s video – YouTube

Do zabawy tej będą potrzebne rysunki drzew, które można wykonać samemu lub pobrać w formie załącznika.

Załącznik – Banana tree

Ponieważ w rzeczywistości bananowiec wygląda zupełnie inaczej niż na obrazkach w załączniku, które przygotowali twórcy piosenki, możemy pokazać dziecku na zdjęciach prawdziwe okazy tych drzew.

A banana tree -bananowiec: https://www.swiftgrow.org/collections/rain/products/banana-tree

A lemon tree -drzewo cytrynowe: https://www.alamy.com/stock-photo/lemon-tree.html

An apple tree -jabłoń: https://ladnydom.pl/Ogrody/1,113408,4594226.html

W tekście piosenki o drzewach pojawia się kilka razy przyimek „under” czyli „pod”. Dzieci mogą go utrwalić w zabawach ruchowych z kolejną piosenką, gdzie oprócz „under” pojawiają się kolejne przyimki.

„on” -na
„in” -w
„under” -pod.

On In Under – YouTube

Rodzic powinien zaprezentować dziecku sekwencję ruchów dłoni pokazującą odpowiednie przyimki:

„on” -płaska dłoń przykrywa drugą, zwiniętą w pięść
„in” -palec jednej ręki wkładamy do zwiniętej pięści drugiej ręki
„under” -płaska dłoń znajduje się pod zwiniętą pięścią drugiej dłoni.

Piosenka jest dość szybka dlatego wystarczy jeśli dziecko włączy się z odwzorowywaniem ruchów we fragmentach dotyczących uszu i nosa.

 

ŚRODA 14.04.2021

I. Zabawa muzyczna pt. „ Hej pada, pada deszcz..” link:

https://www.youtube.com/watch?v=c7cBQKGDFXw

II. Prognoza pogody – zabawa dydaktyczna. 

Rodzic zaprasza dziecko i razem siadają przed komputerem lub przed telewizorem (wspólne poszukiwanie z dzisiejszego dnia prognozy). Po jej wysłuchaniu przedszkolaki wymieniają zjawiska pogodowe, które się w niej pojawiły, a także inne elementy składające się na prognozę. Następnie rodzic prowadzi z dzieckiem rozmowę: 

  • Gdzie można zobaczyć albo usłyszeć prognozę pogody?
  • Kto ją prezentuje?
  • Kto ją przygotowuje? 
  • Dla kogo jest przygotowywana?
  • Czy zawsze się sprawdza?

Następnie w uproszczony sposób tłumaczy, czym zajmuje się meteorolog, a czym – synoptyk: Meteorolog zajmuje się pracą badawczą, analizą warunków, zjawisk atmosferycznych, a synoptyk opracowaniem prognoz pogodowych.

III. Wiosenny kalendarz pogody – codzienna obserwacja i uzupełnianie założonego wcześniej indywidualnego kalendarza zjawisk pogodowych.

IV. Mżawka czy ulewa? – zabawa orientacyjno-porządkowa. 

Dziecko zajmuje pozycję w siadzie płaskim, podpierając się prostymi rękami z tyłu. Następnie lekko ugina nogi w kolanach i przyciąga do siebie. Zadaniem dziecka jest dostosowanie ruchów do odpowiedniego zjawiska pogodowego. Jeśli rodzic powie MŻAWKA, dziecko delikatnie, na przemian stukają palcami stóp o podłogę. Natomiast gdy słyszy ULEWA – uderza miarowo obiema złączonymi stopami. Dzieci muszą utrzymywać koncentrację. Rodzic może wypowiadać polecenia bardzo cicho.

V. Memory obrazkowe – dowolna gra memory ćwicząca pamięć. 

Wszystkie karty leżą rewersem do góry. Dziecko odwraca kartę, pokazuje ją dorosłemu, podnosi i odwraca kolejną. Jeśli znajdzie parę, zabiera ją z puli i odkłada na bok. Jeśli nie, odkłada karty na miejsce i parę próbuje znaleźć druga osoba.

VI. Pogodowe zamieszanie – zabawa matematyczno-ruchowa. 

Uczestnik zabawy dostaje liczmany (guzik, kamień, klocek).  Rodzic kładzie na dywanie karteczki z cyframi – możecie sobie wspólnie przypomnieć te cyfry. Zadaniem dziecka jest układać tyle liczmanów ile wskazuje cyfra na kartce. Możecie później dawać dziecku różne polecenia. Sumować liczmany, odejmij dwa, dodaj cztery, sprawdź ile Ci zostało itp.

VII. Tak jak ja – zabawa ruchowa, orientacyjno- -przestrzenna.

Rodzic prosi, aby dzieci stanęły naprzeciwko niego i odtwarzały jego ruchy, uwzględniając strony lewą i prawą. Prowadzący robi krok w prawo i mówi: W prawo krok!. Dzieci robią krok w prawo, uwzględniając, że dla nauczyciela prawa jest w drugą stronę.

VIII. Zjawiska pogodowe – ćwiczenie matematyczno-językowe. 

Rodzic siada z dzieckiem. Chowa symbol jednego ze znanych zjawisk pogodowych, a dziecko musi odgadnąć, jaki. Zadaje pytania tak sformułowane, by nauczyciel mógł odpowiedzieć tylko: Tak lub Nie. Przedszkolak zadaje dowolną liczbę pytań. Po odgadnięciu pierwszego symbolu, np. chmur, rodzic losuje kolejny (słońce, deszcz, wiatr, mgła, grad). 

IX. Tęcza – praca plastyczna.

Wykonanie pracy dowolną techniką. (plastelina, moczenie paluszka w farbie, kulki bibuły, wydzieranka papierowa). TĘCZA

 

WTOREK 13.04.2021

I. „ Co nie pasuje na każdym rysunku?” zaznacz to  – zabawa edukacyjna z wykorzystaniem Karty pracy 

Podręcznik cz.3 str.53

Wiosenny kalendarz pogody – codzienna obserwacja i uzupełnianie założonego wcześniej indywidualnego kalendarza zjawisk pogodowych.

II. Zajęcia muzyczne: osłuchanie z piosenką pt. ”Deszczowa  piosenka” link:

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

Tekst piosenki:

  1. Deszczyk kapie,
    z chmurki spada
    i na ziemi opowiada,
    że tak z góry na nas leci,
    by urosły wszystkie dzieci.

Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2

  1. Deszczyk kapie,
    z chmurki spada
    i po drodze opowiada,
    że na ziemi go potrzeba,
    by urosły kwiaty, drzewa.

Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2

Wiosenna orkiestra – ćwiczenie słownikowe z wykorzystaniem obrazków i efektów akustycznych. Dziecko z pomocą gazet, folii, plastikowych butelek starają się stworzyć

odpowiednik akustyczny dla zjawisk, takich jak mżawka, ulewny deszcz, porywisty wiatr, błyskawica

III. „Tęcza i tornado” – ćwiczenia grafomotoryczne Karta pracy  podręcznik cz.3 str. 56

 

ANGIELSKI 13.04.2021

Hello!

Mieliśmy już okazję poznać nazwy owoców i produktów potrzebnych do wykonania pizzy. Dziś znów wracamy do zdrowej żywności, a konkretnie warzyw -vegetables. (https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=vegetable

Dzieciom wpadnie w ucho melodyjna i rytmiczna piosenka o warzywach w wykonaniu The Singing Walrus: https://www.youtube.com/watch?v=RE5tvaveVak

Vegetable Song

Carrot (carrot) – cabbage (cabbage) – broccoli (broccoli)
(One – two – three)
Let’s chop some carrots
Let’s chop some cabbage
Let’s chop some broccoli
(Some vegetables for you and me)

Carrot – cabbage – broccoli
(Some vegetables for you and me)
And we sing na – na – na
And we sing na – na – na
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

Potato (potato) – spinach (spinach) – celery (celery)
(One – two – three)
Let’s chop some potatoes
Let’s chop some spinach
Let’s chop some celery
(Some vegetables for you and me)

Potato – spinach – celery
(Some vegetables for you and me)
And we sing na – na – na
And we sing na – na – na
Vegetables for you and me
One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
Vegetables for you and me

Garlic (garlic) – onion (onion) – leek (leek)
(One- two- three)
Let’s chop some garlic
Let’s chop some onions
Let’s chop some leek
(Some vegetables for you and me)

Garlic – onion – leek
(Some vegetables for you and me)
And we sing na- na- na
And we sing na- na- na
One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

Średniaki mogą utrwalać nazwy warzyw w prosty sposób, wykorzystując gazetki reklamowe ze sklepów. Im więcej gazetek, z różnych sklepów, więcej zdjęć pomocy do zabaw. Wyszukujemy w gazetkach różne warzywa, naklejamy je na białe prostokąty papieru i bawimy się np. w odgadywanie, co jest na obrazku, będzie je można też wykorzystać w następnej zabawie. 

Słowniczek:

vegetable -warzywo  (https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=vegetable
carrot -marchew
cabbage –kapusta
broccoli -brokuł
potato  -ziemniak
spinach -szpinak
celery -seler
garlic -czosnek
onion -cebula
leek -por
to sing -śpiewać

Zabawa “Chop, chop” czyli “Siekaj, siekaj” 

Rodzic rozkłada na dywanie okrąg np. ze skakanki, który będzie symbolizował garnek z zupą. Może to też być prawdziwy garnek. Dziecko i rodzic trzymają w rękach plastikowe noże lub przedmioty, które je zastąpią, a przed nimi leżą deski do krojenia lub dowolne podkładki. W woreczku lub pod przykryciem znajdują się wycięte z gazetek i podklejone papierem obrazki przedstawiające warzywa, które dziecko i dorosły będą dodawać do zupy. Uczestnicy zabawy po kolei losują po jednym obrazku i kroją warzywo mówiąc:

Chop, chop, chop,
Chop the…. (tu wstawiają nazwę warzywa)
Chop, chop, chop,
Chop and stop.

Po powiedzeniu „stop” wrzucają produkt do garnka i sięgają po następny.

Kiedy wszystkie składniki znajdą się w zupie, rodzic i dziecko recytują (dziecko może jednocześnie dużą łyżką mieszać w garnku):

Cook, cook, cook,
Cook the soup.
Cook, cook, cook,
Cook and stop.

Na koniec dziecko i dorosły udają, że jedzą już ugotowaną zupę i recytują:

Eat, eat, eat,
Eat the soup.
Eat, eat, eat,
Eat and stop.

Słowniczek:

To chop -siekać
To cook -gotować
To eat -jeść
Soup -zupa

 

RELIGIA 13.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

Zestaw ćwiczeń i zabaw ruchowych na każdy dzień tygodnia:

„Pogodna gimnastyka” link:

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

I. Uwaga! Pada deszcz – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi.

Rodzic ustala z dzieckiem miejsce, w którym będą się mogły schronić przed deszczem (np. dywan). Dziecko maszeruje swobodnie po pokoju. Na hasło: Deszcz pada, biegnie na wcześniej wyznaczone miejsce, przykuca i naśladuje odgłosy spadających kropel – kap, kap, kap. Jeśli usłyszy hasło: Burza, naśladuje odgłosy grzmotów i groźny szum wiatru. Gdy dorosły powie: Już nie pada, dziecko spaceruje po pokoju i  oddycha głęboko (wdech nosem, wydech ustami z artykulacją aaaaa) rześkim powietrzem. 

II. Pogoda – gwiazda skojarzeń, trening kreatywności.

Rodzic wypowiada głoskami słowo, które będzie stanowiło punkt wyjścia do budowania skojarzeń. W pierwszej kolejności zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy słuchowej i powiedzenie całego wyrazu. Następnie rodzic zapisuje na kartonie wyjściowe słowo, tym razem przegłoskowane przez przedszkolaka: „pogoda”. Od tego słowa dziecko rysuje linie – promienie gwiazdy, na których końcu zostaną zapisane przez rodzica skojarzenia podane przez dziecko. Prowadzący notuje wszystkie pomysły dziecka, od prostych, typowych, do tych oryginalnych, będących z punktu widzenia kreatywności najbardziej wartościowymi. Po wykonaniu zadania rodzic odczytuje skojarzenia i umieszcza schemat w widocznym miejscu . Środki dydaktyczne: karton, flamastry .

III. Wiosenne opady – wysłuchanie wiersza „Ulewa” M. Strzałkowskiej i rozmowa na temat treści utworu i wiosennych opadów. 

Rodzic zaprasza dziecko i czyta wiersz bez podawania jego tytułu: Ulewa M. Strzałkowska

Ptak się kuli pośród liści,
mokną drzewa, mokną krzewy, 
a ja biegnę przez kałuże, 
a ja biegnę wśród ulewy…

Drży na deszczu pączek róży, 
mokną grusze i jabłonie, 
a ja biegnę przez kałuże,
krople deszczu łapię w dłonie… 

Kiście bzu zwiesiły głowy, 
mokra ziemia pachnie deszczem, 
a ja krzyczę prosto w chmury:
– Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!

Po wysłuchaniu wiersza rodzic inicjuje rozmowę, zachęca do odpowiedzi na pytania i wykonania zadań:

  • Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?
  • Opisz, które fragmenty wiersza potwierdzają wasze przypuszczenia (jeśli dzieci nie potrafią ich opisać, rodzic jeszcze raz czyta utwór po fragmencie).
  • Jaki tytuł nadałbyś usłyszanemu tekstowi?
  • Czy chcesz się dowiedzieć, jaki tytuł nadała wierszowi autorka?
  • Co to jest ulewa?
  • Jakie inne zjawiska pogodowe, oprócz ulewy, można zaobserwować wiosną za oknem?

Następnie rodzic przekazuje dziecku kilka ciekawostek na temat kwietniowych opadów: Ulewa to rodzaj mocnego deszczu. Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny, zwany mżawką, lub wielki, gęsty, ulewny, o którym czasem mówi się „oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki, zamienione w sześcioramienne kryształki lodu, czyli śnieg. Mają one różne kształty: igiełek, gwiazdek albo śnieżynek. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu, które zamarzły w wielkiej, lodowatej chmurze, mają różną wielkość. Zatem opad atmosferyczny to woda, która spada z różnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu i gradu. 

IV .Deszczowe kropelki – zabawa ruchowa z elementem celowania. Dziecko ustawia się w wyznaczonym miejscu – np. na brzegu dywanu albo w miejscu wyznaczonym przez rodzica. Nieco dalej rodzic stawia miskę – chmurkę do której dziecku będzie wrzucać kropelki deszczu – mogą to być przygotowane wcześniej przez dziecko gazetowe kulki. Im więcej „kropelek” (kulek) będzie w „chmurce”, tym większe prawdopodobieństwo, że spadnie deszcz. Dziecko rozpoczyna rzuty na sygnał rodzica. Później samodzielnie przelicza ilość trafionych „kropelek” . Po wykorzystaniu wszystkich „kropelek” można zmienić rękę i wykonać to ćwiczenie jeszcze raz.

V. „ A za oknem…”wiosenny kalendarz pogody – założenie tygodniowego kalendarza zjawisk pogodowych. Prowadzenie obserwacji pogodowych z wykorzystaniem Karty Pracy z Wyprawki: „Tygodniowy kalendarz pogody”

Rodzic prosi dziecko o opisanie dzisiejszej pogody i proponuje wykonanie kalendarza pogody. Wystarczy wziąć kartkę z bloku technicznego, podzielić na dwie części – z jednej strony napisać „dzień tygodnia” , a z drugiej „pogoda” i przypiąć go na lodówce. Na małych prostokątnych karteczkach rodzic wypisuje dni tygodnia – dziecko może pokolorować karteczki z dniami tygodnia, żeby łatwiej je było zapamiętać. Prosimy, aby dziecko powycinało przygotowane poniżej symbole (jeśli nie macie drukarki) dziecko może przygotować małe karteczki i narysować symbole.  Każdego dnia ustalacie jaki jest dziś dzień tygodnia i jaka jest pogoda – za pomocą magnesu przyczepiacie do kalendarza na lodówce odpowiednie karteczki (z napisem dnia tygodnia i z odpowiednim symbolem pogody).  Codziennie możecie też po uzupełnieniu kalendarza pogody rozmawiać o dobieraniu właściwego ubrania stosownie do pogody, Rodzic może także wskazywać inne symbole i pytać dziecko, jak by się ubrał gdyby był deszcz, śnieg, wiatr itd.

SYMBOLE

VI. Co to jest? – rozwiązywanie zagadek słownych o zjawiskach pogodowych

Gdy słońce świeci
i deszczyk pada,
ona na niebie
cudnie się rozkłada. (tęcza)

Płyną po niebie
wielkie, kłębiaste,
czasem gradowe,
czasem pierzaste. (chmury)

Ono latem najmocniej grzeje
i sprawia, że skóra brązowieje. (słońce)

O szyby dzwoni kroplami,
muzykę cudną układa
kiedy uważnie posłuchasz,
możesz z nim cicho pogadać. (deszcz)

Lodowe kule
z nieba spadają,
na szybach i dachach
muzykę grają. (grad)

VII. Słońce świeci – deszczyk pada – zabawa orientacyjno-porządkowa z przeliczaniem. Kiedy rodzic mówi: Słonko świeci, dziecko biega po pokoju. Gdy zaczyna klaskać w dłonie, to znak, że słońce zostało przykryte przez chmury i pada deszcz. Dziecko musi się wtedy jak najszybciej schować w domku – np. pod stołem. Po chwili ciszy rodzic mówi: Słonko świeci – i dziecko znów zaczyna biegać. W dalszej części prowadzący wprowadza modyfikacje: aby uniknąć deszczu trzeba dotknąć czegoś zielonego, drewnianego, itp.

VIII. Kwiecień-plecień – definiowanie przysłowia podczas techniki aktywizującej. 

Rodzic przytacza przedszkolakowi przysłowie „Kwiecień-plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata” i proponuje, by zastanowić się, jaką pogodę może przeplatać wiosenny miesiąc. Rodzic daje dziecku dużą kartkę i flamaster – a drugi zestaw dla siebie. Zadaniem jednej osoby  jest narysowanie symboli letniej pogody, np. deszcz, grad, burza, mgła, a drugiej zimowej, np. śnieg, chmury, mróz. Po upływie określonego czasu osoby wymieniają się swoimi plakatami i poszerzają listę o własne pomysły. Następnie rodzic łączy dwie kartki, a na górze zapisuje treść przysłowia: Kwiecień-plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata i dokonuje podsumowania.

 

PIĄTEK 09.04.2021

I. „Wiosna w parku i w ogrodzie”-  z wykorzystaniem obrazka z podręcznika cz.3 str. 48 opowiedz co się dzieje wiosną w parku i w ogrodzie. Co robią ludzie w parku, a co w ogrodzie? Jak przyroda budzi się do życia?

II. Zabawa z balonikami- ćwiczenia oddechowe
Zaproponowanie jednemu dziecku pokazu sposobu nadmuchiwania balonu, ze zwróceniem uwagi na wdech i wydech- do zabawy w dmuchanie balonów włączają się wszystkie dzieci. Następnie otrzymują balony i napełniają je powietrzem. Po nadmuchaniu powoli wypuszczają powietrze z baloników na rozłożone listki, kulki z waty, piłeczki pingpongowe i obserwują, że wszystkie przedmioty przesuwają się. Nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że do balonika wdmuchnęliśmy powietrze. Gdy go wypuszczamy, powietrze zaczyna przesuwać różne przedmioty. Wiatr – to poruszające się powietrze.

III. „Wiosenne czytanie” – H jak helikopter

– obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=1_3R9SYCpEM
– jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu „helikopter, hipopotam hymn, …”.
-podziel wyraz „helikopter” na sylaby i na głoski.
– wymień wyrazy, które mają głoskę „h” na początku wyrazu: herbatnik, hulajnoga, hipopotam, hiacynt, helikopter, harmonijka.

Otocz niebieską pętelką literę h, H w podanych wyrazach.
hulajnoga               mahoń            Helena            hamak                 
helikopter           filharmonia      herbatnik         hipopotam  
Heniek        hejnał         bohater    harmonijka     moher            

 Wykonaj zadania:

  1. Pokoloruj tylko pola z literami H i h. ZADANIE
  2. Wykonaj kartę pracy z podręcznika cz.3 str. 65

IV. Oznaki wiosny – ćwiczenia gimnastyczne: https://www.youtube.com/watch?v=iH2zc5tkHPo

V. „Dlaczego ptaki budują gniazda?”

Wprowadzenie:

R. pyta:
Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?
Co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo?
Czy wszystkie ptaki budują gniazda?

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM

VI. Wizualizacja – Jestem ptakiem.

Dzieci leżą z zamkniętymi oczami. R. mówi:

Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem. Masz ciało pokryte miękkimi piórami i piękne skrzydła. Dzięki nim możesz fruwać! Powoli poruszasz skrzydłami i unosisz się w powietrzu, coraz wyżej i wyżej. Ogrzewają cię promienie słońca. Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości. Mijasz pola, las, łąki i jezioro. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, które czujesz, są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz, jak inne ptaki, schronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz dziób pod skrzydła i… zasypiasz. Jest ranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się spokojny, szczęśliwy i znowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoim domem, przedszkolem, placem zabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe.

Potem dzieci otwierają oczy, siadają. R. pyta:
Czy dziecko chciałoby być ptakiem? Jakim?

VII. Ćwiczenia słuchu fonematycznego – Co to za ptak? podaje głoski, a dzieci wymyślają nazwy ptaków rozpoczynające się tymi głoskami. Np.

a – albatros; b – bocian; d – dudek; g – gawron; j – jemiołuszka; k – kukułka; m – mewa;

– orzeł; p – pliszka; r – raniuszek; s – sowa; w – wrona.

Wykonaj zadanie z podręcznika cz.3 str. 51

VIII. Ćwiczenia grafomotoryczne  Zestawy do wyboru:

WIOSENNE KWIATY 1
WIOSENNE KWIATY 2

 

RELIGIA 09.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 08.04.2021

I. Zabawa matematyczna „ Bukiety kwiatów” – wykonaj polecenia z podręcznika cz.3 str. 47.

II. Idzie wiosna – praca plastyczna,

Malowanie farbą plakatową na folii bąbelkowej. Dziecko wykorzystuje kawałek folii bąbelkowej wielkości kartkiA4 .Za pomocą farby plakatowej (już połączonej z minimalną ilością wody)maluje wiosenne obrazki, uwzględniając poznane zwierzęta, rośliny, zjawiska. Potrzebne: arkusze folii bąbelkowej wielkościA4, farby plakatowe ,pędzle.

III. Czas na odrobinę ruchu . Wstań i ćwicz przez 3 minuty zgodnie z instrukcją. Dziewczynka z panią pięknie pokazują wszystkie ćwiczenia, które masz wykonać. W zdrowym ciele zdrowy duch .

https://www.youtube.com/watch?v=SGuKDNvBo_U 

IV. „Wiosenne powroty”-przyjrzyjcie się uważnie tym obrazkom, czy znacie wszystkie te ptaki?

PTAKI

V. Połącz rysunek z właściwym podpisem pokoloruj ptaki. – Pokoloruj kółka obok zdjęć ptaków powracających na wiosnę do Polski (jeśli nie masz możliwości wydrukować karty pracy, spróbuj samodzielnie narysować wybranego ptaka i pokoloruj go)

KARTY PRACY

 

ANGIELSKI 08.04.2021

Sałatka owocowa, na którą dzieci mogły kupić składniki w sklepie, owszem, jest zdrowa, ale dzisiaj pora na coś bardziej konkretnego: pizzę.

Piosenka „Pizza party” jest bardzo prosta, ale, żeby nie była nudna, warto zaangażować dziecko w zabawę. Można wyciąć duże kółko z papieru (będzie to spód pizzy), zaopatrzyć pociechę w drewnianą łyżkę, plastikowy nóż i tarkę, a do dekorowania pizzy jako sera użyć np. kawałków bibuły czy żółtej kartki, albo pociętego sznurka. Kolejne składniki mogą stanowić kolorowe guziki, elementy układanek, czy warzywa i produkty wycięte z gazetki reklamowej supermarketu (ser też tam możemy znaleźć).


„Pizza Party” – link: https://www.youtube.com/watch?v=KP69YPqHquY

A oto tekst utworu: 

Pizza, pizza party!
Pizza, pizza party!

First you take the dough and you spin it, you spin it, you spin it, spin it, spin it. /kręcimy kółko na palcu i udajemy, że nam wychodzi 

Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the sauce and you spread it, you spread it, you spread it, spread it, spread it. /smarujemy drewnianą łyzką
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the cheese and you shred it, you shred it, you shred it, shred it, shred it. /”ścieramy” ser
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the toppings and you spread ‘em, you spread‘em you spread‘em, spread‘em, spread‘em. /”sypiemy” ser na nasze kółko
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you bake it, you bake it, you bake it, bake it, bake it. /wkładamy do
kartonu/szafki/piekarnika i czekamy
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you slice it, you slice it, you slice it, slice it, slice it. /kroimy nożykiem
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you eat it, you eat it, you eat it, eat it, eat it. /udajemy, że zjadamy
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
MMM MMM, MMM MMM MMM MMM.
MMM MMM, MMM MMM MMM MMM.

W zeszłym tygodniu, przygotowując kanapki, poznaliśmy m. in. takie słowa jak:
a chees -ser
a ham -szynka
a tomato -pomidor

Teraz możemy utrwalić ich znajomość w zabawie Talking Flashcards, która uczy dzieci poprawnej wymowy:  https://www.youtube.com/watch?v=lW5TXrKbsq4 

W zabawie pojawiają się też nowe słówka:
french fries -frytki
bread -chleb
hamburger
soup -zupa
salad -sałatka
curry rice -ryż w sosie curry
noodles -makaron
chicken -kurczak
rice -ryż
fish -ryba

 

ŚRODA 07.04.2021

I. Ćwiczenia słuchowe. Odgłosy natury. Dzieci słuchają nagrania i odgadują.

 https://youtu.be/JwbMnvfN2y8

II. Wiosna – zabawa twórcza Z czym kojarzy się wiosna? Spróbujcie narysować.

III. Zabawy matematyczne w dodawanie i odejmowanie – Zaczynamy!!!

https://www.matzoo.pl/zerowka/policz-i-dodaj-w-zakresie-10_51_331

https://www.matzoo.pl/zerowka/odejmowanie-w-zakresie-10_52_5

IV. Zabawa ruchowa Na ziemi zostaje.

 https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

V. Słuchanie wiersza Agnieszki Frączek Zielono mi!

Rodzic recytuje wiersz. Dziecko, gdy usłyszy słowo zielony (zielono, zielona, zielone…), wykonuje podskok w miejscu.

Od kilku dzionków jest mi zielono.
bo przyszła wiosna, a z nią… wiadomo!

Z wiosną przybiegły zielone drzewa.
liście zaczęły zielono śpiewać,
plotkują w stawie zielone żabki,
żabek kuzynki, ciocie i babki.
Zielenią lśni się liszka w pokrzywach,
parkowa ławka (troszeczkę krzywa),
kamyk, robaczek i mgiełka w lasach.

a nawet smoczek w buzi bobasa.

Aż pani tęcza, ta miss piękności,
pozieleniała całkiem z zazdrości!
Tak ją zachwycił kolczasty oset,
zielone ule i świerszcze bose,
chwasty w ogródku, mech pod sosenką
i ów zielony stworek z antenką.

Chwileczkę… Jak to?! Zielony stworek…?!!!
Z antenką krętą niczym faworek?
Co on tu robi? Z księżyca spadł?
Skąd wziął się tutaj ten dziwny skrzat?

W dodatku razem z kosmicznym spodkiem,
z zieloną miotłą, z zielonym kotkiem
i z zielonymi siostrami dwiema?

Cóż… zielonego pojęcia nie mam.

VI. Śpiewanie piosenki „Maszeruje wiosna” z pokazem ruchowym refrenu. ( dzieci tekst i melodię już poznały w przedszkolu)

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

VII. Sudoku Ogrodnik – uzupełnij obrazki:

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2021/01/SudokuOgrodnik.pdf

 

WTOREK 06.04.2021

I. Zabawa ortofoniczna – ,,Boćki i żaby” z wykorzystaniem utworu Barbary Stefani Kossuth. (rodzic czyta wiersz a dziecko naśladuje odgłosy zwierząt).

„Przyleciały boćki  zza dalekich mórz, klekotały głośno – wróciłyśmy już! – Kle, kle, kle! Kle, kle, kle!
A nad stawem w trawie padł na żabki strach. – Boćki przyleciały! Och, och, ach, ach, ach!
Kum, kum, kum!  Kum, kum, kum! – żabki przestraszone hyc! Do wody – hyc!
Boćki chodzą, brodzą… nie znalazły nic!
Kum, kum, kum! Kum, kum, kum!
Kle, kle, kle! Kle, kle, zaaaaa”

II. Ćwiczenia logopedyczne – usprawnianie  narządów mowy – język, wargi, żuchwę
(rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie).
Przebieg zabawy: Bocian i żaba – dziecko naśladuje dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwiera je i zamyka, a następnie rozciąga je  szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem. Biedronka ma dużo kropek – dziecko rysuje czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry. Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowa za górnymi zębami. Pszczoła – dziecko naśladuje bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz. Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dziecko porusza naprzemiennie języka od jednego do drugiego kącika ust. Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dziecko otwiera szeroko usta i językiem skacze górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.

III. Słuchamy opowiadania A. Galicy pt. „ Jak chomik szukał Wiosny”

Dzień dobry,  mamy wiosnę, wszyscy ją dostrzegają, kwiaty kwitną, ptaki śpiewają, ale ja chciałam Wam przedstawić kogoś, kto chodził i szukał wiosny, wcale nie mógł jej znaleźć.

Opowiadanie

Po zweryfikowaniu wiadomości dziecka można mu zaproponować zabawę w teatr, wykonując wspólnie sylwety do opowiadania. Można również zaproponować narysowanie ilustracji do tego opowiadania.

IV. Karta pracy podręcznik cz.3 str. 46- „Barwy motyla” – dorysowywanie brakujących elementów zgodnie  ze wzorem.

V. „Rób to, o czym mówi wiersz”- ćwiczenia logorytmiczne
(rodzic czyta wiersz dziecko porusza się zgodnie z tekstem).
Zrób do przodu cztery kroki, i rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa, ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok, przysiad, i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy, by koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć, na klaskanie też masz chęć!
Wokół obróć się, raz dwa, piłka skacze hop-sa-sa.
Ręce w górę i na boki, zrób zajęcze cztery skoki.
Gdy się zmęczysz, poleż sobie i wyciągnij w górę nogę”.

VI. ” Zagadki z wiosennej szufladki”

Zabawa rozwija słuch i uwagę słuchową dziecka, przygotowuje dziecko do właściwej percepcji dźwięków . Rodzic czyta dziecku zagadki. Dziecko wskazuje na obrazku właściwą odpowiedź. Po przeczytaniu zagadek możemy wejść na poszczególne linki i posłuchać odgłosów zwierząt.

ZAGADKI

 

ANGIELSKI 06.04.2021

Hello!
Dziś utrwalamy i poszerzamy znajomość nazw owoców w kolejnej piosence:

Fruit salad : https://www.youtube.com/watch?v=SPiv6uJn6iU
Wykonawczyni piosenki “Fruit salad song” zaprasza do wspólnego pokazywania czynności związanych z zakupem w sklepie owoców do przyrządzenia sałatki.

Powtarza się początek: 
„The woman went to the shop, shop, shop” (Kobieta poszła do sklepu, sklepu, sklepu) następnie wskazywany jest jakiś owoc, np. 
„To buy a banana to chop, chop, chop” (Kupić banana, aby go pokroić, pokroić, pokroić), a potem pytanie: 
„Can you tell me what else she needs?” (Czy możesz mi powiedzieć, czego innego ona potrzebuje, potrzebuje, potrzebuje). 

Po polsku mało zgrabnie to brzmi, ale ważne, by zrozumieć treść i włączyć się do zabawy, najlepiej w parze.

CAŁY TEKST PIOSENKI:
The woman went to the shop, shop, shop /rysujemy dłońmi budynek
To buy a banana to chop, chop, chop /”siekamy” rękę od łokcia do dłoni
To pick some grapes from the top, top, top /układamy płaskie dłonie, grzbietem do góry coraz wyżej
To buy an apple red and round /pokazujemy okrągłe jabłko
A plum witch just hit the ground /uderzamy dłońmi w uda
A pear soft in touch, touch, touch / delikatnie dotykamy dłońmi policzków
Strawberrys she loves so much, much, much /pokazujemy dłonie z rozszerzonymi palcami czyli “dużo”
A watermelon with lots of seeds /pokazujemy zwinięte pięści
To peel an orange to squeeze, squeeze, squeeze /ściskamy górną część ciała
To make a fruit salad is all she need. /rozkładamy ręce

Nowe słowa nazywające owoce, wprowadzone w tej piosence, to: 

a plum -śliwka oraz a pear -gruszka.

Kolejne słówka i wyrażenia, które warto wyłuskać z tej piosenki to:

a shop -sklep
fruit salad -sałatka owocowa
to chop -siekać
to touch -dotykać
to peel -obierać
to squeeze -wyciskać

Średniaki mogą powtórzyć sobie nazwy owoców oglądając filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=IDG3_J0TTXU . Poszerza on słownictwo dziecka o nazwy jeszcze trzech owoców: a kiwifruit -kiwi, a pineapple -ananas, a lemon -cytryna.

 

RELIGIA 06.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PIĄTEK 02.04.2021

I. Łapanie zajączków –ćwiczenia motoryki małej. Do zabawy potrzebne będę: Rolka po papierze toaletowym .Sznurek/wstążka/grubsza nitka. Lekki pluszak/wycięty obrazek przedstawiający zajączka wielkanocnego. Klej bądź taśma klejąca Przed zabawą rodzic przygotowuje elementy potrzebne do zabawy. Na jednym końcu sznurka przykleja rolkę po papierze toaletowym,  a na drugim pluszową maskotkę zajączka bądź obrazek. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze zawinięcie sznurka na rolkę po papierze(nawijanie na rolkę) i złapanie w ten sposób zajączka. Dla urozmaicenia można przygotować dwie rolki do nawijania dzięki czemu dzieci i rodzice mogą rywalizować między sobą –kto szybciej wykona zadanie.

II. Składamy świąteczne życzenia – zabawa słownikowa.  Zabawa polega na tym, że rodzic zaczyna zdanie ( przykłady zdań to dowolnie wybran przez rodzica tekst życzeń świątecznych), a dziecko musi je dokończyć. Na zakończenie wspólnie z dzieckiem powtarza treść ułożonego wspólnie tekstu życzeń.

Przykładowe propozycje:
Moc prezentów od zajączka
co koszyczek trzyma w rączkach
Wielu wrażeń, mokrej głowy
w poniedziałek dyngusowy.
Życzę jaja święconego
i wszystkiego najlepszego

Mówi zając do baranka,
jaka piękna ta pisanka,
wtem z jajeczka wyszła kurka,
nastroszyła swoje piórka,
teraz biega, głośno krzyczy,
że wesołych świąt życzy!

III. Szukamy kurczaczka” –zabawa dydaktyczna – utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni. Zadaniem dzieci jest określić w jakim miejscu znajduje się kurczaczek używając pojęć: obok, w ,nad, pod, przed, za .Do zabawy można wykorzystać znajdujące się poniżej gotowe obrazki lub samą postać kurczaczka i jajka (wydrukować je a następnie wyciąć i ustawiać według poleceń)bądź dowolną zabawkę i krzesełko–ustawiać np. pluszaka obok krzesełka ,pod nim, na itd.

IV. Zabawy na Wielkanoc – ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH

KARTY PRACY:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOCNE-KARTY-PRACY-3-kolorowe.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOCNE-KARTY-PRACY-1-kolorowe.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-2-1.pdf

 

RELIGIA 02.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 01.04.2021

I. „Świąteczne porządki” –zabawa relaksacyjna z tekstem Bożeny Szuchalskiej (masażyk)

Do zabawy potrzebni będą:∙Dziecko∙ Rodzice/rodzeństwo –przynajmniej 2 osoby. Siadamy na podłodze/dywanie w siadzie skrzyżnym (nogi na kokardkę, po turecku) –jedna osoba za drugą –tak żeby dziecko było w środku (mogło dotknąć plecy osoby przed nim oraz być masowane przez osobę za nim). Rodzic czyta tekst wierszyka oraz mówi w jaki sposób masować plecy osoby przed nami –dzieci wykonują polecenia. Pamiętajcie aby przypomnieć dzieciom, że masażyk ma być formą relaksu, czegoś przyjemnego, a nie sprawiać drugiej osobie ból –dziecko stara się panować nad swoją siłą.

Na podwórzu zamieszanie gospodyni robi pranie – uderzamy delikatnie dłońmi po całych plecach.
Wkłada w balię bluzkę, spodnie, które brudne są okropnie – uderzamy mocniej piąstkami po całych plecach.
Już wyprała rzeczy te, więc wykręca szybko je – ugniatamy, tak jak byśmy wykręcali pranie.
Spinaczami je przypięła – szczypiemy delikatnie po całych plecach.
A gdy wyschły – dmuchamy na plecy, robimy wachlarz z dłoni
to je zdjęła – szczypiemy pod boczki.

II. Oglądamy film edukacyjny „Tradycje Wielkanocne”

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

III. Wyklejamy plasteliną zajączka – praca plastyczna:

Miejsca zaznaczone kółkami wyklejamy plasteliną. Można zamiast plasteliny wykorzystać inny materiał, bibułę, papier kolorowy itp.

Link do szablonu: https://eduzabawy.com/karty_pracy/wyklejanki/wielkanoc/

IV. „Zajączki” –matematyczna zabawa paluszkowa

Rodzic czyta dziecku treść wierszyka –ilustruje jego treść pokazując odpowiednią ilość palców u dłoni, dziecko stara się naśladować oraz policzyć ilość paluszków.

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?-Pokazujemy całą dłoń, po czym chowamy jeden palec -dziecko liczy ile zostanie

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?-Pokazujemy całą dłoń, po czym chowamy dwa palce -dziecko liczy ile zostanie

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?-Pokazujemy całą dłoń, po czym chowamy trzy palce -dziecko liczy ile zostanie

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?-Pokazujemy całą dłoń, po czym chowamy cztery palce -dziecko liczy ile zostanie

Pięć zajączków małych kica na polanie. Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?-Pokazujemy całą dłoń, po czym chowamy wszystkie palce -dziecko liczy ile zostanie

Pięć zajączków małych już do mamy kica. Kocha je ogromnie mama zajęczyca.-zaplatamy palce obu dłoni ze sobą i lekko kołyszemy splecionymi dłońmi.

V. Ułóż obrazek: PUZZLE – wybierz stopień trudności (od 25 elementów wzwyż) możesz zagrać z rodzicami na czas – wystarczy uruchomić na stronie zegar, zobacz swoje wyniki po ułożeniu obrazka.

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/355429-puzzle

 

ANGIELSKI 01.04.2021

Hello!
Kontynuując tematykę związaną z żywnością ( FOOD) przejdźmy do tego, co zdrowe i smaczne czyli owoców (FRUIT).

Dla zapoznania się z owocami polecam piosenkę:

Are you hungry? https://www.youtube.com/watch?v=ykTR0uFGwE0

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
A banana! Banan!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
An apple! Jabłko!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
Grapes! Winogrona!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
Watermelon! Arbuz!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.
I’m full! Jestem pełen!

Do zabawy z piosenką możemy przygotować 4 nieduże kartki papieru na których rysujemy (my, albo dziecko) wymienione owoce. Dziecko może próbować zaśpiewać piosenkę, jednocześnie pokazując na swój brzuszek i kiwając głową na tak (YES, I AM) i podnosząc do góry kartkę, na której wyobrażony jest owoc, kiedy jego nazwa pada w piosence. W kolejnej wersji zabawy możemy wyłączyć obraz, a zostawić tylko muzykę, a dziecko słysząc nazwę owocu będzie podnosiło obrazek.

ARE YOU HUNGRY? – Czy jesteś głodny? -Można zadawać to pytanie dziecku nawet w ciągu dnia, np. przed posiłkami.
YES, I AM. – Tak, jestem.

NO, I DON’T. -Nie, nie jestem.

Dziecko może samo zorganizować prostą zabawę sadzając przed sobą kilka maskotek i odgrywając scenki z pytaniem „ARE YOU HUNGRY?”. Kiedy maskotka „odpowie” „YES, I AM” wówczas dziecko podsuwa jej kartonik z rysunkiem owocu i wymienia jego nazwę.

Poszerzony zestaw owoców: https://www.youtube.com/watch?v=9VjqnaFSn9Y

Do tej piosenki dziecko również może wykonać zestaw kart z obrazkami przedstawiającymi wymienione owoce, a następnie używać ich w zabawach, np. „What is missing?” (Co zginęło?)

 

ŚRODA 31.03.2021

I. Kroimy wyrazy” –zabawa dydaktyczna analiza i synteza słuchowa wyrazów. Dzieci sylabizują (klaszcząc) nazwy wyrazów podanych przez rodzica –rodzic pomaga dzieląc na głos wyrazy na sylaby wspólnie z dzieckiem oraz klaszcząc. Dzieci podają liczbę sylab w wyrazie. Wyrazy związane z świętami wielkanocnymi:

Wielkanoc – Wiel •ka • noc   Koszyczek- ko • szy • czek    święta-świę • ta

jajko-jaj • ko  pisanki-pi • san • ki  palma-pal • ma   życzenia-ży • cze • nia   

kurczątko-kur • cząt • ko   zajączek-za • ją • czek   baranek-ba • ra • nek

II. „Pisanki do koszy” – zabawy matematyczne (dodawanie i odejmowanie w zakresie 10) – rodzic umieszcza na dywanie  koszyk wielkanocny i kilka pisanek.( lub ugotowanych jajek  lub rekwizyty jajek) Następnie umieszcza na koszyku kartonik z cyfrą i prosi  dziecko, by włożyło do koszyka tyle pisanek, ile wskazuje cyfra. Po kilku zmianach przechodzi do kolejnych zadań: 

– Kasia włożyła do koszyka 6 pisanek (tutaj przerwa, by dziecko miało czas przełożyć pisanki do koszyka), Zosia dołożyła jeszcze 4. Ile pisanek jest w koszyku? Następnie nauczycielka prosi dziecko, by spróbowało zapisać działanie używając gotowych kartoników z cyframi i znakami. 

– Franio włożył do koszyka 10 pisanek. Hania wyjęła 3. Ile pisanek zostało w koszyku? 

Analogicznie wymyślamy po kilka przykładów na dodawanie i odejmowanie, za każdym razem prosząc dzieci o ułożenie kartoników z zapisem działania pod koszykiem. 

III. „Tyle – ile?” – zabawa ruchowo-matematyczna – dziecko biega po domu. Na hasło „ Pisanki” rodzic wystukuje o dowolny mebel  liczbę od 1 do 10. Dzieci wykonują tyle przysiadów, ile usłyszały uderzeń. Następnie rodzic pokazuje kartonik z cyfrą. 

IV. Praca plastyczna : utrwalenie symboli cyfr

 

WTOREK 30.03.2021

I. Ćwiczenia oddechowe: Piórka. Kładziemy piórka na różnych przedmiotach w domu i zdmuchujemy je z nich: z kanapy, z fotela, z szafki, ze stołu. Możemy też wykorzystać części ciała: dłoń, ramię, własną stopę… albo części ciała Mamy lub Taty! Wiele śmiechu gwarantowane!

Labirynt. W każdym domu, gdzie mieszka dziecko, są też klocki. W pierwszej kolejności budujemy z nich labirynt – na podłodze lub stoliku. Do labiryntu wkładamy kulkę ze styropianu lub zgniecioną gazetę. Zadaniem jest przemieszczenie (bez użycia palców!) kuleczki przez labirynt do wyjścia, wyłącznie dmuchając na kuleczkę. W innej wersji można sterować oddechem za pomocą słomki do napojów.

II. Osłuchanie z piosenką „Śmigus Dyngus”:

https://www.facebook.com/112502963717304/videos/506530513347969/

W poniedziałek dyngusowy wszyscy maja mokre głowy
leci woda z koneweczki chłopcy gonią panieneczki.
Plum, plum, plum, plum, plum. 
Ref. Śmigus ,śmigus dyngus poniedziałek lany chociaż mokro wszędzie to uciechę mamy. 

2.Ktos niechcący oblał kotka oj, nieładna to robotka. teraz kotek cały w ciapki liże swoje mokre łapki. plum, plum, plum, plum 

3.A za kotkiem biegnie kurka ma zmoczone wszystkie piórka zaraz siądzie na swej grzędzie mokre piórka suszyć będzie. Plum, plum, plum, plum.

IIa. „Śmigus-Dyngus” – zabawa ruchowa – dzieci biegają po pokoju do ww. piosenki – uciekając przed rodzicem. Rodzic chodzi po pokoju z jajkiem z wodą – kiedy dotknie dziecka  popsika wodą, dziecko siada pod ścianą. Zabawę możemy powtórzyć dwukrotnie, żeby wszystkie dzieci miały szansę się wybiegać.

III. Rysuj po śladzie : ćwiczenia grafomotoryczne

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/RysujPoSladziePisanka.pdf

IV. Połącz zajączki w pary- zabawa matematyczna

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/WielkanocneZajaczki-1.pdf

 

ANGIELSKI 30.03.2021

Hello! 
Ostatnio w przedszkolu poznawaliśmy zwierzęta, a dziś nowa tematyka: FOOD czyli żywność.
Ponieważ prawie każde dziecko lubi jeść kanapki (SANDWICH), a na kanapkę składa się kilka różnych produktów tak więc za jednym razem można poznać kilka nowych słówek.

MAPLE LEAF LEARNING PLAYHOUSE przygotował świetną zabawę przy piosence, dostępną na kanale You Tube:  https://www.youtube.com/watch?v=b-QV4Q-PjgI

„Let’s Make a Sandwich” –Zróbmy kanapkę 

Let’s make a sandwich. /Zróbmy kanapkę
Let’s make a sandwich. /Zróbmy kanapkę
Let’s make a sandwich, you and me. /Zróbmy kanapkę, ty I ja

Let’s make a sandwich. /Zróbmy kanapkę
Let’s make a sandwich. /Zróbmy kanapkę
Let’s make a sandwich, I’m hungry. /Zróbmy kanapkę, jestem głodny

Bread, bread. /Chleb, chleb
I want bread. /Chcę chleba
Butter, butter. /Masło, masło
I want butter. /Chcę masła
Ham, ham. /Szynka, szynka
I want ham. /Chcę szynki
Lettuce, lettuce. /Sałata, sałata
I want lettuce. /Chcę sałaty

And don’t forget the tomato, please. /I nie zapomnij o pomidorze, proszę
But the most important thing is cheese!/Ale najważniejszą rzeczą jest ser!

Let’s make a sandwich. 
Let’s make a sandwich. 
Let’s make a sandwich, you and me. 

Let’s make a sandwich. 
Let’s make a sandwich. 
Let’s make a sandwich, I’m hungry.

Do zabawy przy piosence można wykorzystać przygotowany przeze mnie “zestaw kanapkowy” (załącznik). Średniaki mogą te wszystkie te składniki spróbować narysować same lub z niewielką pomocą rodzica.

Dodatkowo dzieci mogą zapoznać się z następującymi artykułami spożywczymi, które pojawiają się w zabawie:

Bacon -bekon
Onion -cebula
Mayonnaise -majonez
Pickles -pikle
Peppers -papryki  
Cucumber -ogórek
Egg –jajko

ZAŁĄCZNIKI: Zestaw kanapkowy 1 Zestaw kanapkowy 2

 

RELIGIA 30.03.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021

I. Słuchanie bajki Urszuli Piotrowskiej pt.: Wkrótce Święta Wielkanocne

Dziecko udziela odpowiedzi na pytania:
– Gdzie wybrał się miś Anatol?
– Co robiła mama Ani?
– Co Anatol podarował prababci?
– Co wysiewali do doniczek  z ziemią miś i zabawki?
– Kto pokazał jak trzeba podlewać doniczki?
– Jakie ozdoby miały pisanki namalowane przez zabawki?
– Jakie świąteczne wypieki przygotowano w domu Ani?

II. „Kurka i kurczaczek” – zabawa ruchowa z elementem orientacyjno- porządkowym.

Rodzic w zabawie jest kurką, dziecko – kurczaczkiem. Dziecko – kurczaczek biega swobodnie w różnych kierunkach. Zatrzymuje się kuca, dziobie ziarenka. Na hasło: „Ko, ko, ko kurczaczek do mamy!” szybko przybiega i  chowa się pod skrzydłami – szeroko rozpostartymi ramionami. Po chwili odpoczynku powtarzamy zabawę.

III. Zapoznanie z literą J,J drukowana wielką i małą na wyrazie jajko:

Zagadka:
Ma skorupkę, tak jak orzech, ale bardzo, bardzo cienką, na śniadanie zjeść je możesz, raz na twardo, raz na miękko. (jajko)

Zapoznaj się z literą „J, j” wielką i małą  drukowaną.
Znajdź  w swoim domu jak najwięcej przedmiotów w  których nazwie znajduje się litera „J, j”. Ile udało Ci się ich znaleźć?

Analiza i synteza słuchowa słowa jajko: dzielenie słowa jajko na sylaby,  na głoski, co słyszymy na początku słowa jajko? – podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jagody, jogurt…), oraz na końcu (kraj, maj, klej…). 

Analiza i synteza wzrokowa wyrazu jajko: piszemy  wyraz jajko – dziecko rysuje tyle okienek z ilu głosek składa się wyraz.  ćwiczenia w pisaniu litery J, j palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika, można też ułożyć kształt litery przy pomocy sznurka…, karta pracy Książka część 3 str. 64.

IV. Kolorowanie kredkami lub malowanie farbami obrazka:

 https://drukowanka.pl/kolorowanka/pisanki-wielkanocne/

 

PIĄTEK 26.03.2021

I. „Co porwie wiatr?” – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność klasyfikowania ze względu na ciężar. Dziecko kładzie na dywanie różne przedmioty i podaje ich nazwy. Obok przedmiotów umieszcza dwie obręcze (wyznacza dwa miejsca) – do jednej będzie odkładać lekkie przedmioty, które słaby wiatr unosi bez problemu, a do drugiej – ciężkie, które potrafi porwać tylko silny wiatr.

Środki dydaktyczne: chusteczka, piórko, kartka, samochodzik, klocek, kredka, zabawka, itp.

II. „Przyjaciel przyrody” – utrwalenie wiedzy z ekologii. Próba odpowiedzenia na pytania dotyczące tematyki tygodnia.    Pytania

III. „Segregujemy odpady” – zabawa dydaktyczna, wykonanie zadania. Połącz śmieci z odpowiednimi pojemnikami – Karta pracy

IV. „Mój przyjaciel drzewo” – praca plastyczna. Przedstawienie drzewa jako przyjaciela ludzi i zwierząt. Dziecko maluje duże drzewo, następnie wycina z czasopism i dokleja postacie ludzi i zwierząt oraz dorysowuje różnego rodzaju elementy, tak aby powstał plakat przedstawiający drzewo jako przyjaciela ludzi i zwierząt.

Środki dydaktyczne: kartka A3/A4, farby, pędzle, nożyczki, kolorowe czasopisma, kredki, klej