Puchatki

Maluchy wciąż są Kubusia Puchatka fanami.
Ze swym idolem chodzą przedszkolnymi dróżkami.
Na zajęciach co dzień świat nowy poznają.
Uczą wierszyków, tańczą i śpiewają.
A gdy w zabawie swą wyobraźnię rozwijają,
nawet o tacie i mamie zapominają.
Uczyć się samodzielności – to trudne zadanie.
Lecz każdy maluch pomoc swych Pań dostanie.
Po obiedzie jest czas leżakowania.
Na każdym leżaczku maskotka do przytulania.
Gdy wypoczęci do domu wracamy,
chętniej do wszystkich się uśmiechamy.

Wychowawcy:

Pani Bernadetta Kielanowska 
pomoc pedagogiczna Pani Anna

Kontakt z nauczycielem : puchatkinr95@onet.eu

Harmonogram konsultacji Rodziców z Nauczycielami w roku szkolnym 2020/2021 po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym lub mailowym.

Załącznik Harmonogram konsultacji

……………………………………………………………………………………………………………………………….

NAJLEPSZE ŻYCZENIA DLA MAMY I TATY SKŁADAJĄ MALUSZKI

……………………………………………………………………………………………………………………………….

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE : 

Wrzesień 2020

Październik 2020

Listopad 2020

Grudzień 2020

Styczeń 2021

Luty 2021

Marzec 2021

Kwiecień 2021

Maj 2021

Czerwiec 2021

……………………………………………………………………………………………………………………………….

ZDALNE NAUCZANIE

PIĄTEK 16.04.2021

I. „Deszczowy spacerek” -zabawa paluszkowa.

Rodzic czyta tekst i prezentuje dziecku ruchy, dziecko dołącza swoje. Za kolejnym razem rodzic tylko czyta, dziecko pokazuje ruch, aż maluch opanuje też na pamięć tekst zabawy.

Poszła pani na spacerek. – marsz wskazującego i środkowego palca po podłodze 
Deszczowe chmury przywiał wiaterek. – delikatne dmuchanie 
Gdy daleko od domu już była, -wskazujący palec lewej ręki prostopadle dotyka 
Deszcz zaczął padać – parasol rozłożyła. -spodu prawej ręki ułożonej nad nim 
Gdy kropla za kroplą spadała, -na wierzch prawej ręki spadają krople wystukiwane 
Pani pod parasol się schowała. -lewą ręką 
Gdy deszczyk przestał padać, -prawa ręka zamyka się nad prostopadle ułożonym do niej palcem 
Parasol złożyła i do domu wróciła. -wskazującym lewej dłoni, następnie palce: wskazujący i środkowy prawej ręki maszerują 

Krzysztof Sąsiadek Źródło: K. Sąsiadek, „Deszczowy spacerek” [w:] „Zabawy paluszkowe”, Media Rodzina, Poznań 2005, s. 12-13

II. „Gdzie jest żaba” -zabawa dydaktyczna.

Dzięki karcie pracy, którą zamieszczam w załączniku, można poćwiczyć z dzieckiem nazywanie stosunków przestrzennych, czyli wyrażenia typu: „nad”, „obok”, „pod”, „za”.

Aby rozpocząć zabawę wystarczy wyświetlić dziecku na ekranie (najlepiej dużym) rysunek przedstawiający żabę i doniczkę.

Zabawę zaczyna rodzic zadając pytania:

-Na którym rysunku żaba jest pod doniczką?
-Na którym rysunku żaba jest na doniczce?

Kiedy wyczerpiemy wszystkie możliwości pytania rodzicowi zadaje dziecko.

Jeśli jest taka możliwość, obrazki można wydrukować i łączyć w pary, cały czas stosując określenia dotyczące położenia w przestrzeni.

Zabawę można kontynuować lub zastąpić wykorzystując realne przedmioty np. pudełko po lodach i niewielką maskotę. Tu rodzic może też wydawać polecenia, np.

Połóż maskotkę na pudełku. 
-Połóż maskotkę za pudełkiem.

Załącznik – żaba

III. Słuchanie wiersza „Gdy nadchodzi wiosna” na podstawie inscenizacji Doroty Gellner.

Gdy nadchodzi wiosna

Gdy nadchodzi wiosna, to do spania
zabierają się zimowe ubrania.
Otwierają cichutko drzwi szafy,
układają się, jak które potrafi.
Długi szalik w kącie się zwija
jak wełniana, frędzelkowa żmija.
Gruby sweter miękki jak trawa,
resztki śniegu wysypuje z rękawa.
A na półce wysoko, wysoko
ruda czapka mruży rude oko.
O! Za czapką wskakują na półkę
rękawiczki czerwone i żółte!
No a buty? Co będzie z butami?
Buty także przed wiosną schowamy!
Posuńcie się, bo tu ciasno!
Pozwólcie im smacznie zasnąć!
A gdy zamkną się w szafie drzwi,
to z wieszaków opadną sny.
Pełne lekkich, śniegowych płatków…
Będą śnić się swetrom i czapkom!

Źródło: D. Gellner, „Gdy nadchodzi wiosna” [w:] D. Gellner, „Deszczowy Król. Teatrzyki dziecięce”, WSiP, Warszawa 1994, s. 7–8 

Rodzic czyta wiersz dziecku i zastanawiają się razem, dlaczego zimowe ubrania zbierają się wiosną do snu. Następnie obydwoje ustalają, co byłoby potrzebne do pokazania tej historii (długim szalik, gruby sweter, czapka z pomponem, kolorowe rękawiczki, zimowymi buty). Dziecko gromadzi potrzebne akcesoria i układa je, najlepiej według kolejności ich występowania w wierszu. Może usiąść wraz z tymi przedmiotami przy drzwiach szafy, by móc je tam chować. 

Kiedy wszystko jest gotowe, rodzic czyta ponownie cały wiersz, a dziecko odgrywa kolejne scenki, prezentując występującą w wierszu odzież.

 

RELIGIA 16.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 15.04.2021

I. „Deszczowa muzyka” – zabawa muzyczno –językowa.

Przed dzieckiem leżą : gazeta, folia, plastikowa butelka. Rodzic puszcza dziecku nagranie. Dziecko słucha odgłosu burzy oraz muzyki instrumentalnej z odgłosami deszczu i wiatru. Próbuje określić i nazwać usłyszane zjawiska. Następnie, z pomocą gazety, folii lub plastikowej butelki stara się wydobyć podobne dźwięki. 

Rodzic przedstawia krótkie opowiadanie, które dziecko ilustruje dźwiękiem.

Zaczął padać deszcz: kap, kap, kap (dziecko stuka rytmicznie palcami). 
Deszczowych kropli jest coraz więcej (szybciej stuka kilkoma palcami o swój przedmiot). Zerwał się wiatr (pociera jednym końcem gazety o drugi lub szeleści folią). 
Deszcz zmienił się w ulewę (w jednej dłoni trzyma gazetę, a drugą, wyprostowaną, uderza w tę gazetę) 
i burzę. Pojawia się błyskawica, (energicznie rozrywa gazetę lub uderza przedmiotem o podłogę) 
a zaraz potem było słychać grzmot, (mocno miażdży gazetę, folię, butelkę) 
wiatr (pociera rękę zgniecionym kawałkiem gazety) 
i wyjrzało słońce (podnosi przedmiot, jakby wschodziło słońce).

https://www.youtube.com/watch?v=NaGvRVZ105A https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms

II. „Mini tęcza”

Zachęcam do samodzielnego wywołania mini tęczy. Potrzebna będzie szklanka napełniona wodą (do 3/4 wysokości), małe lusterko i latarka (opcjonalnie). Do szklanki  należy włożyć małe lusterko i ustawić je prawie pionowo, tak aby było pochylone (powinno opierać się o ściankę szklanki). Następnie trzeba tak obracać szklanką, by promienie słońca padały na lusterko. W pochmurny dzień można użyć do tego latarki, której światło będzie imitować promienie słoneczne. Uważnie obserwujcie i spróbujcie dostrzec powstałą mini tęczę (powinna pojawić się na ścianie lub suficie).

Jak zrobić tęcze? – YouTube -podobny sposób przeprowadzenia tego eksperymentu.

Można też, prostszym sposobem, wyświetlić tęczę na białej kartce trzymając naprzeciw kartki płytę CD (podobno z płytą DVD jest trudniej:( i świecąc latarką na płytę. Z tym eksperymentem dzieci mogą poradzić sobie samodzielnie:)

III. Pracując z naszymi „Puchatkami” zauważyłam, że nie wszystkie dzieci znają nazwy kolorów. 

To zupełnie naturalne, że niektórzy potrzebują więcej czasu na opanowanie pewnych umiejętności. Dlatego chciałabym zaproponować wykonanie zabawki, która może pomóc dzieciom w rozpoznawaniu nazw kolorów (choć, tak naprawdę, tę umiejętność ćwiczyć możemy prawie zawsze i wszędzie:). 

Zabawka ta może się spodobać także dzieciom, które już bardzo dobrze rozpoznają kolory, gdyż posiada elementy, które fascynują małe dzieci. Są nimi spinacze (klamerki) do prania. To coś, co przyciąga prawie każde dziecko. Można na nich fantastycznie ćwiczyć sprawność manualną, wyczucie i kontrolowanie siły własnych dłoni. Dzieci kochają chwytać, otwierać, zamykać i przyczepiać klamerki. 

Do naszej zabawy potrzebne będzie kilka klamerek w różnych kolorach. Jeśli są to klamerki drewniane, tym lepiej, będzie je można pomalować mazakami na dowolną ilość kolorów. Dla każdego koloru klamerki musimy mieć kawałek papieru w odpowiadającym mu odcieniu. 

Wycinamy dość duże, sztywne kółko z tektury (można odrysować duży talerz) i dzielimy je na kilka równych części, przeprowadzając przez środek średnice. Każdą z części oklejamy lub kolorujemy innym kolorem, takim jakiego koloru klamerki udało nam się zgromadzić. 

Dziecko na pewno chętnie weźmie się do pracy dopinając klamerki do odpowiednich fragmentów koła, a rodzic przy okazji może zadawać pytania o kolory lub podawać ich nazwy. Np. dziecko może losować klamerki z woreczka. Rodzic pyta: Jakiego koloru klamerkę wylosowałeś? (Jeśli dziecko nie wie, rodzic podpowiada). Do jakiego pola ją przypniesz? (dziecko powtarza podpowiedź rodzica).

Jeśli dziecko zna już podstawowe kolory, a mamy takie możliwości techniczne, możemy wprowadzić w zabawce kolory mało dziecku znane.

Załącznik – KOLOROWE KOŁO

A jeśli nie macie Państwo czasu na wykonanie takiej pomocy, to możecie po prostu dać dziecku do zabawy kilka klamerek, może do tego kilka kawałków tektury, a ono już samo powinno zorganizować sobie zabawę.

 

ANGIELSKI 15.04.2021

Hello!

Hello!

Dzisiaj po raz ostatni temat FOOD. Na początek piosenka, która bardzo podobała się dzieciom w naszym przedszkolu w poprzednich latach. Jej tytuł to „Under the banana tree” czyli „Pod bananowcem”. 

Under the Banana Tree – YouTube

Under the beautiful banana tree
Tell me, please, what do you see?
I see a peach and a monkey.
Under the beautiful banana tree.

Under the beautiful lemon tree
Tell me, please, what do you see?
I see corn and a strawberry
Under the beautiful lemon tree.

Under the beautiful apple tree
Tell me, please, what do you see?
I see a mushroom and a cherry
Under the beautiful apple tree.
Under the beautiful apple tree.

Słowniczek:

under -pod
beautiful -piękny
a tree -drzewo
a peach -brzoskwinia
a monkey -małpa
a lemon -cytryna
corn -kukurydza
a strawberry -truskawka
an apple -jabłko
a mushroom -grzyb
a cherry -wiśnia

Prostą zabawę z tą piosenką zobaczyć można na kanale YouTube pod adresem:

Under the Banana Tree teacher’s video – YouTube

Do zabawy tej będą potrzebne rysunki drzew, które można wykonać samemu lub pobrać w formie załącznika.

Załącznik –Banana tree

Ponieważ w rzeczywistości bananowiec wygląda zupełnie inaczej niż na obrazkach w załączniku, które przygotowali twórcy piosenki, możemy pokazać dziecku na zdjęciach prawdziwe okazy tych drzew.

A banana tree -bananowiec: https://www.swiftgrow.org/collections/rain/products/banana-tree

A lemon tree -drzewo cytrynowe: https://www.alamy.com/stock-photo/lemon-tree.html

An apple tree -jabłoń: https://ladnydom.pl/Ogrody/1,113408,4594226.html

 

ŚRODA 14.04.2021

I. „Kwietniowa prognoza pogody” – zabawa ruchowo- naśladowcza.

Rodzic i dziecko eksperymentują z dźwiękiem i ruchem. Mają za zadanie za pomocą gestów i dźwięków pokazać różne kwietniowe zjawiska atmosferyczne np. wiatr-wachlowanie rękoma, deszcz- kląskanie, burza – tupanie, śnieg – zaciskanie i otwieranie dłoni, tęcza – rysowanie półkola rękoma nad głową. Najpierw rodzic przedstawia prognozę pogody a potem dziecko, a druga osoba ją „odczytuje”. Można też przytoczyć i nauczyć dziecko na pamięć przysłowie: „Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę  zimy, trochę lata.”

II. Nauka piosenki „Deszczyk” z płyty „Małe nutki”

Deszczyk – YouTube

Deszczyk kapie kap, kap, kap,
Nogi chlapią chlap, chlap, chlap.
Gdzie jest słonko, powiedz, gdzie?
Za chmurkami skryło się. 

Na początek warto posłuchać piosenki z dzieckiem, zachęcić do śpiewu oraz porozmawiać o treści i poprosić malucha o rozpoznanie dźwięku instrumentu. Jeśli dziecko nie zna tego instrumentu, można mu pokazać krótki fragment filmu prezentującego wygląd i dźwięk pianina, np. Instrumenty strunowe – Pianino & Fortepian (lekcja muzyki) #zostańwdomu – YouTube.

Nasza piosenka o deszczyku jest bardzo krótka, mimo, że tekst śpiewany jest dwa razy, dlatego warto ją uatrakcyjnić zabawą ruchową. 

Dzieci bardzo lubią parasole, dlatego do tej zabawy można rozłożyć, w zależności od możliwości lokalowych, jeden mały parasol dziecięcy, bądź też wszystkie posiadane w domu. Do nadgarstków dziecka można przymocować frotkami lub przywiązać paski niebieskiej bibuły, bądź pociętej reklamówki (worka na śmieci).

Przebieg zabawy:

Dziecko stoi za parasolem
Pierwsze takty -dziecko przykłada rękę do ucha i „nasłuchuje” deszczu
Deszczyk kapie kap, kap, kap, -dziecko uderza palcami w rozłożony parasol
Nogi chlapią chlap, chlap, chlap. -tupanie nogami
Gdzie jest słonko, powiedz, gdzie? -dziecko robi „daszek” z dłoni i udaje, że się rozgląda
Za chmurkami skryło się. -dziecko chowa się za parasol

Kolejne takty, instrumentalne -dziecko biega/tańczy na paluszkach dookoła parasoli, potrząsając nad nimi rękoma z paskami bibuły, dotykając powierzchni parasoli.

Część druga -powtórzenie tych samych ruchów, ale może to być przy innym parasolu.

Jeśli rodzic bawi się z dzieckiem, lub włączy się w zabawę rodzeństwo, to przy powtórce mogą się zamienić parasolami, tzn. uderzać i chować się za parasolem, który na początku należał do innej osoby, a parasoli powinno być tyle, ile uczestników zabawy. 

Druga zabawa muzyczno -ruchowa z tej samej płyty, dla równowagi bardziej energiczna, może bardziej przypaść do gustu chłopcom.

Dla każdego uczestnika zabawy rozkładamy ze skakanki lub sznurka „kałużę”. Może też być więcej kałuż niż jedna na osobę. Jeśli to możliwe, zakładamy do zabawy kalosze. Resztę podpowie nam muzyka i lektorka. Zwróćmy uwagę, że w drugiej części nie ma już podpowiedzi lektorki dlatego warto zapamiętać jakie ruchy łączą się ze zmienianym akompaniamentem lub powtórzyć zabawę kilka razy. 

Przez kałużę, hop – YouTube

III. „Kaprysy pogody” – gra dydaktyczna

Dziecko, zaopatrzone w packę na muchy lub inny przedmiot o podobnym działaniu, siada przy stole lub na podłodze, gdzie są rozłożone symbole pogody. Można je wykonać samodzielnie, sugerując się załączonymi poniżej obrazkami. Dziecko może samo pokolorować chmury, słońce itp. Rodzic dokładnie objaśnia, co oznacza dany symbol np. słońce, deszcz, wichura, burza. Gdy dziecko już zapamięta przekazane treści, dorosły głośno wypowiada nazwy piktogramów np. „burza”. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze klepnięcie packą piktogramu -obrazka.

https://2.bp.blogspot.com/–1NciJ_c38w/WaQJd0DWGtI/AAAAAAAACqY/MHK2ZWtDAYg7ntiLekI0NqXDcTW_3rkSQCLcBGAs/s1600/elementy%2Bpogody_male.jpg

 

WTOREK 13.04.2021

I. „Z małej chmurki” – budowa mobilu, sklejanie elementów.

Należy przygotować dwie jednakowe, papierowe chmurki, wstążki lub sznurki  o różnej długości, kołka z niebieskiego papieru, klej. Zadaniem dziecka jest skonstruowanie chmurki, z której pada deszcz- niebieskie kropelki. Do jednej z chmurek dziecko przykleja różnej długości wstążki lub paski krepiny, a następnie  dokleja drugą chmurkę, by przykryć i zabezpieczyć wstążki przed odrywaniem w czasie poruszania. Na końcach wstążek przykleja niebieskie kółka – krople. Na górze chmurki, rodzic robi dziurkę, przez którą zostanie przeciągnięta wstążka do zawieszenia. 

Chmurkę można zawiesić w pokoju dziecka i wykorzystywać do ćwiczeń oddechowych.

II. „Tęczowy zestaw zabaw ruchowych”

  • „Kolorowe kółka” – rodzic rozkłada na dywanie kolorowe kółka w kilku wybranych przez dziecko kolorach (mogą być wycięte z papieru kolorowego). Dziecko swobodnie biega po pomieszczeniu. Kiedy rodzic wymienia nazwę koloru, zadaniem dziecka jest stanąć na kole tej barwy. 
  • „Marsz po linie” – dziecko układa z sznurka na podłodze długą linę. Następnie przechodzi po linie, stopa za stopą, podczas przechodzenia wymieniając różne kolory. Przy kolejnych przejściach dziecko może zmienić technikę przechodzenia, np. stawiając stopy bokiem itd.
  • „Gdzie się ukryło?” – dziecko chodzi po pokoju różnymi sposobami wybranymi przez siebie, np. na czworakach, na palcach, na piętach, jak raczek. Na sygnał (może to być tupnięcie) rodzic wypowiada nazwę koloru, a zadaniem dziecka jest odnalezienie w pokoju przedmiotu w wypowiedzianym kolorze.
  • „Słońce – deszcz – tęcza:” – dziecko biega swobodnie w wyznaczonym miejscu. Kiedy usłyszy umówiony jeden sygnał i hasło: „słońce” – biega z rękoma w górze, przebierając palcami, gdy usłyszy dwa sygnały i hasło: „deszcz” – zatrzymuje się, ze stania na palcach zaczyna pomału wykonywać przysiad, naśladując jednocześnie dłońmi padający deszcz, trzy sygnały i hasło: „tęcza” – podskoki obunóż z jednoczesnym wymachem rąk w powietrzu (na kształt tęczy).
  • „Przygoda na spacerze” – zabawa wyciszająca, dziecko dostaje gazetę i siedząc „po turecku” kładzie ją przed sobą. Rodzic zachęca dzieci do wykonywania drobnych ruchów palcami lub całymi dłońmi na gazecie. Na hasła:

„Dzieci idą na spacer” – dziecko palcami wskazującym i środkowym „maszeruje” po gazecie;
„Słońce” – rysuje koło i promyki na gazecie;
„Deszcz” – delikatnie puka wszystkimi palcami po gazecie;
„Tęcza” – maluje jednym palcem na gazecie kilka pasków tworząc tęczę; 
Maluch stara się zapamiętać, jaki ruch jest przypisany do każdego hasła, tak aby kolejnym razem odtworzyć go bez podpowiedzi ze strony rodzica. 

III. „Fabryka chmur” – zabawa badawcza, pokazująca zjawisko przyrodnicze. 

Potrzebne przybory: czajnik, talerzyk, szklana miska, woda, lód.

Rodzic przygotowuje stanowisko badawcze na wysokości wzroku dziecka (np. na niskim stołku). Zachęca dziecko do uważnego obejrzenia doświadczenia. Przypomina o zasadach bezpieczeństwa podczas korzystania z gorących płynów. Do czajnika wlewa wodę i gotuje ją. Po zagotowaniu przelewa do szklanej miski (dziecko musi być w bezpiecznej odległości). Na misce z wodą kładzie ostrożnie talerzyk z kilkoma kawałkami lodu. Para wodna zetknie się z zimnym powietrzem i utworzy się chmura. Będzie lepiej widoczna w ciemnym pomieszczeniu i gdy rodzic poświeci latarką.

Jak ma wyglądać to doświadczenie można też zobaczyć na kanale YouTube: 

https://www.youtube.com/watch?v=Nqni9zjYado

 

ANGIELSKI 13.04.2021

Hello!

Mieliśmy już okazję poznać nazwy owoców i produktów potrzebnych do wykonania pizzy. Dziś znów wracamy do zdrowej żywności, a konkretnie warzyw –vegetables. (https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=vegetable

Dzieciom wpadnie w ucho melodyjna i rytmiczna piosenka o warzywach w wykonaniu The Singing Walrus: https://www.youtube.com/watch?v=RE5tvaveVak

Vegetable Song

Carrot (carrot) – cabbage (cabbage) – broccoli (broccoli)
(One – two – three)
Let’s chop some carrots
Let’s chop some cabbage
Let’s chop some broccoli
(Some vegetables for you and me)

Carrot – cabbage – broccoli
(Some vegetables for you and me)
And we sing na – na – na
And we sing na – na – na
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

Potato (potato) – spinach (spinach) – celery (celery)
(One – two – three)
Let’s chop some potatoes
Let’s chop some spinach
Let’s chop some celery
(Some vegetables for you and me)

Potato – spinach – celery
(Some vegetables for you and me)
And we sing na – na – na
And we sing na – na – na
Vegetables for you and me
One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
Vegetables for you and me

Garlic (garlic) – onion (onion) – leek (leek)
(One- two- three)
Let’s chop some garlic
Let’s chop some onions
Let’s chop some leek
(Some vegetables for you and me)

Garlic – onion – leek
(Some vegetables for you and me)
And we sing na- na- na
And we sing na- na- na
One more time!
(Vegetables for you) (You!)
(Vegetables for me) (Me!)
(Vegetables for you and me)

Maluszki mogą utrwalać nazwy warzyw w prosty sposób, wykorzystując gazetki reklamowe ze sklepów. Po wysłuchaniu (najlepiej kilkukrotnym) piosenki dziecko ogląda gazetkę i wyszukuje w niej warzywa, które wystąpiły w piosence. Może to być (najczęściej): carrot, broccoli czy potato. 

Jeśli mamy więcej gazetek, z różnych sklepów, będziemy też mieć więcej zdjęć warzyw. Można więc je wyciąć, nakleić na kartki i wykorzystać do powtarzania materiału. 

Słowniczek:

Vegetable -warzywo  (https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=vegetable

carrot -marchew
cabbage –kapusta
broccoli -brokuł
potato  -ziemniak
spinach -szpinak
celery -seler
garlic -czosnek
onion -cebula
leek -por

 

RELIGIA 13.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

I. „Tęcza” – zabawa plastyczna połączona z ćwiczeniami grafomotorycznymi.

Dziecko wraz z rodzicem przygląda się tęczy na ilustracji ( np. na stronie https://www.pikist.com/free-photo-inunb/pl). Obydwoje ustalają ile kolorów ma tęcza, nazywają te kolory, zwracają uwagę na ich kolejność. (Widziany przez człowieka łuk tęczy zaczyna się od czerwonego, przechodzi przez pomarańczowy i żółty, przenika w zielony, w niebieski, ciemnieje do granatowego i kończy się fioletem.)

Rodzic rysuje łuki tęczy ołówkiem na kartce. Dziecko, mając do dyspozycji tylko 3 kolory farb – żółty, niebieski, czerwony,  pędzelkiem poprawia linie ołówka. Rodzic podpowiada w którym miejscu powinien być dany kolor. Brakujące kolory uzupełniamy poprzez łączenie barw: czerwony+ niebieski= fioletowy, żółty +czerwony =pomarańczowy, żółty +niebieski =zielony.

Można też wykonać inną pracę rozwijającą sprawność manualną. Mianowicie, korzystając z załącznika, dziecko może uzupełnić kółka na paskach tęczy odciskami palców maczanymi w farbie, bądź naklejać w kółeczkach kulki toczone z plasteliny.

Załącznik – TĘCZA

II. „Tęcza” -zapoznanie z wierszem, nauka wiersza na pamięć.

Rodzic czyta wiersz głośno, następnie przeprowadza z dzieckiem rozmowę na temat przeczytanego tekstu. Pozwala jednak, aby to dziecko zadawało pytania. Należy wytłumaczyć niezrozumiałe słowa i objaśnić zwroty. Potem kilkakrotnie razem z dzieckiem rodzic powtarza wiersz, dziecko może kończyć wersety rozpoczęte przez rodzica.

„ Tęcza”

Lśni na niebie tęcza,
śliczna, kolorowa.
Pytają się dzieci:
– Kto ją namalował?
Słonko malowało
pędzelkiem ze złota,
Udała się słonku
malarska robota.

III. „Pogodne ćwiczenia w podskokach” czyli rytmika dla dzieci przy dźwiękach pianina. Ćwiczenia te mają na celu wypracowanie prawidłowej reakcji na dany sygnał dźwiękowy, rozwijają też pamięć ruchową i słuchową. Rodzic może zwrócić dziecku uwagę na wyprostowanie sylwetki podczas ćwiczeń, wysokie podnoszenie kolan podczas podskoków. 

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

 

PIĄTEK 09.04.2021

I. „Owieczki– zabawa paluszkowa z liczeniem. Maluch siedzi na podłodze i naśladuje ruchy rodzica do słów rymowanki.

Owieczki
(Agata Giełczyńska)

Pięć owieczek w zagrodzie bryka: /pokazujemy całą dłoń
jeden, dwa, trzy, cztery, pięć. /liczymy na palcach
Nagle patrzcie, jedna znika! /chowamy mały palec pomagając sobie drugą ręką
Cztery owieczki w zagrodzie brykają: /pokazujemy cztery palce
jeden, dwa, trzy, cztery. /liczymy na palcach
Jedna odeszła, więc trzy zostają. /chowamy serdeczny palec
Trzy owieczki małe: jeden, dwa, trzy /liczymy na palcach
idą razem na hale. /„kroczymy” palcami po przedramieniu drugiej ręki
Przez strumyk przeskoczą /zmieniamy rękę i „kroczymy” po drugim przedramieniu
i dalej wesoło kroczą. /palcami „wspinamy się” na czubek głowy
A gdy dotrą na sam szczyt, całą trawę zjedzą w mig! /drapiemy się po głowie

II. Jednym ze znaków nadejścia wiosny, również w mieście, jest śpiew ptaków. Jako propozycję pracy plastycznej polecam więc  dla naszych „Puchatków” wykonanie kompozycji z sylwetami wyciętych z gazet ptaków. Na zielonej kartce A4 (dobrze by było, gdyby maluch własnoręcznie ją pomalował) dziecko z pomocą rodzica rysuje (maluje) w poprzek gałązkę. Rodzic wycina z gazety różnej wielkości kształty: ptaszki i łezki, z których dziecko układa kompozycję na kartce: ptaki, liście, kwiaty. Dziecko przykleja elementy do kartki, a w końcowym etapie dorysowuje ptaszkom oczka, nóżki, dziubki.

Wzór: PTAKI

P.S. Czekamy na zdjęcia prac plastycznych:)

III. Aktywność ruchowa jest niezmiernie ważna dla rozwoju każdego dziecka. Dzieci miały już możliwość zabawy przy „muzycznej rozgrzewce w podskokach, a w tym tygodniu polecam pierwszy odcinek zabaw rytmicznych przy muzyce: 

MUZYCZNA GIMNASTYKA – ćwiczenia W PODSKOKACH | ODCINEK 1 – YouTube 

„Podskoki” przy muzyce nie oznaczają podskoków w miejscu, ale bieg w podskokach, z wysokim unoszeniem kolan.

 

RELIGIA 09.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 08.04.2021

I. „Kle -kle -kle” – zabawa ruchowa połączona z nauką wiersza. Dziecko naśladuje bociana chodzącego po łące – maszeruje i unosi wysoko kolana. Równocześnie próbuje razem z rodzicem recytować wiersz: 

Kle -kle -kle, kle -kle -kle, co ten głodny bocian je?
Kle -kle, kle -kle, je owady, małe ssaki, płazy, gady.

Należy dziecku wytłumaczyć niezrozumiałe słowa.

Bocian na łące – YouTube
Przylot pary bocianów do gniazda – zambrow.org – YouTube

II. „Przyszła do nas wiosna” – zabawa z piosenką. 

Dziecko słucha piosenki „Przyszła do nas wiosna” oglądając jednocześnie wiosenną prezentację do piosenki.

Za drugim razem rodzic pokazuje dziecku ruchy do odpowiednich fragmentów piosenki. Przygotować należy kartkę papieru lub gazetę oraz drewnianą deskę kuchenną i narzędzie do stukania w tę deskę (ewentualnie inne przedmioty do wydawania „grzmotu”).

https://www.youtube.com/watch?v=AjRklvJu7ps

„Przyszła do nas wiosna”

Przyszła do nas wiosna
piękna i radosna.
Tupu, tupu, tup, tup, tup! (tupanie w miejscu)
Przyszła do nas wiosna.
Tupu, tupu! (x2) (tupanie w miejscu)
Tup, tup, tup!
Słonkiem jasno świeci,
śmieje się do dzieci.
Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha! (udajemy śmiech)
Śmieje się do dzieci.
Ha, ha, ha, ha! (x2) (udajemy śmiech)
Ha, ha, ha!
Czasem, gdy się gniewa,
burzą huczy z nieba.
Bum, bum, (x2) (stukanie narzędziem kuchennym w deskę do krojenia)
bum, bum, bum!
Burzą huczy z nieba.
Bum, bum, bum, bum! (x2) (stukanie narzędziem kuchennym w deskę do krojenia)
Bum, bum, bum!
Innym razem jeszcze
kapie cicho deszczem.
Kapu, kapu, kap, kap, kap! (uderzanie palcami w kartkę papieru lub gazetę)
Kapie cicho deszczem.
Kapu, kapu! (x2) (uderzanie palcami w kartkę papieru lub gazetę)
Kap, kap, kap

III. Jako ostatnią zabawę na ten dzień, wymagającą niewielu przygotowań, proponuję wykonanie układanki usprawniającej motorykę dziecka. Z pewnością Państwa maluch ma w domu mnóstwo układanek, ale być może zainteresuje się tym zadaniem. Zwłaszcza w naszej grupie przedszkolnej widać, ze element nowości jest dla „Puchatków” największym magnesem. Kiedy w Sali pojawiają się nowe zabawki, nowe układanki, czy choćby puste pudełka po czekoladkach w kuchence, natychmiast pojawiają się też konflikty, bo prawie każdy chce to „nowe”:)

Wracając do tematu: potrzebne będą, najlepiej sztywne, kartony <w ostateczności nawet kartony po pizzy>, mazaki i drobne elementy do układania, jak klocki, plastikowe monety, kamyczki, żetony czy guziki. 

A oto wzór: obraz

 

ANGIELSKI 08.04.2021

Sałatka owocowa, na którą dzieci mogły kupić składniki w sklepie, owszem, jest zdrowa, ale dzisiaj pora na coś bardziej konkretnego: pizzę.

 

Piosenka „Pizza party” jest bardzo prosta, ale, żeby nie była nudna, warto zaangażować dziecko w zabawę. Można wyciąć duże kółko z papieru (będzie to spód pizzy), zaopatrzyć pociechę w drewnianą łyżkę, plastikowy nóż i tarkę, a do dekorowania pizzy jako sera użyć np. kawałków bibuły czy żółtej kartki, albo pociętego sznurka. Kolejne składniki mogą stanowić kolorowe guziki, elementy układanek, czy warzywa i produkty wycięte z gazetki reklamowej supermarketu (ser też tam możemy znaleźć).


„Pizza Party” – link: https://www.youtube.com/watch?v=KP69YPqHquY

A oto tekst utworu:

Pizza, pizza party!
Pizza, pizza party!

First you take the dough and you spin it, you spin it, you spin it, spin it, spin it. /kręcimy kółko na palcu i udajemy, że nam wychodzi 

Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the sauce and you spread it, you spread it, you spread it, spread it, spread it. /smarujemy drewnianą łyzką
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the cheese and you shred it, you shred it, you shred it, shred it, shred it. /”ścieramy” ser
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the toppings and you spread ‘em, you spread‘em you spread‘em, spread‘em, spread‘em. /”sypiemy” ser na kółko
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you bake it, you bake it, you bake it, bake it, bake it. /wkładamy do
kartonu/szafki/piekarnika i czekamy
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you slice it, you slice it, you slice it, slice it, slice it. /kroimy nożykiem
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
Then you take the pizza and you eat it, you eat it, you eat it, eat it, eat it. /udajemy, że zjadamy
Pizza, pizza party.
Pizza, pizza party.
MMM MMM, MMM MMM MMM MMM.
MMM MMM, MMM MMM MMM MMM.

 

ŚRODA 07.04.2021

I. „Poszukiwanie wiosny” -zabawa usprawniająca aparat artykulacyjny. Dziecko powinno siedzieć przed lustrem. Rodzic opowiada historyjkę demonstrując zawarte w niej ćwiczenia. Nadeszła wiosna. Języczek poszedł na łąkę (dziecko odbija czubek języka za górnymi zębami przy szeroko otwartych ustach). Usłyszał śpiew ptaków (naśladuje śpiew ptaków ptaków np. ćwir -ćwir, pi -pi, tru –lu –lu). Zobaczył bociana z długim, czerwonym dziobem (ściąga wargi w dzióbek) oraz skaczącą małą, zieloną żabkę (dotyka czubkiem języka górnych, następnie dolnych zębów, przy szeroko otwartych ustach). Było bardzo przyjemnie, świeciło słońce, wiał lekki wietrzyk ( wykonuje krótki wdech nosem i długi wydech ustami). Języczek był zadowolony ze swego spaceru, wracając do domu uśmiechnął się radośnie (rozciąga wargi w szerokim uśmiechu). 

II. „Kwiatek rośnie, kwiatek więdnie” – zabawa naśladowcza. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym z tułowiem pochylonym do przodu i dłońmi opartymi o podłogę. Na hasło: Kwiatek rośnie – powoli prostują tułów i wyciągają ręce jak najwyżej w górę.

III. „Mam trzy” – zabawa matematyczna. Dzieci siedzi na dywanie, rodzic rozkłada przed nim białą kartkę oraz kolorowe klocki. Następnie podaje polecenia, a dziecko wykonują zadania. Dorosły pomaga dziecku przeliczać, za każdym razem sprawdzając poprawność wykonania zadania. Po sprawdzeniu dziecko zdejmują klocki z kartki. Przykładowe polecenia: Połóż na kartce dwa żółte klocki. Połóż na kartce trzy klocki czerwone. Połóżcie na kartce jeden klocek zielony. Następnie rodzic rozkłada trzy obręcze  (mogą to być kolorowe kartki z wyciętą dziurą, bądź obręcze zrobione z wąskich pasków kolorowego papieru) w takich samych kolorach jak klocki. Kieruje polecenia do dziecka. 

Przykładowe zadanie: 

– Włóż czerwone klocki do czerwonej obręczy. Włóż jeden klocek zielony do zielonej obręczy. – Których klocków jest więcej? 
– W której obręczy jest mniej klocków?
 Środki dydaktyczne: biała kartka, klocki w trzech kolorach dla każdego dziecka, trzy obręcze w kolorach klocków

Uwagi: 

Jeśli dla dziecka przeliczanie w zakresie trzech jest zbyt łatwe, zwiększamy liczbę klocków. Ucząc dzieci liczyć (przeliczać elementy, bo liczenia uczymy na konkretnym materiale) nie uczymy w formie: raz, dwa, trzy… ale uczymy liczyć dziecko od jeden czyli jeden, dwa, trzy… To „jeden” określa ilość przedmiotów i liczbę. „Raz” możemy stosować w wyliczankach.

IV. „Czy to wiosna?” – zabawa dydaktyczna. Dziecko trzyma w ręku narysowane na małej kartce słoneczko. Rodzic wypowiada kolejne zdania. Zadaniem dziecka jest uniesienie rysunku w górę, gdy usłyszy zdanie pasujące do wiosny. 

Przykładowe zdania: 

– Wszędzie jest błoto i chlapa. 
– Jeździmy na nartach i sankach.
– Słońce coraz mocniej świeci. 
– Słychać śpiew ptaków.
 – Bocian rozgościł się w gnieździe. 
– Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg. 
– Dzieci lepią bałwana. 
– Jeździmy na hulajnodze.
– Na drzewach pojawiły się zielone pączki.
 – W ogrodzie zakwitły pierwsze kwiaty.
– Zakładamy grube, ciepłe ubrania: rękawiczki, czapki, szaliki.

 

WTOREK 06.04.2021

I. „Wiosenny wietrzyk” – zabawa oddechowa. Do tej zabawy potrzebne będą zielone paski papieru (dziecko może pociąć samo nożyczkami nieduże kartki papieru na paseczki, a także może je pokolorować kredkami lub farbami przed pocięciem). Dziecko spaceruje po pokoju pomiędzy papierowymi „trawkami”. Na hasło wypowiedziane przez rodzica: Wieje wiatr! zatrzymuje się, podnosi papierową „trawkę” i dmucha na nią długim strumieniem powietrza. Zabawę powtarzamy. Rodzic zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy (wdech nosem, długi wydech ustami). 

”Słońce świeci, słońce zachodzi!”– zabawa orientacyjno – porządkowa. Na hasło: Słońce świeci! dziecko chodzi, podskakuje, biega po pokoju. Na hasło: Słońce zachodzi! chowa się w wybranym przez rodzica miejscu np. pod stołem, przy drzwiach, obok szafy. Dziecko utrwala również podczas tej zabawy stosunki przestrzenne i rozumienie pojęć : pod, przy, obok, za itd.

II. „Wiosenny dzień” – rozmowa inspirowana ilustracjami i filmem. Po obejrzeniu filmu i ilustracji (należy je omówić) rodzic zadaje  dziecku pytania. 

Przykładowe pytania: 
– Po jakiej porze roku następuje wiosna? 
-Po czym poznajemy, że wiosna jest blisko? (jest coraz cieplej, pojawiają się pączki na drzewach, pierwsze kwiaty, świeża trawa, słychać śpiew ptaków itp.) 
– Jak nazywają się pierwsze wiosenne kwiaty? (krokusy, przebiśniegi, pierwiosnki -należy pokazać ilustracje w filmie) 
– Które ptaki są zwiastunami wiosny? (skowronek, jaskółka -pokazujemy ilustracje).

Film: https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY 

III. „Gałązka” – obserwacje przyrodnicze. Dziecko wraz rodzicem ogląda gałązki drzew i  krzewów zebrane samodzielnie lub przez rodzica. Oglądają, porównują rozwijające się pączki kwiatów i młodych listków. Rodzic rozmawia z dzieckiem o zaistniałym zjawisku. Zwraca uwagę na potrzeby roślin, by mogły żyć, oraz przypomina o potrzebie szacunku i sposobach ochrony. Dziecko napełnia wodą słoik lub wazon i wstawia tam gałązki oraz prowadzi codzienne obserwacje. 

„Ciepłe – zimne” – ćwiczenie słownikowe. Rodzic wymienia poszczególne przedmioty lub zjawiska z  najbliższego otoczenia. Zadaniem dziecka jest określić, czy jest to ciepłe czy zimne, np. grzejnik – ciepły, ławka – zimna, słońce – ciepłe, śnieg – zimny. Następnie rodzic prosi o wymienienie (przyniesienie) kilku ciepłych i zimnych rzeczy przez dziecko.

 

ANGIELSKI 06.04.2021

Hello!
Dziś utrwalamy i poszerzamy znajomość nazw owoców w kolejnej piosence:
„Fruit salad song”: https://www.youtube.com/watch?v=SPiv6uJn6iU

Wykonawczyni piosenki “Fruit salad song” zaprasza do wspólnego pokazywania czynności związanych z zakupem w sklepie owoców do przyrządzenia sałatki.

Powtarza się początek: 
„The woman went to the shop, shop, shop” (Kobieta poszła do sklepu, sklepu, sklepu) następnie wskazywany jest jakiś owoc, np. 
„To buy a banana to chop, chop, chop” (Kupić banana, aby go pokroić, pokroić, pokroić),a potem pytanie: 
„Can you tell me what else she needs?” (Czy możesz mi powiedzieć, czego innego ona potrzebuje, potrzebuje, potrzebuje). 

Po polsku mało zgrabnie to brzmi, ale ważne, by zrozumieć treść i włączyć się do zabawy, najlepiej w parze.

CAŁY TEKST PIOSENKI:
The woman went to the shop, shop, shop /rysujemy dłońmi budynek
To buy a banana to chop, chop, chop /”siekamy” rękę od łokcia do dłoni
To pick some grapes from the top, top, top /układamy płaskie dłonie, grzbietem do góry coraz wyżej
To buy an apple red and round /pokazujemy okrągłe jabłko
A plum witch just hit the ground /uderzamy dłońmi w uda
A pear soft in touch, touch, touch / delikatnie dotykamy dłońmi policzków
Strawberrys she loves so much, much, much /pokazujemy dłonie z rozszerzonymi palcami czyli “dużo”
A watermelon with lots of seeds /pokazujemy zwinięte pięści
To peel an orange to squeeze, squeeze, squeeze /ściskamy górną część ciała
To make a fruit salad is all she need. /rozkładamy ręce

Nowe słowa nazywające owoce, wprowadzone w tej piosence to: a plum -śliwka oraz a pear -gruszka.

 

RELIGIA 06.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PIĄTEK 02.04.2021

I. Na początek wspólnej zabawy z dzieckiem dwa pomysły:

„Nos, lampa, podłoga” – zabawa ćwicząca koncentrację uwagi. Dziecko siedzi zwrócone przodem do rodzica. Dorosły mówi, co należy wskazać palcem i jednocześnie wskazuje. Nie zawsze jednak słowo zgadza się z gestem, np. rodzic wskazuje sufit, a mówi: podłoga. Zadaniem dziecka jest reagowanie na polecenia słowne – wskazanie tego, co powiedział opiekun.

„Oleczka, Poleczka” – zabawa paluszkowa. Dziecko powtarzają za rodzicem rymowankę, pokazując po kolei wszystkie palce dłoni:

Oleczka, Poleczka przyniosła ciasteczka. 
Temu dała z czekoladą, 
Temu dała z marmoladą, 
Temu dała z owocami, 
Temu dała z bakaliami, 
A piątemu, najmniejszemu 
Dała ciastko z górą kremu. 

Zabawa może być wstępem do liczenia, rysowania lub kolorowania ciastek.

https://drukowanka.pl/kolorowanka/slodkie-babeczki/  -do wydrukowania kolorowanka

II. „Gotowane czy surowe?” – zapoznanie dziecka ze sposobami sprawdzania stanu, w jakim jest jajko. Przygotować należy; jaja ugotowane i surowe, talerzyk, miseczkę, szklany pojemnik z wodą. Dorosły pokazuje maluchowi dwa jajka i mówi: 

Mam dwa jaja. Jedno jest surowe, a drugie ugotowane na twardo. Niestety, nie wiem, które jest które. Czy znasz jakiś sposób, by sprawdzić bez rozbijania skorupki, które jajko jest ugotowane, a które surowe? 

Czeka chwilę, a jeśli dziecko nie wie, jak to sprawdzić, kontynuuje: 

Mam pewien pomysł. Prawdopodobnie surowe jaja kręcą się powoli, a ugotowane – szybko jak bączek. Spróbuj zakręcić jajkami… . Czy widzisz różnicę? Które kręci się szybko, a które powoli? Sprawdźmy… 

Rodzic rozbija jaja nad miseczką i sprawdza, które jajko jest surowe, a które ugotowane. 

Na koniec wyjmuje jeszcze dwa jaja i pokazuje, jak sprawdzić, czy jajko nie jest zepsute, nie rozbijając go. Świeże jajo będzie tonęło w naczyniu z wodą, zepsute będzie unosić się na powierzchni, gdyż środek (białko i żółtko) wysechł. 

III. „Taniec kurcząt w skorupkach” – zabawa orientacyjno-przestrzenna do muzyki Modesta Musorgskiego. Podczas słuchania utworu dziecko – kurczak biega na palcach, machając rękami. W pewnej chwili rodzic zatrzymuje muzykę i uderza w garnek  lub patelnię imitując odgłos grzmotu. Oznacza to, że nadciągnęła burza i „kurczę” musi schronić się przed deszczem. Dziecko szuka wówczas leżącego gdzieś w pobliżu parasola, rozkłada go i chowa się na czas burzy. Gdy burza się kończy, kurczątko znów biega, a dorosły może w tym czasie spróbować niepostrzeżenie przemieścić parasol. 

Musorgski – „Taniec kurcząt w skorupkach” (z „Obrazków z wystawy”) | HD – YouTube

Inną wersję zabawy do utworu Musorgskiego proponuje na kanale YouTube Pan z Muzyki. Jest ona trudniejsza i przeznaczona dla starszych dzieci, bo wymaga szybszego tempa ruchów, ale i maluch może spróbować, bo narracja jest ciekawa.

RUCH PRZY MUZYCE – 1. TANIEC KURCZĄT W SKORUPKACH – YouTube

 

RELIGIA 02.04.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

CZWARTEK 01.04.2021

I. „Po świątecznym śniadaniu” – ćwiczenia artykulacyjne. Ćwiczenia artykulacyjne, bardzo polecane przedszkolakom, jedno z podstawowych narzędzi pracy logopedów, obejmują ćwiczenia warg, języka, policzków, podniebienia miękkiego. Dobra sprawność aparatu artykulacyjnego jest warunkiem prawidłowej wymowy.

Dziecko dostaje lusterko i trzyma je przed sobą lub stoi przed dużym lustrem oglądając swoje odbicie, podczas gdy rodzic demonstruje ćwiczenia i opowiada historyjkę o buzi: Oblizujesz się po pysznym śniadaniu (dziecko oblizują szeroko otwartą buzię). Myjesz zęby, najpierw górne (dziecko przesuwa język po powierzchni zębów górnych), a teraz te dolne (dziecko przesuwa język po powierzchni zębów dolnych), wewnątrz i na zewnątrz. Czyścisz dokładnie górę buzi, od zębów do gardła (przesuwa język po podniebieniu w przód i w tył). Sprawdzasz, czy na policzkach wewnątrz buzi nic nie zostało ze śniadania (wypycha policzki językiem). Zamiatasz podłogę, wymiatasz wszystkie okruszki (przesuwa język po dnie jamy ustnej w przód i w tył). Uśmiechasz się szeroko od ucha do ucha (rozciąga szeroko wargi i ściąga buzię w „dziubek”). Pokaż minę, jaką masz, gdy dostajesz wspaniały i wymarzony prezent od Zajączka. A teraz, kiedy coś cię boli. A jaką masz minę, kiedy za chwilę będziecie jeść coś pysznego?

II. „Wielkanocny stół” – wysłuchanie wiersza E. Skarżyńskiej, rozmowa kierowana dotycząca jego treści. Rodzic czyta wiersz: 

Wielkanocny stół

Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty. 
W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych 
lukrowana baba rozpycha się na nim, 
a przy babie – mazurek w owoce przybrany. 
Palmy – pachną jak łąka w samym środku lata. 
Siada mama przy stole, a przy mamie – tata. 
I my. Wiosna na nas zza firanek zerka, 
a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka. 
Wpuścimy wiosnę, niech słońcem zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe.

Po przeczytaniu wiersza i odegraniu scenki rodzic wyjaśnia dziecku niezrozumiałe dla niego słowa i wyrażenia, takie jak np. „oberek”, „haftowany w kwiaty”, „w borówkowej zieleni”, „mazurek” jako ciasto, a następnie zadaje pytania: 

– Co leżało na wielkanocnym stole? 
– Kto usiadł przy wielkanocnym stole? 
– Co chciały robić pisanki na stole? 
– Kogo można wpuścić do domu? 
– Jakie jest wielkanocne świętowanie? 

Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wielkanocnych tradycji. Pokazuje ilustracje (załączniki) przedstawiające charakterystyczne motywy świąt: kurczaczki, baranka, pisanki, zajączki. Prezentuje stół wielkanocny, na którym powinny się znaleźć charakterystyczne ozdoby: zajączki, kurczaczki oraz potrawy, takie jak: żurek lub barszcz biały, jaja, baby, mazurki. Podkreśla, że Wielkanoc to bardzo wesołe i uroczyste święto rodzinne, w czasie którego wszyscy wspólnie jedzą nie tylko wielkanocne śniadanie, lecz także razem spędzają czas. Jeśli jest taka możliwość, dziecko powinno spróbować kilku wielkanocnych potraw. 
Skarżyńska „Wielkanocny stół” [w:] „Antologia literatury dla najmłodszych”, oprac. A. Ożyńska-Zborowska, Wydawnictwo KAW, Warszawa 2002, s. 117

ZDJĘCIA – Wielkanocne potrawy

III. Jeśli podobała się Państwu, a przede wszystkim dziecku, zabawa ze spadającym pajączkiem, to proponuję kolejną zabawę w aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss (Batia Strauss to pochodząca z Izraela pianistka, pedagog i nauczycielka fortepianu). Tym razem utworowi nie towarzyszy, co prawda, żadna historyjka, ale i tak można świetnie pobawić się przy muzyce, rozwijając przy tym uwagę słuchową i koordynację. Do tej zabawy warto przygotować 16 klocków, choć może się zdarzyć, że trzylatek nie zdąży wykorzystać ich wszystkich. Ale wtedy można troszkę odjąć:)

A oto link do nagrania: Muzyka Batti Strauss’a – YouTube

Niech Państwa nie zmyli tytuł filmiku, Batia Strauss, jak wspomniałam, to kobieta:)

 

ANGIELSKI 01.04.2021

Hello!
Kontynuując tematykę związaną z żywnością ( FOOD) możemy utrwalić poznane nazwy owoców w innej tym razem piosence:

Are you hungry? https://www.youtube.com/watch?v=ykTR0uFGwE0

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
A banana! Banan!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
An apple! Jabłko!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
Grapes! Winogrona!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.

Are you hungry ? Czy jesteś głodny?
Yes, I am. Tak, jestem.
Watermelon! Arbuz!
Yum, yum, yum, yum Mniam, mniam…
Yum, yum, yum, yum, yum.
I’m full! Jestem pełen!

Do zabawy z piosenką możemy przygotować 4 nieduże kartki papieru na których rysujemy (my, albo dziecko) wymienione owoce. Dziecko może próbować zaśpiewać piosenkę jednocześnie pokazując na swój brzuszek i kiwając głową na tak (YES, I AM) i podnosząc do góry kartkę, na której wyobrażony jest owoc, kiedy jego nazwa pada w piosence. W kolejnej wersji zabawy możemy wyłączyć obraz, a zostawić tylko muzykę, a dziecko słysząc nazwę owocu będzie podnosiło obrazek.

ARE YOU HUNGRY? – Czy jesteś głodny? -Można zadawać to pytanie dziecku nawet w ciągu dnia, np. przed posiłkami.
YES, I AM. – Tak, jestem.

NO, I DON’T. -Nie, nie jestem.

Kolejna zabawa z wykorzystaniem wykonanych obrazków owoców: powtarzamy z dzieckiem wszystkie nazwy, następnie mieszamy obrazki zmieniając kolejność ich ułożenia i przykrywamy je materiałem lub kocykiem. Dziecko zamyka oczy, a rodzic wyciąga jeden obrazek. Zadanie dziecka polega na nazwaniu, po ściągnięciu kocyka, brakującego obrazka.

 

ŚRODA 31.03.2021

I. Na miłe spędzenie czasu z maluszkiem proponuję dzisiaj tak zwane „masażyki”.  Jest to forma zabawy oparta na dotyku. Pozwala ona przede wszystkim na umocnienie więzi uczuciowej rodzica z dzieckiem. Wierszyki w formie masażyków uczą również  orientacji we własnym ciele, pomagają poznać kierunki (góra – dół, lewo – prawo) i oczywiście dostarczają bodźce dotykowe.

Do masażyków nie potrzeba żadnych przyborów (no chyba, że w kolejnym powtórzeniu zabawy wykorzystamy jakąś zabawkę, która dostarczy inny rodzaj dotyku niż dłonie rodzica). Potrzebne są tylko dwie chętne osoby. Jedna (ta mniejsza) leży na brzuchu (lub siedzi odwrócona plecami), a druga (większa) klęczy obok, recytuje wierszyk i zgodnie z instrukcją „rysuje” palcami lub dłońmi po pleckach małego delikwenta. Po kilku powtórzeniach i opanowaniu wierszyka przez dziecko, nastąpić może zamiana ról.

„Stary Niedźwiedź”
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni.
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (masujemy całymi dłońmi)

„Babcia placek ugniatała” (z pewnością na Wielkanoc:)
Babcia placek ugniatała, (naciskamy plecy dziecka płasko ułożonymi dłońmi)
wyciskała, wałkowała.  (ściskamy dziecko za boki, przesuwamy płasko obie dłonie jednocześnie)
Raz na prawo, raz na lewo, (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach)
potem trochę w przód i w tył, żeby placek równy był.
Cicho… cicho… placek rośnie (nakrywamy dziecko rękoma lub całym ciałem)
w ciepłym piecu u babuni.
A gdy będzie upieczony (głaszczemy dziecko po plecach)
każdy brzuch zadowolony.

II. Prawdopodobnie w każdym domu znajdzie się kostka do gry (w przypadku 3 -latków im większa, tym lepiej). Kostka, kartka papieru z narysowaną tabelą wyników (załącznik) i kolorowe kredki to wszystko, czego potrzebujemy do zabawy matematycznej, która rozwinie u maluchów umiejętność przeliczania, znajomość cyfr, a przy okazji rozwinie sprawność w kolorowaniu. Ktoś dociekliwy dostrzec tu może także elementy rachunku prawdopodobieństwa, ale z tym jeszcze poczekajmy:)

Rozgrywka w grze polega na wyłonieniu jednej liczby (reprezentowanej przez kropki na kostce na dole tabeli), która wygra, czyli jako pierwsza będzie miała zakolorowane 6 pól w pionie. W grę grać może jedno bardzo cierpliwe dziecko, bądź więcej osób. 

W wersji dla jednej osoby dziecko rzuca wielokrotnie kostką i za każdym razem zamalowuje pole w kolumnie liczby oczek, którą wyrzuciło. Kolorowanie zaczyna od dołu. Czyli kiedy np. dziecko wyrzuci 4 oczka, zakolorowuje pole tuż nad kostką z czterem oczkami. Jeśli potem wyrzuci 2 – zakolorowuje (może to już być innym kolorem) pole nad kostką z dwoma oczkami. Jeśli następnym razem uzyska ponownie 4 – zakolorowuje pole nad już zakolorowanym -nad 4. Rozgrywka trwa, do momentu zakolorowania  jednej całej kolumny. I ta właśnie liczba wygrywa.

W wersji dla dwóch lub więcej osób zawodnicy  rzucają kostką i zakolorowują pola po kolei. Wygrywa osoba, która pierwsza zakoloruje pole z cyfrą „6” przy dowolnej ściance kostki. 

Wersja dla leniwych: nie kolorujemy, ale zakreślamy pola. Z tym, że wersję dla leniwych przedstawiamy dziecku dopiero wtedy, gdy nie da się wciągnąć w wersję z kolorowaniem.

I jeszcze uwaga: Dorosły też może wygrać! -dawajmy dziecku oswajać się, hartować, także w negatywnych emocjach, takich jak złość, smutek z przegranej.  Zawsze przecież możliwy jest rewanż:)

Podpowiedź: Favorite Games for Preschoolers – Sarah Chesworth -ilustracja przebiegu gry, przedstawiona na drugiej ilustracji z góry.

Załącznik – Gra z kostką

III. Zabawy ruchowe przy muzyce –„Rytmiczna rozgrzewka w podskokach”: 

Lekcja 1 – Rytmiczna rozgrzewka W PODSKOKACH | RYTMIKA DLA DZIECI – YouTube

Bardzo polecam te, przygotowane przez profesjonalistów, zabawy. Dużą ich wartością jest między innymi fakt, że w większości nie zawierają żadnych animacji. Ponadto dziecko może słuchać jednego instrumentu o naturalnym brzmieniu, a nie sztucznie wygenerowanych dźwięków. Maluch rozwija uwagę słuchową, słuch muzyczny, wyczucie rytmu,  które potrzebne są nie tylko do słuchania muzyki ale też  tworzą podstawy do podjęcia nauki w szkole, także nauki matematyki.

Trzy- i czterolatki mogą potrzebować „pokazu” ze strony osoby dorosłej, a wtedy na pewno sobie poradzą z zadaniami.

„Marsz” dziecko wykonuje z unoszeniem kolan, „bieg” to bieganie małymi kroczkami.

 

WTOREK 30.03.2021

I. Jeśli Państwa dzieci (mniej lub bardziej wyraźnie:) powtarzają jakąś historyjkę o pająku, który spadł i wykonują przy tym jakieś dziwne ruchy, to znaczy, że spodobała im się w przedszkolu zabawa prowadzona metodą aktywnego słuchania muzyki do melodii Le Basque Jamesa Galway’a. 

Aktywne słuchanie muzyki według metody Batii Strauss polega na tym, iż dzieci słuchając muzyki klasycznej wykonują proste ruchy rytmiczne lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. W przypadku dzieci młodszych wykonywane ruchy są proste, ilustrujące krótkie opowiadanie związane z utworem muzycznym. Poprzez „aktywne słuchanie” dzieci nieświadomie poznają strukturę utworu muzycznego. 

Propozycja zabawy w załączonym linku zawiera zarówno melodię, jak i narrację i proponowane ruchy.

Batti Strauss – zabawa muzyczna – Idzie pająk – Centrum Edukacji Anna Machmar – YouTube

II. Słuchanie wiersza Danuty Gellner „Obudziły się pisanki”. Rodzic czyta dziecku wiersz, następnie zadaje pytania dotyczące, być może nowych dla dziecka, pojęć, np. „Czy wiesz co to są pisanki (bazie, owies itd.)?’. Kiedy już rodzic wytłumaczy dziecku te pojęcia może przeczytać cały wiersz ponownie i tym razem zapytać co robiły poszczególne postaci. 

Wiersz można wykorzystać do zabawy w teatrzyk: „aktorów” można narysować na kartce papieru i wyciąć, a potem przykleić na wykałaczki bądź patyczki szaszłykowe. Można też zamiast rysunków, lub oprócz nich, wykorzystać zabawki, przedmioty. Gdy mamy już zgromadzonych wszystkich „aktorów” wraz z dzieckiem odgrywamy treść wiersza z podziałem na role. Kiedy mamy już opanowany „występ”, możemy przedstawić go pozostałym członkom rodziny lub nagrać i wysłać bliskiej osobie. 

Jeszcze mała porada dotycząca rysowania: jeśli nie umiemy rysować, np.  baranka, możemy znaleźć obraz (najlepiej kolorowankę) w Google, przyłożyć do ekranu białą kartkę papieru i odrysować na niej kształt z ekranu.

„Obudziły się pisanki” D. Gellner
Obudziły się pisanki
wielkanocnym rankiem
i wołają:
– Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki!
Bazie srebrno – białe
i baranek mały.
Ten baranek
ma talerzyk,
skubie z niego
owies świeży
A baby pękate
w cukrowych fartuchach
Śmieją się wesoło
od ucha do ucha!

III. Jako aktywność plastyczną proponuję ozdabianie załączonego szablonu pisanki jedną z poniższych technik (w zależności od dostępnych w domu materiałów):

  • Naklejanie kulek z plasteliny na kółeczkach
  • Stemplowanie kółeczek farbą za pomocą opuszków palców lub filcowych pomponików uchwyconych klamerką do bielizny
  • Kolorowanie kredkami
  • Wklejanie w kółeczka kulek z ugniecionej bibuły

Można też, po wydrukowaniu, rozciąć szablon pisanki według linii i dać go dziecku, aby spróbowało złożyć, a potem dopiero z pomocą dorosłego skleić i  samodzielnie ozdobić.

Jeśli Państwo nie mają dostępu do drukarki, to, jak w poprzedniej zabawie, polecam odrysowanie szablonu od ekranu.

Pisanka

 

ANGIELSKI 30.03.2021

Hello! 
W ostatnim czasie w przedszkolu poznawaliśmy zwierzęta, a dziś nowa tematyka: FOOD czyli żywność.
Maluszki na pewno kojarzą sympatyczną piosenkę z akompaniamentem gitary: „I Like Apples!, Yummy, Yummy, Yummy!”, której posłuchać można na kanale YouTube: 

Fruit Song for Kids: I Like Apples!, Yummy, Yummy, Yummy! – YouTube

Dzięki piosence dzieci poznają nazwy następujących owoców:
apples -jabłka
bananas -banany
oranges -pomarańcze
strawberries -truskawki
grapes -winogrona
watermelon -arbuz

oraz wyrażenia:
I like -lubię
Yummy! -pyszne!

Aby utrwalić sobie w zabawie nazwy owoców oraz poznane wyrażenia można samemu zrobić karty obrazkowe z owocami występującymi w piosence lub wykorzystać owoce, które akurat znajdują się w kuchni. 

Posiadaczom sprawnych drukarek (ale nie tylko, bo rysunki są bardzo proste;) polecam wydrukowanie i złożenie książeczki ilustrującej piosenkę. Pobrać ją można ze strony Dream English.com pod adresem: cover (kidsenglishbooks.com)

 

RELIGIA 30.03.2021

ZAJĘCIA Z RELIGII

 

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021

I. ”Małe, duże jajo kurze” – zabawa z rymowanką. Dzieci powinny znać tę rymowankę z przedszkola i z pewnością chętnie nauczą jej rodzica. Jeśli jednak mają problemy z przypomnieniem jej sobie, zamieszczam opis.
Dziecko i dorosły recytują rymowankę, jednocześnie ilustrując ruchem jej treść:
Małe, duże –       dłonie pokazują odległość małą, a następnie dużą (rozsuwając się w poziomie)
jajo kurze.          kreślimy w powietrzu kształt jajka
Duże, małe, –     dłonie pokazują odległość dużą, a następnie małą (rozsuwając się w poziomie)
doskonałe!        głaszczemy się po brzuchu

Ta pozornie prosta zabawa rozwija u dziecka koordynację, pamięć, wyczucie przestrzeni, świadomość własnych ruchów.

II. Zapraszam też maluchy do nauki piosenki związanej z tradycjami wielkanocnymi. Piosenka dostosowana jest do wieku i możliwości dzieci, łatwo włączą się one w refren, przy okazji wykonując ćwiczenia językowe, rozwijające sprawność aparatu mowy. Piosenka jest naprawdę długa, można więc ją skrócić, jeśli ktoś chciałby, aby dziecko opanowało nie tylko refren, ale i zwrotki. Co do „żółtego salami” w tekście (prawdopodobnie chodzi o ser😊) to w oryginalnej wersji tekst brzmi „przyznajcie to sami”. Tak to bywa z piosenkami:)

Kłótnia w koszyku wielkanocnym – piosenka z tekstem – YouTube

Tekst piosenki

III. Aby dziecku uświadomić proces wzrostu roślin oraz ich potrzeby, możemy zaangażować malucha do wykonania świątecznej dekoracji z rzeżuchy. 
Jest to bardzo proste. Potrzebne będą nasiona rzeżuchy oraz skorupki jajek. Niezbędna będzie także wata lub lignina, która posłuży za podłoże. Jajka można uprzednio ugotować na twardo. Można także posadzić rośliny w wydmuszkach, dzięki czemu dekoracja stanie się wyższa, jednak nie można wówczas zapomnieć o sparzeniu wydmuszek.
Na skorupkach dziecko może narysować markerem śmieszne minki.
Watę należy namoczyć i włożyć do skorupek. Wypełnione jajka można przełożyć do wytłoczki lub kieliszków do jajek.
Do każdego jaja dziecko wsypuje nasiona rzeżuchy. Nie trzeba martwić się ilością, może być ich nawet całkiem sporo.
Dziecko powinno śledzić systematycznie wzrost roślinek, a w razie potrzeby dolewać wody. 
Czekamy na zdjęcia Waszych dekoracji na grupowym mailu 😊

……………………………………………………………………………………………………………………………….

PIĄTEK 04.12.2020

I. „Śmieszne elfy” – zabawy logopedyczne.
Rodzic i dziecko siadają najlepiej przed dużym lustrem, ewentualnie naprzeciwko siebie. Rodzic mówi do dziecka: – Wyobraź sobie, że jesteśmy elfami i robimy śmieszne minki. Wykonuje poszczególne ćwiczenia, a maluch powtarza.
– nabieranie powietrza w usta i powolne wypuszczanie, robiąc „ rybie usta” i cmokając;
– głębokie wciąganie powietrza nosem i wypuszczanie ustami;
– przesuwanie językiem po górnych i dolnych zębach;
– prychanie;
– rozciąganie ust i robienie „ dzióbka”;
Każde ćwiczenie wykonujemy kilkakrotnie.

II. „Tyle samo” – zabawa matematyczna, przeliczanie elementów, używanie określenia „tyle samo”. Rodzic rozkrada przed dzieckiem 5 koralików i 5 zakrętek od napojów. Dziecko zastanawia się, których przedmiotów jest więcej. Następnie układa w rzędach zakrętki i koraliki, liczy, akcentując ostatni liczebnik i ustala, że koralików jest tyle samo, ile zakrętek. W zabawie można też zastosować inne przedmioty o porównywalnej wielkości.

III. „Śniegu cała masa” – zabawa z elementem czworakowania.
Dziecko wyobraża sobie, że musi pokonać zaspy śniegu. Duże masywne, wysokie maszyny muszą przedostać się przez śnieg i odśnieżyć okolicę. Przedszkolak czworakuje, starając się trzymać plecy wyprostowane, ręce rozstawiając jak najszerzej. Na sygnał zmienia kierunek.

Karty pracy: „Zaprowadź Mikołaja”

CZWARTEK 03.12.2020

I. „Zaginione – znalezione” – zabawa w szukanie. Rodzic rozkłada w różnych miejscach karteczki z narysowanym prezentem- imitacja paczuszki. Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich karteczek. Należy zachęcić przedszkolaka, aby określił w jakim miejscu znalazł „ prezencik”, stosując zwroty: na, pod, obok, za.

II. „Pięknie zapakowane” – praca plastyczno–techniczna, wykonanie torby prezentowej. Cały ciężar technicznego wykonania pracy spoczywa na dorosłym. Dziecko jest aktywnym obserwatorem a następnie samodzielnie ozdabia produkt. Dowolny papier ( np. w formacie A4), składamy nie do końca na pół, zostawiając ok. 2 cm niezagiętego miejsca. Następnie zaginamy zostawiony kawałek i przyklejamy. Dół powstałej torby zaginamy na szerokość ok. 3 cm, tworząc kieszonkę, która będzie podstawką torby. Kieszonkę rozchylamy, robiąc dwa trójkąty po bokach. Dwa dłuższe boki zaginamy tak, żeby na siebie nachodziły i sklejamy ( zasada, jak w papierowych torbach śniadaniowych). Na górze torby dziurkaczem robimy podwójne dziurki na wstążki do trzymania. Tak przygotowaną torbę dziecko ozdabia wg własnego pomysłu dostępnymi materiałami.

III. „Mikołajowe dźwięki” – zabawa słowno-rytmiczna.
Rodzic jako pierwszy podaje wyraz dźwiękonaśladowczy np. bim-bom i ustala, że słysząc to słowo, dziecko wykonuje 2 podskoki. Kolejne słowa i ruchy wymyśla dziecko np. dzyń-dzyń, tup- tup. Przy każdym nowym słowie powtarza całą sekwencję – słowa i towarzyszące im ruchy.

Karty pracy: Worek Mikołaja

ŚRODA 02.12.2020

I. „Prezenty świąteczne”– rozmowa na temat tradycji obdarowywania się prezentami. Rodzic nawiązuje do zwyczajów związanych z wręczaniem prezentów, jak np.: prezenty pod choinkę w noc Bożego Narodzenia: prezenty podrzucane przez Świętego Mikołaja na pamiątkę biskupa, który już od dzieciństwa dzielił się tym co miał; prezenty od Trzech Króli w nawiązaniu do darów dla Jezusa ( Hiszpania); prezenty w rozwieszonych po domu skarpetach ( Anglia). Następnie dziecko opowiada o znanych mu zwyczajach wręczania prezentów nie tylko z okazji Bożego Narodzenia. Może odwoływać się do własnych doświadczeń np. urodziny, imieniny, Dzień Dziecka.

II. „Sanie z Mikołajem”– nauka słów piosenki.
„Jadą sanie z Mikołajem”

1. Jadą sanie z Mikołajem, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń
Co prezenty dziś rozdaje, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń
Ref.: Ma on lalki, samochody, gry i misie, ciepłe lody, czekoladki, sok z malinek dla chłopczyków i dziewczynek. 

2. Jadą sanie hen przez pola, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń.
Aż dojadą do przedszkola, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń.
Ref.: Ma on lalki…

3. Zajechały pod przedszkole, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń.
Już Mikołaj bierze worek, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń.
Ref.: Ma on lalki…

Rodzic uczy dziecko tekstu, czytając małe fragmenty i prosząc malucha o powtórzenie. Dźwięk dzwoneczków możemy obrazować alternatywnym instrumentem perkusyjnym np. uderzając łyżeczką o szklaną butelkę.

III. „Sanie Mikołaja”– zabawy ruchowe, bieżna z elementem współpracy. W zabawie bierze udział mama, tata oraz dziecko. Rodzice są reniferami, a dziecko Mikołajem. „Renifery” stoją tyłem do „Mikołaja”, z rękami do tyłu. Mikołaj jedną ręką chwyta jednego rodzica, drugą drugiego. Zaprzęg porusza się po pokoju tak, by się nie rozpadł. W tle można puścić wesołą muzykę.

WTOREK 01.12.2020

I. „Jaka to zabawka?”– zabawa dydaktyczna, rozróżnianie cech przedmiotów po dotyku –
dziecko nazywa zabawkę po rozpoznaniu jej dotykiem, próbuje określić jej cechy (gładka, miła, zimna, ciepła, puszysta).
Opis zabawy: do większego worka z materiału (może być tobołek zrobiony z chusty) dorosły wkłada kilka, różniących się od siebie (fakturą, kształtem, wielkością itd.) zabawek. Następnie dziecko wkłada rękę (lub dwie ręce) do worka i nie wyciągając zabawki zgaduje co to jest, wypowiada się na temat cech tego przedmiotu. Każda kolejna, odgadnięta zabawka jest wyciągana z worka.

II. Nauka na pamięć wiersza, który dzieci zaprezentują w przedszkolu w poniedziałek 7 –go grudnia przed wręczeniem prezentów mikołajkowych.

„Usiądź z nami Mikołaju, pewnie się zmęczyłeś.
Żeby nas odwiedzić dzisiaj, szmat drogi przebyłeś.
Na Twój przyjazd przedszkolaki od dawna czekały
i dla Ciebie upominki też przygotowały.
Teraz my Ci zaśpiewamy i wierszyk powiemy
– jesteś naszym przyjacielem wszyscy o tym wiemy.
Na krzesełku w ciepłej sali zakolęduj z nami,
bardzo wszyscy się cieszymy, że tu jesteś z nami”

III. „Worek Mikołaja” –praca plastyczna, doskonalenie sprawności wycinania nożyczkami. Opis: Rodzic na białej lub kolorowej kartce formatu A4 rysuje kształt dużego, na całą stronę, worka. Następnie dziecko wycina z kolorowych katalogów różne zabawki i układa je na kształcie worka. Gdy worek jest już „pełen” dziecko przykleja zabawki w worku. Potrzebne narzędzia i materiały: kartka A4, ołówek lub mazak, katalog z zabawkami, klej, nożyczki.

PONIEDZIAŁEK 30.11.2020

I. „Zapakować – rozpakować” – ćwiczenia motoryki małej.
Należy przygotować: tekturowe pudełko, rożnego rodzaju papiery do pakowania, bibuły, wstążki, zabawki i przedmioty dostosowane wielkością do pudełka. Rodzic prezentuje sposób pakowania pudełka oraz wybranej zabawki. Następnie dziecko wybiera papier i zabawkę, którą chce zapakować. Gdy już zapakuje minimum jeden przedmiot, następuje rozpakowanie paczki. Czynności można powtarzać wg potrzeb dziecka.

II. „Bajka o Mikołaju”– oglądanie filmu oraz rozmowa na temat jego treści .
https://www.youtube.com/watch?v=sRteMg2irkc

Pytania przykładowe:
– Kim jest Święty Mikołaj?
– Jak wygląda?
– Gdzie mieszka?
– Co robi?
– Kto mu pomaga?

III. „Prezenty”– zabawy ruchowe z gazetą.
„Saneczki”- dziecko siada na gazecie i odpycha się rękami i nogami, ślizgając po podłodze.
„Samolot”- dziecko trzyma obiema dłońmi kartkę nad głową i biega po pokoju.
„Piłka”- dziecko zgniata gazetę robiąc kulkę, którą podrzuca do góry.

Dodatkowo: Jak narysować sanie?

PIĄTEK 27.11.2020

I. „Dotknij koloru” – zabawa orientacyjno –ruchowa z rozpoznawaniem kolorów. Dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Na pauzę zatrzymuje się. Rodzic podaje nazwę koloru, który dziecko ma odnaleźć w otoczeniu i dotknąć.

II. „Potrafię przeprosić” – rozmowa o sytuacjach, w których używa się słowa „przepraszam”, trenowanie wypowiadania przeprosin poprzez odgrywanie scenek sytuacyjnych. Uświadomienie dziecku, że słowa tego używamy nie tylko w sytuacji, kiedy komuś wyrządziliśmy przykrość, ale także kiedy chcemy przejść obok jakiejś osoby, zadać komuś pytanie lub zaakcentować, że nie jest naszą intencją mu przeszkadzać. Przepraszamy też za spóźnienie, przypadkowe szturchnięcie kogoś. Jeśli dziecku trudno zaangażować się w odgrywanie historyjek można wykorzystać do tej zabawy maskotki, np. dwa misie mogą prowadzić ze sobą rozmowę na temat słowa „przepraszam” lub odgrywać scenki.

III. Zabawa paluszkowa „Witające się rączki”. Rodzic mówi wolno wierszyk, pokazując jednocześnie ruch dłoni. Dziecko naśladuje ruchy dorosłego i stara się zapamiętać wierszyk. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Witające się rączki

Dwie rączki się spotkały,
więc się przywitały.
Najpierw zaklaskały,
Później pogłaskały.
Mocno się ściskały,
Bo się dawno nie widziały.
Jak się przywitały,
No to pogadały.
Gdy się pogłaskały,
To się żegnać zaczynały.
Znowu zaklaskały,
Znów się pogłaskały.
Mocno się ściskały,
A na koniec pomachały.
Źródło: K. Sąsiadek, „Zabawy paluszkowe”, Media Rodzina, Poznań 2005, s. 38–39.

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Religia:

PIĄTEK 27.11.2020

Kochani zapraszam Was do zaśpiewania kilku naszych ulubionych piosenek:

„Anioł Stróż” 

„Gdy Pan Jezus był malutki”

Zaśpiewajcie też piękną piosenkę o adwencie: „Oczekiwanie”