Przedszkolaki w domu, zabawy z naszymi dziećmi.

Przedszkolaki w domu ! Propozycje zabaw dla rodziców i dzieci.

Drodzy RODZICE.

W związku z zawieszeniem zajęć nasze przedszkole prowadzi kształcenie na odległość.

Informujemy  , że na naszej stronie internetowej – zakładka główna GRUPY w zakładkach dla poszczególnych grup : Puchatki , Słoneczka , Delfinki , Tygryski umieściłyśmy  wiersze, piosenki, prezentacje, puzzlećwiczenia ,propozycje zabaw odpowiadające treściom realizowanych przez nas programów ,  które polecamy wykonywać z dziećmi w domu .Propozycje te będą publikowane codziennie.

W celu umożliwienia Państwu kontaktu z nauczycielami udostępniamy Państwu  adresy mailowe poszczególnych grup

puchatkinr95@gmail.com
sloneczkanr95@gmail.com
delfinkinr95@gmail.com
tygryskinr95@gmail.com

Można na nie wysyłać również wykonane przez dzieci prace (w formie skanów lub zdjęć).

Informujemy również , że codziennie w godzinach 8.00 do 14.00 jedna nauczycielka pełni dyżur telefoniczny w przedszkolu w razie ewentualnych pytań. ( (032)-255-29-68 )

Podpowiadamy Państwu, jak bawić się z własnym dzieckiem i umilić sobie rodzicielską codzienność.

Pozdrawiamy ciepło wszystkie przedszkolaki i Rodziców

WASZE PANIE

Zabawy dla wszystkich przedszkolaków :

• Stare dobre „ciepło- zimno”:
Schowanie kilku przedmiotów i zabawa w “ciepło-zimno”, używanie słów “pod”, “za tobą” – aby pomóc dziecku w zlokalizowaniu schowanych rzeczy.
• Coś z niczego:
Zrobienie „nowego” przedmiotu z pudełka po butach, np. samochodu, domu, pilota do telewizora, skrzyni skarbów itp. Można dodatkowo przygotować się do tej zabawy. To znaczy jak robimy skrzynie to udajemy piratów – załóżmy opaski na oko, jak samochód to wybierzmy model i z
• Pudełko z zadaniami:
do pudełeczka wrzucić karteczki z różnymi czasownikami (np. skakać, tańczyć). Poprosić dziecko o losowanie po jednym, mama czyta na głos i wspólne wykonujecie daną czynność.
• Domowa ciastolina:
Olej, mąka, woda i barwnik jadalny, sól (ok 1/3 szklanki ) – wszystko mieszamy, rozrabiamy i gotowe. Można dodać też cynamon, tymianek– aby ciastolina miała też zapach, albo brokat i powiedzieć, że to „wróżkowa ciastolina” – najlepiej przechowywać w lodówce, czas trwałości ok. 3 dni. Jest to forma kreatywnej zabawy dla dzieci.
• W poszukiwaniu liter lub cyferek(kryją się wszędzie – gazety , opakowania , książki , zabawki )
• Wiosna na parapecie:
Wspólne sianie rzeżuchy albo słonecznika, podlewanie, mierzenie i fotografowanie lub rysowanie , można później wydrukować zdjęcia lub połączyć obrazki i zrobić książeczkę na pamiątkę.
• Piszące samochody:
Przykleić taśmą klejącą flamaster do samochodu i poruszając nim po papierze pisać różne linie, koła itp.
• Gimnastyka dla paluszków:
Na stole rozłożyć najlepiej małe pomponiki, ale może być cokolwiek : guziki , koraliki , fasolka(dozwolone od lat 3, nie za małe aby były bezpieczne), papierowe foremki do babeczek – dla każdego uczestnika zabawy lub buteleczki po napojach , pojemniki po jogurcie .dzieci zbierają małe elementy do pojemników jedną ręką , „na czas”
• Zabawa na spostrzegawczość:
Do plastikowej butelki wrzucić kilka mini przedmiotów/zabawek i wypełnić ją tak do 5/6 ryżem. Zadaniem dziecka będzie potrząsanie butelką i odszukanie wszystkich przedmiotów. Butelkę należy szczelnie zakręcić.
• Poszukiwanie dinozaurów:
To idealny typ zabawy dla 5 latków i starszych dzieci. Wymaga większego przygotowania najlepiej kilka dni wcześniej. Z masy solnej lepimy kości, ślady stóp dinozaurów, szczęk i czekamy aż wyschną. Po kilku dniach w misce/kartonie z piaskiem chowamy te „skamieliny” i wspólnie ich szukamy.

Drodzy Rodzice, przekazujemy Wam również możliwość korzystania z płyty Bliżejprzedszkolna pięciolinia – utwory do tańca, śpiewania i zabawy na marzec i kwiecień , na której są piosenki o tematyce wiosennej. Planowaliśmy słuchać piosenek podczas zajęć i bawić się przy nich w przedszkolu, ale ponieważ nie mamy takiej możliwości, zachęcamy do tego, aby dzieci słuchały piosenek i bawiły się przy nich w domu. Na płycie znajdują się piosenki edukacyjne, piosenki do tańca i zabaw muzyczno-ruchowych oraz piosenki do nauki języka angielskiego.

Wystarczy wejść na stronę „Moja płytoteka”
https://blizejprzedszkola.pl/moja-plytoteka,
zalogować się*, wcisnąć przycisk DODAJ KOD i wpisać kod bpmarzec, kod bpkwiecien który odblokuje dostęp do płyty.

*Jeśli nie są Państwo zalogowani na stronie www.blizejprzedszkola.pl, system automatycznie wygeneruje prośbę o dokonanie rejestracji. Proces trwa bardzo krótko, a rejestracja jest bezpłatna. Dostęp do płyty jest możliwy wyłącznie po zalogowaniu.pełne wersje utworów z powyższego albumu zostały udostępnione w serwisie „Moja płytoteka” bez konieczności wnoszenia opłaty ze względu na przerwę w pracy przedszkoli. Po unormowaniu się sytuacji albumy z kolejnych numerów miesięcznika nie będą w ten sposób udostępniane.

Podpowiedzi można też szukać na stronach :

https://sklep.majkijezowskiej.com/majkatv/   Zajęcia muzyczno-ruchowo-taneczne – darmowe zajęcia on-line dla dzieci na kanale Majka TV 

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom    Serwis Polskie Radio Dzieciom

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/wiosna-00  Działania w tematyce ,,Już przyszła wiosna” – serwis MEN .Serwis Telewizji Polskiej TVP ABC zaprasza najmłodszych do oglądania programów takich jak: „Teleranek”, „Zagadki zwierzogromadki”, „Zwierzaki czytaki” oraz „Studio ABC”.

https://miastodzieci.pl/czytelnia/kolorowanki-edukacyjne-nauka-i-zabawa/   250 bezpłatnych kolorowanek edukacyjnych – MiastoDzieci.pl
https://kiddoland.pl
http://pisupisu.pl
http://matzoo.pl
https://www.superkid.pl
http://www.gralandia.pl
http://puchatek.pl/ Coś dla fanów Kubusia Puchatka i spółki.
http://dladzieci.pl/ Dużo ciekawych różności dla dzieci.
http://ciufcia.pl Interesujące gry dla dzieci.
http://www.kolorowe-obrazki.pl/ Na tej stronie można znaleźć obrazki do wydrukowania na drukarce i pokolorowania.
http://tajemniczakuchnia.pl/ Zwierzaki z potraw do zjedzenie i inne pyszności
http://www.wierszedladzieci.pl/ Wiersze dla dzieci i nie tylko!
http://www.zabawna-kraina.pl/ Opis różnych gier i zabaw dla dzieci.
http://www.origami.art.pl/ Coś dla wielbicieli origami. Czyli co można wyczarować z papieru.
Wirtualne muzeum http://www.googleartproject.com Wirtualne zwiedzaniu muzeów z całego świata!
Kulturalny plac zabaw http://www.kulturalnyplaczabaw.pl Bajki, filmiki, muzyka, piosenki, teksty, puzzle i inne.
http://www.planetaedukacji.pl Planeta Edukacji to portal dla przedszkolaków przeznaczony do ich edukowania. Specjalnie opracowane lekcje dla najmłodszych dotyczą m.in.: mierzenia, liczenia, czytania, kreatywnego myślenia, ale również języka angielskiego czy kosmosu.

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Język angielski 

23.03.2020r. – 27.03.2020r.

Hello Everyone!
Na ostatnich zajęciach poznawaliśmy (lub powtarzali) nazwy kolorów w języku angielskim.
Maluchy poznały i utrwalały cztery podstawowe kolory: red, blue, green, yellow,
Młodszaki: red, blue, green, yellow, pink,
Średniaki: red, blue, green, yellow, pink, black, white
Starszaki: red, blue, green, yellow, pink, black, white, orange, brown, purple
Jeśli macie w domu kolorowe dzwonki chromatyczne, zaproponujcie dziecku zabawę. Rodzic podaje nazwę koloru, który jest na dzwonkach, a dziecko uderza w odpowiednią sztabkę. Potem następuje zmiana ról. To zabawa, w której może wziąć udział także rodzeństwo. Można w ten sposób zakodować proste melodie, które dziecko nam zagra.
Na pewno macie w domu klocki o różnych kolorach. Można je wykorzystać do wielu zabaw z maluchami, np. budując wieżę (rodzic podaje nazwę koloru, jaki ma być użyty).
Można też przygotować z dzieckiem (starsze dziecko przygotuje samo) kolorowe MEMO. Wystarczy przygotować parzystą liczbę białych kartoników. Dziecko zakolorowuje po dwa na każdy z kolorów poznanych na zajęciach z angielskiego i już można bawić się w odkrywanie i zbieranie par kolorów, posługując się przy tym ich angielskimi nazwami.
A to ulubiona piosenka o kolorach starszaków i średniaków: https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA. Dzieci znają zasady zabawy w grupie, ale można je zmienić w warunkach domowych: słysząc nazwę koloru, należy przynieść przedmiot w wymienionej barwie.
Poznawaliśmy już na zajęciach daily routines czyli codzienne czynności, warto więc byłoby przypomnieć je i utrwalić w całkiem nowej piosence: https://www.youtube.com/watch?v=eUXkj6j6Ezw.

30.03.2020r. – 03.04.2020r.

Hello!
Kontynuujemy nasze zabawy z kolorami.
Na początek przypomnienie poznanych barw -filmik o kolorach i ich łączeniu: https://www.youtube.com/watch?v=ybt2jhCQ3lA
Wykorzystując nazwy kolorów utrwalone w filmiku można wykonać pracę plastyczną, przy tworzeniu której, a także podczas zabawy z jej wykorzystaniem, można pytać dziecko o kolory (lub dziecko pyta nas) – What color is it?
Nasza praca to kameleon czyli chameleon. Starszaki mogą znać już nazwę tego zwierzęcia w języku angielskim. Oto wymowa: https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=kameleon
Do wykonania kolorowego kameleona potrzebujemy woreczek strunowy i płynne (lub nieco rozwodnione) farby (wystarczą trzy podstawowe kolory: żółty (yellow), niebieski (blue) i czerwony (red), a kolejne barwy powstaną przez ich zmieszanie. Na woreczku rysujemy markerem sylwetę kameleona, można też przykleić oczka -–ruchome lub wykonane przez dziecko z samoprzylepnego papieru bądź niepotrzebnej naklejki. Nakładamy do woreczka niewielkie ilości farb, zamykamy. Bawi się dziecko, nie dorosły;)
Kameleon -wzór -ANGIELSKI
I na koniec piosenka przy której można się poruszać, utrwalając jednocześnie nazwy kolorów. Ponieważ piosenka ma tytuł „Jaki kolor masz na sobie?”, można zachęcić dziecko, aby założyło do tej zabawy jakąś wielokolorową koszulkę. https://www.youtube.com/watch?v=xRyjbyBcPok
Bye, bye!!!

……………………………………………………………………………………………………………………………….

KILKA SŁÓW OD PSYCHOLOGA PRZEDSZKOLNEGO

Ludzie boją się zmiany, a teraz muszą zmienić całkowicie sposób na życie. Wierzę, że to tylko na jakiś czas. Może uda Wam się wykorzystać go na Wasz pożytek i Waszych dzieci. W każdym razie szkoda byłoby go zmarnować…Nie zaprzątajcie sobie myśli sprawami, na które nie macie wpływu. Wykorzystajcie Wasze dzieci by nauczyły Was jak się bawić i nie nudzić. One mają tyle pomysłów i doświadczeń z przedszkola.
Jeżeli macie jedynaka, który lubi być w domu i sam się ze sobą nie nudzi nie musicie wymyślać mu żadnej aktywności, ale skorzystajcie z jego obecności: poprzytulajcie się, porozmawiajcie o Nim i o Was, opowiedzcie mu o Waszej pracy, (jeśli teraz musicie ją wykonywać „zdalnie”), zaproście do pomocy w domowych obowiązkach. Do tej pory przecież tego czasu było dużo mniej na kontakt z dzieckiem.
Trudniej będzie rodzicom dzieci ruchliwych, aktywnych, absorbujących swoją osobą. Do tej pory wystarczyło zapewnić im rozrywki w plenerze, na placach zabaw. Takie dzieci czują się w domu uwięzione. Na każdym kroku dadzą Wam odczuć, że mają dyskomfort, a Wy będziecie coraz bardziej tym zmęczeni. Myślę, że we wspólnym interesie będzie podzielić dzień na czas obowiązków, aktywności oraz relaksu i trzymać się tego. Nic tak nie wyprowadza z równowagi, jak chaos i brak zasad. Może w tym pomóc wspólnie narysowany plan dnia, który będzie uwzględniał potrzeby wszystkich domowników, ale będzie podporządkowany priorytetom kochających Rodziców, którzy „najlepiej wiedzą co jest dobre dla ich dziecka”. Dzieci chętniej stosują się do zasad, jeśli mają swój wkład w ich ustalanie i poczucie, że rodzice rozumieją dziecięce potrzeby.
Widząc jak moja synowa organizuje czas aktywności właśnie takich dzieci (nadruchliwy osmiolatek i nadwrażliwa czterolatka) jestem spokojna o młodych Rodziców, którzy w internecie znajdą różne sposoby na realizację pomysłów swoich pociech. Oglądanie tych filmików daje mi teraz tylko namiastkę kontaktów z wnukami, ale się nie rozczulam nad sobą, bo wiem, że to nie będzie trwać wiecznie, a zacieśnienie kontaktów dzieci z rodzicami może im wszystkim tylko wyjść na dobre. Udostępniam Państwu kilka z tych filmów, może też Was zainspirują.

 

Jeżeli poczujecie Państwo potrzebę wsparcia psychologicznego, albo porad wychowawczych, jestem do Waszej dyspozycji w każdy piątek od godz.9.00 do 12.00 pod telefonem: 500 041 166 . Gdyby telefon był zajęty, proszę przedstawić się sms-owo, to oddzwonię później. Serdecznie się polecam.

ŻYCZĘ ZDRÓWKA, Wasz psycholog przedszkolny: Bożena Kłek

TYDZIEŃ 30.03.-03.04.

Drodzy Rodzice!

Każdy Rodzic jest zmuszony wielokrotnie wcielać się w role, których nie wybrał dobrowolnie. Można powiedzieć, że w ciągu całego życia musi, oprócz swojego wyuczonego zawodu, poznawać tajniki chyba wszystkich zawodów świata. Czasem musi być pielęgniarką, lekarzem, kucharzem, hydraulikiem, ekonomistą, psychologiem itd. Od niedawna Wasza rodzicielska rola została poszerzona o bardzo trudny zawód: nauczyciela domowego. Realizując w domu „mobilne” propozycje nauczycielek Waszego dziecka na pewno nie raz natrafiacie na opór u swoich pociech, bo one wolałoby „spędzać czas po swojemu” skoro są w swoim domu ze swoimi ukochanymi rodzicami. Dlatego postanowiłam podsunąć kilka porad, które może przydadzą Wam się w domowych warunkach.

Haim Ginott – specjalista z dziedziny psychologii dziecka uczy psychologów, wychowawców i rodziców nowego, (odmiennego od tradycyjnego) języka, którego powinniśmy używać w kontaktach z dziećmi. Język ten przede wszystkim nie ocenia! Unika się w nim wyrażeń, które oceniają charakter bądź zdolności dziecka. Wystrzega się takich słów jak: „głupi”, „niezdarny”, „zły”, a nawet „piękny”, „dobry”, „cudowny”, gdyż nie są one pomocne, przeszkadzają dziecku. Zamiast tego używa się słów, które opisują. Możemy opisywać to, co widzimy i to, co czujemy. Na przykład:
Dziecko: -„Czy ten obrazek jest ładny?”
Rodzic: -„Widzę fioletowy dom, czerwone słońce, niebo w paski i dużo kwiatów. Patrząc na to mam wrażenie, że jestem na wsi”.
Dziecko: -„Narysuję jeszcze jeden”.
Gdyby rodzic odpowiedział: „Jest piękny, jesteś wielką artystką”, byłby to ostatni rysunek, jaki dziecko narysowałoby tego dnia, gdyż przecież już nic nie może być lepsze niż „wielki” i „piękny”. SŁOWA, KTÓRE OCENIAJĄ, POWSTRZYMUJĄ DZIECKO, A SŁOWA, KTÓRE OPISUJĄ – WYZWALAJĄ JE.
Słowa opisujące zachęcają dziecko do samodzielnego znalezienia rozwiązania problemu. Na przykład, gdy dziecko rozleje mleko: rodzic: „Widzę, że mleko się rozlało” i wręcza dziecku szmatkę – unika przez to obwiniania i kładzie nacisk na to, co istotne – na to, co dziecko powinno zrobić. Gdyby rodzic w takim wypadku powiedział: „Głupi! Zawsze wszystko rozlewasz! Nigdy się tego nie nauczysz!” – możemy być pewni, że dziecko zmobilizowałoby wszystkie siły na obronę (np. „To nie ja, to pies”, „On mnie popchnął”) a nie na szukanie rozwiązania. Zapytajcie, co zrobić z emocjami w takich sytuacjach? Otóż, nikt od rodziców nie wymaga by byli cierpliwi i nie złościli się, ale, gdy się złościmy to TEŻ MOŻEMY UŻYWAĆ TAKICH SŁÓW, KTÓRE NIE WYRZĄDZAJĄ SZKODY I NIE TŁAMSZĄ LUDZI, NA KTÓRYCH NAM ZALEŻY (np. jeśli jest bałagan w pokoju dziecka, zamiast: „Dlaczego z ciebie taki bałaganiarz?”, „W ogóle nie dbasz o swoje rzeczy, psujesz każdą rzecz, którą dostaniesz”. Nawet, jeśli dziecko wtedy posprząta, pozostanie mu uczucie żalu do rodzica i niepochlebna opinia o samym sobie. Można to wyrazić inaczej: „Widok tego pokoju nie sprawia mi przyjemności”, „Złości mnie to, co widzę. Miejsce zabawek, rzeczy i książek jest na półce!”, albo: „Kiedy widzę rzeczy walające się na podłodze, ogarnia mnie wściekłość! Mam ochotę wyrzucić to wszystko przez okno!”
Jedną z głównych zasad stosowania tego języka jest to, żeby używać jak najmniej słów. Jeśli tylko to jest możliwe: ZASTĘPUJ CAŁĄ „LITANIĘ” JEDNYM ZDANIEM, ZDANIE – JEDNYM SŁOWEM, A SŁOWO – GESTEM. Dzięki temu zamiast skupiać się na wymyślaniu: „co by tu jeszcze powiedzieć” zaczniesz uważniej słuchać i zrozumiesz uczucia swojego dziecka.
Przede wszystkim nie wolno rodzicom nie doceniać siły własnych słów. Jeśli np. dzieci między kolegami przezywają się od „głupków”, to dobrze zdają sobie sprawę, że tak sobie żartują, ale kiedy mama albo tata nazwą go „głupkiem” – to dziecko myśli, że to prawda, bo przecież wg dziecka dorośli „wiedzą co mówią”. Co dzieje się z dzieckiem, które zaakceptuje fakt, że jest np. „głupie”? Jak sprosta wymaganiom tej sytuacji? Odpowiedź jest prosta. Powie sobie: „Jestem głupi, to po co mam próbować? Jeśli nie będę próbować, to nie poniosę porażki”. Ale, jeśli jego możliwości będą właściwie określane, czyli zamiast oceniać (np. „brzydkie pismo”) powiecie: „Widzę, że „a” i „b” stoją w jednej linii i skoro ci się to udało, to i pozostałe literki możesz spróbować napisać w tej samej linii” i kiedy dziecko będzie się starało dalej ulepszać swoje pismo, można mu przypomnieć, żeby wszystkie literki pochylały się w tę samą stronę, (ale że „to nie jest łatwe”). Jeśli podejmie dalsze próby ćwiczenia można podpowiedzieć, że następny krok jest jeszcze trudniejszy – bo, trzeba zachować tę samą odległość między literkami”. Jeśli dziecko zada sobie tyle trudu by ulepszać pismo, to i wtedy nie wystarczy powiedzieć: „Teraz już jest bardzo dobrze!”, ale zamiast tego: (zależności od tego co widzimy) „Widzę, że odległości między literkami są całkiem równe. Wszystkie litery znajdują się w tej samej linii i większość pochyla się w jedną stronę. Aż przyjemnie popatrzeć na taki charakter pisma!”. A, więc na początku trzeba docenić to co dziecko już osiągnęło. I, jeśli aktualnie nie widzi się jakichś postępów, to rodzice są w idealnej sytuacji, gdyż mogą odwoływać się do przeszłości, przypomnieć mu sytuacje, w których osiągało już sukcesy (w różnych dziedzinach życia – nie tylko związane z nauką) co pomoże dziecku uwierzyć w swoje siły i podtrzymać szacunek do samego siebie.
Tak samo jak z krytycznymi ocenami, trzeba uważać z oceniającym chwaleniem. Osoba niewtajemniczona zdziwi się, że chwali dziecko na wyrost, a ono staje się nieznośne. Ale psycholog nie widzi w tym nic dziwnego. Wie, że dzieci odrzucają takie całościowe pochwały, to je zbyt ogranicza i sami się prosimy o kłopoty. Np. okaże się, że nasze dziecko, które do tej pory mijało się z prawdą – powie nareszcie prawdę, a my, żeby go pochwalić użyjemy słów: „Jesteś bardzo prawdomównym chłopcem, najbardziej prawdomównym chłopcem na świecie!”. Dziecko zaczyna się czuć zaniepokojone, otrzymało pochwałę, na którą nie zasługuje („Gdyby tata wiedział , ile razy nie powiedziałem prawdy…”). Chce się dopasować do tej opinii, ale to nie jest łatwe. Został zapędzony w kozi róg. Jest w pułapce. Jak z tego wybrnie? Może jego zachowanie się trochę pogorszy, tylko na tyle, żeby udowodnić ojcu, że wcale nie jest takim aniołkiem.
Jeśli będziemy opisywać zalety i możliwości dziecka, pomożemy mu dowiedzieć się, i to dogłębnie, na czym polega jego siła, kim jest. Ten rodzaj samowiedzy rzadko staje się udziałem osoby, która była ciągle oceniana. Życie staje się dla takiej osoby trudniejsze. Często jest uzależniona. Musi odwoływać się do innych ludzi, żeby dowiedzieć się kim jest, na co ją stać i czy potrafi sobie z czymś poradzić. A, jeśli dziecko zna swoją siłę, z czasem samo potrafi powiedzieć: „Jestem zadowolony ze swojej pracy” albo „Nie jestem zadowolony ze swojej pracy”.

Życzę dużo sił i cierpliwości. Przekażcie, proszę, swoim dzieciom pozdrowienia ode mnie,

Wasz przedszkolny psycholog, Bożena Kłek

P.S. Przypominam mój numer telefonu dostępny teraz od poniedziałku do piątku, w godzinach:9.00 do 12.00: 500 041 166. Jeśli będzie zajęty, proszę przedstawić się sms-owo, to później oddzwonię.

……………………………………………………………………………………………………………………………….

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

TYDZIEŃ 23.03.-27.03. Ćwiczenia narządów mowy (język, wargi)

• wysuwanie języka na brodę – buzia szeroko otwarta
• oblizywanie warg- buzia szeroko otwarta
• wysuwać język do nosa w kierunku brody
• wahadełko – czubek języka dotyka kącików ust
• wysunięty język wysuwać jak najbardziej do przodu nie dotykając ust i chować jak najgłębiej do jamy ustnej
• dotykanie językiem jak dolnych raz górnych zębów
• wycieraczka samochodowa – „wycieranie „ językiem górnych zębów
• dotykanie czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych zębów- buzia szeroko otwarta
• mlaskanie
• kląskanie
• wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę
• zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości
• dmuchanie na kłębuszki waty, kuliki papierowe itp.
• nadmuchiwanie baloników
• gra na organkach, grzebieniu, trąbkach, gwizdkach itp.
• ściągnąć usta jak przy samogłosce u, a następnie spłaszczyć cofając kąciki, jak przy artykulacji głoski i, powtórzyć te ruchy kilkakrotnie
• cmokanie
• parskanie
• nabierać powietrza pod wargę górną, a potem pod dolną
• dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub kulkę papieru
• wymawiać coraz szybciej połączenia samogłosek Au, szeroko otwierając wargi przy a i ściągając je mocno przy u
• przytrzymywanie wargami kartkę papieru
• ściągnięte usta przesuwać w lewą i prawą stronę
• balonik – nadmuchiwanie policzków powietrzem i wolnie wypuszczanie powietrza z policzków

TYDZIEŃ 30.03. – 03.04.Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski „ sz” w wyrazach i zdaniach.

I Ćwiczenie usprawniające narządy mowy.

1. Wysuwanie języka do przodu, a następnie cofanie w głąb jamy ustnej, usta szeroko otwarte.
1. Cmokanie (wysuwanie warg do przodu).
2. Oblizywanie językiem warg .
3. Kląskanie
4. Wypychanie językiem policzków
5. Dotykanie językiem nosa, podbródka

II Trening uwagi i koncentracji

Zabawa „Popatrz. Opowiedz. Ułóż.” -szukanie obrazków, które pasują do wzoru.

III Ćwiczenia artykulacyjne.

1. Wymawianie głoski sz w izolacji. Łączenie jej z samogłoskami asz, osz, usz, ysz, esz, sza, szo, szu, szy, sze, asza, oszo, uszu, yszy, eszy.

2. Powtarzanie wyrazów i zdań:

Szkoła, szkło, szklanka, szpital, myszka, szyszka.
Na wieszaku wisi szalik.
W szatni stoją wieszaki
W koszyku jest groszek.
Mama szyje koszulę.

IV. Zagadki

Ma długi ogonek,
oczy jak paciorki.
Gdy zobaczy kota,
umyka do norki.

Bardzo proszę wszystkie dzieci,
niech rzucają do mnie śmieci.

V Ćwiczenia słuchowe

1. Dzielenie wyrazów na sylaby.

kwiatuszek
bambosze
koszyk
kalosze
brzoskwinia
maszyna
listonosz

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Zajęcia sportowe

Rodzicu, gdy chcesz  aktywnie spędzić czas z dzieckiem, a do tego zadbać o jego prawidłową postawę możesz skorzystać z  propozycji zabaw przygotowanych przez naszego specjalistę. Bawcie się dobrze.

(plik do pobrania) Zajęcia sportowe